WhiteShark226 Startet 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2010 Hei! i sommer så kjøpte jeg meg en 14 fots båt med en 30 hk på. Jeg har jo sellfølgelig ikke lov til og kjøre båten,men mener det fortsatt er forsvalig. Jeg er 14 år og er godt vant til båt Men hva synes dere om de små " drittungene" som driter i fartsgrenser(blir velldig irritert)! Og kjører rett bak hekbølgene dine? Ossen er straffen for og bli stoppet som båtfører under 16 år(men for stor båt)? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 samme hvor flink du er eller hvor flink du synes du er. Loven er lik for alle. Straffen er bot. Om jeghusker rett er den 1500 kroner. Merk at det er en bot - ikke et forenklet forelegg. dvs at straffen kommer i bøteregisteret - igjen om jeg husker rett. Bøteregisteret er noe dritt å havne i om man er opptatt av å ha plettfri vandel. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 ...men hamnar ein i bøteregisteret når ein er under 16 år? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
VO`n Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Bøteregisteret, er dette noe som går på vandelen ? Alle som får bøter i livet har dette merket på vandelen? Sikker? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Jeg synes en 14 åring bør være opptatt av å følge lover og regler. Og da slipper du å bekymre deg for hva straffene er. Det finnes utrolig mange lovlige måter å oppleve fart, spenning og moro på. Benytt disse. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Bøter/Forelegg heftes ved din vandelsattest ja. Forenklet forelegg gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Forskrift om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Jeg syntes det er helt greit, bare de kjører som folk lar selv ungene kjøre gummibåt med 15hk selv om de bare er 12år Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Du kan jo synes hva du vil, men loven er nå engang sånn som den er. Husk at både fører og eier av båten er ansvarlig. Er den som forbryter seg under 16 år blir også foreldre blandet inn i det, og vil antagelig bli ansvarlige. Men det er klart, har du råd til det og syns det er verdt det, å ha det ansveret, så deg om det. Kan fort bli værre enn du aner... Redigert 6.Januar.2010 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ben Sin Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Cathrine.: Er det bare dette lovbruddet du synes er helt greit, eller gjelder det alle lover. En begrunnelse for hvorfor hadde vært supert, så jeg kanskje kan forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Den som kjører båt ulovlig og er under 16 år får 500 kroner i båt og eier/foreldre får 1500 i bot. Så vidt jeg kan se av loven jeg har vist til i forrige innlegg så er det forenklet forelegg vi snakker om for begge. Legg merke til at man også får et forenklet forelgg om man bryter hastighetsbegrensningene med et seilbrett! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 nei det er flere lovbrudd jeg syns er greie laste ned filmer musikk gjennom fildelingsprogrammer. kjøre i 90 i 80 sone syntes ikke jeg gjør så mye heller. Mennår ungene kjører er det under oppsikt hele tiden ute på en øy og ikke inne i sund med flere til stede. lærte selv å kjøre båt på denne måten og jeg syntes det er helt grei måte å lære på. så kan andre ha sine måter Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Eg meinar at så lenge vedkommande under 16år behandlar båten pent, veit kva som skal gjerast med båten,klarar å kontrolere båten og ikkje lagar kvalme på sjøen o.l bør vedkommande få låne båten. Er sjølv under 16 (blir 16 til hausten igjen) og delar den meininga med både min onkel og mine foresatte. Skal ikkje unnskylde meg med "jammen alle andre kjører jo over 10 knop" eller noko liknande. Eg er klar over at ved å kjøre min båt (med 25hk) og med å kjøre mine familie medlemmers båtar, bryt eg lova. Ein av grunnane til ditta er at sjansen for å bli tatt er VELDIG liten. Einaste sjanse til å bli "stoppa" er om eg blir anmeldt. Men då betalar eg gladelig bota på 500kr. Det samme gjer sikkert min stefar, for han veit at eg er habil til å føre fartyget. Lova som gjeld no er under 16 år: 10knop/10hk/8 meter. Dagen du fyller 16 er den: så mange knop som ønskelig,så mange hk som ønskelig og båt opptill 45 fot(og maks 50000kg?). Her bør det være en litt anleis overgang en å gå fra 12 foter med 5hk som går 8 knop til å dagen etterpå kjøpe ein skjærgårdsjeep med 100hk som går 40 knop, eller ein 42fotar med 2 x 400hk som vedkommande ikkje har sjans til å manøvrere. Her bør regelen bli litt annleis og f. eks innføre ei "muntlig" prøve der ein beviser at ein er dyktig nok til å kjøre båtar over 25 fot eller med maskin over f.eks 100hk (bare et forslag). Det bør også bli hyppigere kontroller. Loven om 10knop/10hk/8 m bør også endrast meinare eg. Dei fleste båtar som ein ungdom eig no til dags går 15-20 knop kansje meir. Maks fart meinar eg derfor bør aukast til 15(20)knop/15 (20,25)hk og 8m regelen er forsåvidt grei nok. Denne regelen har vel vært sånn i nærmere 30 år no,og behøver "opp pussing". Vil ikkje skape krangel her, men håpar at nokon kan sjå mitt poeng i denne saken. Skip o'hoi, og godt nytt båtår! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
BAN Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Jeg synes en 14 åring bør være opptatt av å følge lover og regler. Og da slipper du å bekymre deg for hva straffene er. Det finnes utrolig mange lovlige måter å oppleve fart, spenning og moro på. Benytt disse. En 14 åring bør ikke være for opptatt av regler. De skal teste grenser og utfordre alt voksne står for og mener. Foreldrene derimot.... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Grøss og gru!!! Bør ikke en 14 åring være opptatt av å følge regler?? Er det 14 åringen som bestemmer hjemme hos dere da eller? Eller kanskje 7 åringen? Jeg observerer at det er opp til hver enkelt å bestemme hvilken lov/regel man skal følge. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Hei Er det ingen som tenker på det vi kaller rederansvar? Det vil si at det er eier av båten som er ansvarlig. Det har lite å si om man blir tatt for å kjøre ulovlig, men hva om det skjer et uhell? Tenk om man kjører på en annen båt eller skader en annen person. Da er det eier som får et problem. Vi kan snakke om store erstattninger eller også fengselsstraff for eier av båt om poden (unskyld uttrykket) skulle skade annen eiendom eller personer. Personlig har jeg ikke noe imot ungdom og båt. Langt ifra. Bare lurte på om noen har tenkt over konsekvensene ved et uhell. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Vi er ihvertfall to..... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 dette er jo ikke så lett. om du vil ut med båten i helga og ha med fjortisen så må han ha ett leketøy for å gidde å bli med. man kan selvfølgelig bli på land. eller han kan være alene hjemme. tvinger du de med blir det ikke altid like hyggelig. da sytes jeg det er bedre de kjører ulovlig og er blide og fornøyde hele helga. så lærer de utrolig fort i den alderen også. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Lova som gjeld no er under 16 år: 10knop/10hk/8 meter. Dagen du fyller 16 er den: så mange knop som ønskelig,så mange hk som ønskelig og båt opptill 45 fot(og maks 50000kg?). Her bør det være en litt anleis overgang en å gå fra 12 foter med 5hk som går 8 knop til å dagen etterpå kjøpe ein skjærgårdsjeep med 100hk som går 40 knop, eller ein 42fotar med 2 x 400hk som vedkommande ikkje har sjans til å manøvrere. Her bør regelen bli litt annleis og f. eks innføre ei "muntlig" prøve der ein beviser at ein er dyktig nok til å kjøre båtar over 25 fot eller med maskin over f.eks 100hk (bare et forslag). Det bør også bli hyppigere kontroller. Loven om 10knop/10hk/8 m bør også endrast meinare eg. Dei fleste båtar som ein ungdom eig no til dags går 15-20 knop kansje meir. Maks fart meinar eg derfor bør aukast til 15(20)knop/15 (20,25)hk og 8m regelen er forsåvidt grei nok. Denne regelen har vel vært sånn i nærmere 30 år no,og behøver "opp pussing". Vil ikkje skape krangel her, men håpar at nokon kan sjå mitt poeng Enig med deg i det du skriver her, syntes det høres fornuftig og reflektert ut, særlig fra en som ennå ikke er fylt 16 år. Helt klart at ikke alle lover og regler har livets rett og kan stride mot det en kaller allemansoppfatning. Eks: ( Regner med at en del av dere har lest førstesiden til Aftenposten i dag ) Når en utenlansk statsborger har gjort noe så kriminelt at vedkommene bli sittende i norsk fengsel i over tre år. Har han/hun etter norsk LOV rett på trygd resten av livet selv om vedkommend etter soning blir utvist fra landet. Bare for å illustrere hvor galt en Norsk lov kan slå ut. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 da sytes jeg det er bedre de kjører ulovlig og er blide og fornøyde hele helga. så lærer de utrolig fort i den alderen også. Jeg kan skjønne tankegangen om at det blir roligere for foreldre om ungene har noe å bruke tiden på. Men man kommer jo ikke bort fra ansvarsdelen. Når du sier at det er under oppsyn, så er nok det sikkert riktig. Men du har alikevel ingen mulighet til å påvirke situasjoner som kan oppstå. Ungen sitter med en 15Hk på full gass og hører ikke et skavtt av hva du enn måtte prøve å formidle. Det er riktig også at barn lærer utrolig raskt. Men, og dette er et stort men. Evnen til å bedømme er ikke noe man lærer før man er langt eldre enn 14 år. Heller ikke konsekvensanalyse er mye utviklet i den alderen. Et eksempel som jeg observerte forrige sommer: 2 gutter i liten RIB med kjapp påhenger. Konsekvent la gutta seg mellom staken og land hver gang de rundet et lite ness. Umulig for dem å se hva som lå bak nesset. Kunne fint ligget noen å svømt i vannet og de ville ikke hatt tjangs til å ungå å treffe noen som lå i vannet. (Avstand mellom stake og land ca 3 meter) De hånterte båten som om de ikke hadde gjort annet enn å kjøre båt, men var ikke istand til å forutse hva som kunne skje dersom.... Så fra meg blir det enstemmig. Følg de regler som gjelder. Å skal ungene ut å kjøre. Ja da blir du med. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Å skal ungene ut å kjøre. Ja da blir du med. Nettopp. Gutta mine får gi WOT, men får ikke kjøre alene i vår båt. Jeg har ansvaret, jeg sitter ved siden av. Men de kjører som de vil, inntil jeg griper inn og sier hvorfor. Lærer da ingenting av å vase rundt uten å få noen rettledning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Poden vår kjører jolla vår som gjør 20 knop+. han er godt under 16 år. Han får bare kjøre i Sverige. I Norge er det jeg som kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Hva sier loven i Sverige ? Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 I sikkerhetssforskriftene for forsikringen på min båt (som også omfatter gumibåt/jolle) står det: Forskrifter gitt av offentlig myndighet, Veritas eller annet klassifikasjonsselskap eller produsent skal overholdes. Dette gjelder regler om fartsområde, hastighet, minstealder for fører, lanterneføring, motorstyrke og passasjerantall. I forsikringsavtalen min (for båt) er videre følgende anmerket: Har sikrede (dvs. jeg som forsikringstaker) forsømt å overholde sikkerhetsforskriftene, eller å påse at de blir overholdt, kan selskapets ansvar settes ned eller falle helt bort, jfr. FAL § 4-8. For ordens skyld siteres fra FAL (forsikringsavtaleloven). § 4-8. (overtredelse av sikkerhetsforskrifter) Selskapet kan ta forbehold om at det skal være helt eller delvis uten ansvar dersom en sikkerhetsforskrift er overtrådt, jf § 1-2 bokstav e. Et slikt forbehold kan ikke gjøres gjeldende dersom det ikke er noe eller bare lite å legge sikrede til last, eller dersom forsikringstilfellet ikke skyldes overtredelsen. Selv om selskapet etter denne bestemmelsen kan gjøre gjeldende at en sikkerhetsforskrift er overtrådt, kan det likevel pålegges delvis ansvar under hensyn til arten av den sikkerhetsforskrift som er overtrådt, skyldgraden, skadeforløpet og forholdene ellers. Det er ovennevnte som gir grunnlag for avkortning når noen under minstealder er fører av en båt. Det er tilsvarende bestemmelser i alle forsikringsavtaler. Jeg vil med sikkerhet tro at man er mer enn lite å legge til last når man tillater noen under minstealder å bruke en båt. Det er dermed vel ganske sikkert at det vil bli avkortning ved skade/uhell Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 kanskje ikke så rart at ting går galt rundt om lærer unga og gjøre ting ulovelig og unger som MÅ HA sånn og slik for å gidde å være med???????????? er det ikke slik at foreldre bestemmer?? - greit å tilrettelegge for småtassene ombord men 12 år så burde det holde med is - krabbefisking - tv tv spill dvd - RO gummibåten - bade etc etc detta blir like dumt som å drekka på sjøen - ulovelig men pytt pytt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.