Kjetil1 Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Ser at argumenter som "vet hva man gjør, bruker båten forsiktig" osv blir brukt i formildende omstendighet. Hva hvis poden er 15 år og tar avsted med bilen. Han er jo forsiktig og vet hvordan bilen virker, og kjører ikke på store hovedveier. Da må det vel være greit at han kjører? Hvis noen mener at det er anderledes med en gang man snakker om bil, er det samme type regler som brytes. En 14 åring bør egentilg ikke tenke tanken på hvis-om-for-men om han bruker for stor båt, og lære seg å spekulere i lover og straffereaksjoner hvis de brytes. Ei heller bør voksne komme med formildende senarioer om at det kan være greit... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Det verste er når man lærer barna å leve litt i gråsonen og gir signaler om at ting som er ulovelig er "greit" men di foreldrene hører vel også med i foreldreflokken som er "poppis" blandt di yngre og syntes det er greit om di drekker litt når di er 15 også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fjordland Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Å si at du vet ka du gjør, kjører forsiktig osv er egentlig bare å lure seg sjøl. Funker sikkert heilt fint når det e fint være og lite båt på sjøen. Men det er kanskje når noe UFORUTSETT at det er greit å ha litt kunnskap og erfaring som kan berge deg. kanskje det dukker opp andre som ferdes på sjøen som ikkje vet ka di gjør eller kjører idiot. dårlig vær? mye kan skje, og det er da det noen ganger greit med litt erfaring.. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Jeg synes det er helt greit at folk i små joller kjører etter forholdene å ikke etter fartsgrensene. Det er ofte ikke farten om er problemet men bølgene. Jeg er nok litt mer måteholden med min sønn enn mine foreldre var med meg, men det er veldig fint at ungdommen kommer seg på vannet. Jeg legger og merke til at fler å fler unge skaffer seg gamle snekker, de er latterlig billig å kjøre med, ofte med overnattingsplass å god plass til venner å flørting og det er veldig få regler å bryte med ei snekke så det er absolutt ett alternativ til de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Har ikke foreldrene fantasi til å lære ungene å ta andre utfordringer på sjøen enn å raser rundt med en påhengerjolle? f.eks Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har hytte ved sjøen, på en øy, uten annen mulighet til kommunikasjon enn med egen båt og avstandene er til dels store så samvær med venner har for barna betydd bruk av båt fra de var ganske små. Jeg har da tillat dem å kjøre selv med en gummibåt med 4hk som gps-målt gjorde 13,5 knop og dermed var ulovlig å benytte før 16 år så jeg er en dårlig far! Når jeg siden lot dem benytte en 12 fots jolle med 9,9/15hk som gjør rundt 20 knop så ble jeg direkte kriminell, eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 vi har 7 unger tilsammen med dine mine og vår og har aldri hatt problemer med å sysselsette dem LOVELIG hvis noe skulle skje med ungen din med ulovelig kjøring hadde du neppe tilgitt deg selv andre kan forsake at ting skjer og går det utover poden din hjelper det lite om det var han andre idiotens feil Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) ja mouche - om du ikke er en dårlig far så er du vertfall en som ikke lærer unga riktig og galt folk har sikkert rodd til og fra samme jævli øya før påhengern ble funnet opp!!!!!!!! spørs om du hadde følt deg like heldig om poden drukna e.l ps mouche jeg gidder ikke skrive hundre svar til deg alene for du gir deg aldri om du får godt betalt dette ER MIN MENING og thats it !!!! du har din flott at du har hytte på en øde øy - er nok til alles beste Redigert 6.Januar.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Snekker'n Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Det verste er når man lærer barna å leve litt i gråsonen og gir signaler om at ting som er ulovelig er "greit" Synes dette er begynner å nærme seg en tullete debatt. Lover og regler skal i hovedsak følges, men det er også viktig å lære ungdom å tenke selv. Siden du har oppdragende ansvar for totalt 7 barn, så synes jeg det er prisverdig at du aldri gjør noe galt eller i gråsonen! Kan du virkelig med god samvittighet si at du ALDRI kjører i 51 km i 50-sonen? Aldri stopper på stopp-forbudt? Aldri tøffer i 6 knop i en 5 knops sone? Etc etc. Jeg har en datter på 11 år. Hun putrer rundt i vår Pioner 12 Maxi med 9,9HK. Med meg ombord gjør denne båten 10 knop. Med henne gjør den sikkert 12. Det er for meg uviktig. Det som er viktig for meg er at hun lærer seg å mestre båten, og lærer seg å oppføre seg på sjøen. Det har jeg mulighet til å lære en som er 10-12 år. Dersom alternativet er å vente til hun er 16, så tror jeg ikke hun er på langt nær så lydhør for mine argumenter. I tillegg har hun mistet mange års erfaring på sjøen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
68 GT Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har hytte ved sjøen, på en øy, uten annen mulighet til kommunikasjon enn med egen båt og avstandene er til dels store så samvær med venner har for barna betydd bruk av båt fra de var ganske små. Jeg har da tillat dem å kjøre selv med en gummibåt med 4hk som gps-målt gjorde 13,5 knop og dermed var ulovlig å benytte før 16 år så jeg er en dårlig far! Når jeg siden lot dem benytte en 12 fots jolle med 9,9/15hk som gjør rundt 20 knop så ble jeg direkte kriminell, eller? Hadde jeg fått et illebefinnende på en øy og ikke hadde hatt mulighet til å ta meg i land,eller ikke hatt fungerende komunikasjon.Da er det en fordel at barna er litt båtkyndig enten det er 4 hk eller 600 hk så vi hadde kommet til fastlandet. Men jeg er litt usikker på om jeg ville latt ungene kjøre ulovelig på egen hånd,skulle det skje noe så hadde jeg aldri klart å tilgi meg selv.... Bøter og fengsel er en ting,men skader og dødsfall finnes det ikke ord for. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 unger tenker ikke riktig selv hadde noen satt en 750 mc mellom beina mine når jeg var 14 hadde jeg selvsagt kjørt men hadde jeg som far gjort det mot min 14 åring blir det fryktelig galt og at debatten blir tullete - ja blir nok det - går liksom ikke å sammenligne å ligge 5 km over fartsgrensa og gi unga fritt leide til redskap som er ulovelig tenker på KONSEKVENSER her jeg jeg får evnt ei lita bot konsekvenser ved ulovlig kjøring av unger er noe helt annet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Hadde jeg fått et illebefinnende på en øy og ikke hadde hatt mulighet til å ta meg i land,eller ikke hatt fungerende komunikasjon.Da er det en fordel at barna er litt båtkyndig enten det er 4 hk eller 600 hk så vi hadde kommet til fastlandet. selvsagt skal unga ha det gøy og bli lært opp etc få lov til og holde litt i roret etc og skulle noe slikt skje som du skriver prater vi om nødverge eller nødrett (husker ikke helt) hadde blitt litt dumt og liggi på øya og daua fordi 13 åringen ikke fikk kjøre pappas speedbåt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Er det noen lovlydige her som kan poste et par-tre linker knyttet til (for) unge båtførere som er involvert i alvorlige ulykker? Hvis ikke jeg husker veldig dårlig, så tør jeg våge å påstå at den desidert største faregruppen på sjøen er langt eldre enn disse, mest sannsynlig minst 2-3 ganger eldre, rikere og mindre erfarne. At en ansvarlig fjortis ferdes rundt på sjøen og utviser god sjømannskap med en båt som man på papiret ikke har lov til å kjøre, ser jeg absolutt ingen problemer med, verken etisk eller moralsk. I hvertfall ikke når det er snakk om en så liten båt. Det juridiske derimot er nok litt mer problematisk, men slik er det nesten alltid. Det finnes langt værre ting 14-åringer kan finne på enn å kjøre en båt med litt for stor motor. Jeg ser ingen grunn til å overdramatisere dette, hva gjorde dere når dere var fjortiser? Ikke noe ulovlig vel? Jada, jeg er nok en av de som synes det er helt uproblematisk å kjøre litt fort fort, parkere ulovlig, ikke bruke blinklys bestandig, ta med en kasse øl eller ti over kvota og mye mer enn det, og jeg har sikkert brutt en håndfull lover og regler i dag også.... Men så lenge jeg har god samvittighet ser jeg på dette som helt uproblematisk! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Noen tror åpenbart (?) at ungdom som er 15 år og 364 dager er umodne, uerfarne og rett og slett dumme, men dagen etter er de oppegående, erfarne og smarte. Ja, ja, tydelig mye erfaring med ungdom ute og går her! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 For å seie det enkelt. Lovverket er FEIL. Der, og mange andre plasser. Enkelt og greit. At ein kommunist-liknande stat som Norge skal få bestemme kor moden poden er, at mopeden bare skal få gå i 45km/t, at du må være 16 år for å ha sex, 18 for å stemme ved valg, og 21 for å kjøpe brennevin.... for eksempel.. Men det er nok av de som er så umodne som 18 åringer , at de aldri burde fått kjøre bil. Så det burde vert andre regler på mykje ja.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjordland Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 E vel ikkje det det er snakk om heller da? men når du e 16 år, så kan du lovlig begynne og opparbeide deg den erfaringen du trenger.. bygge videre på det du har lært av dine forledre og selv,med tiden, BLI en erfaren båtfører... Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Registrerer at det er delte meninger her. Og skulle jeg sitere alle ville det bli kjedelig lesning. Det jeg ser er at det er to hovedgrupper. De som synes regler er til for å brytes så lenge man ikke får ubehagligheter og de som ønsker å følge de regler som er. Det er jo også dette man opplever når man er på sjøen. Noen lar unga kjøre rundt hele dagen for å slippe å underholde dem, og så er det de som opplever ting sammen med barna. Disse "fjortissene" vi snakker om forlater snart redet, og snart sitter vi der å savner dem. De svirrer snart rundt i testostorontåka på letingen etter meningen med livet. Selvfølgelig skal unga få kjøre båt, men er det så vanskelig å gi dem sunne holdninger? Bli med dem, kos dere med dem. De lærer å kjøre båt av det også. Greit å vite om man skulle få et illebefinnende. Jeg synes det er rart at ikke flere tenker på konsekvensen av en ulykke, og da tenker jeg ikke spesielt på om unga skulle skade seg selv. Hva skjedde etter den ulykka som var ved Oscarsborg for en tid tilbake? Der sitter det flere mennesker som er merket for livet etter tap og rettssaker. Her var det voksne som var ansvarlige, men det er det jo også om en av barna våre er ansvarlig for å påføre andre skade. Slik jeg ser det har det ingenting med hvor dyktig barna måtte være til å kjøre båt, men hva som blir resultatet om noe går galt. Ønsker alle trygg seilas til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Synes du skriver mye fornuftig og bra idag (også) Pathfinder. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Bare lurer på en ting Sæbø. Har du fått mensen eller har du kommet i overgangsalderen? Ser i andre tråder at du er litt full av f... Ikke personlig men det virker som om du lengter etter sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Synes du skriver mye fornuftig og bra idag (også) Pathfinder Takk for det Østkyst Hustler Det skal jeg formidle videre til kona mi. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Poden vår var ikke sterk nok til å vri rundt gassen på påhengeren i fjor, men han forstod at dømannsknappen skulle festes rundt håndleddet og at en trakk i snoren for å starte motoren. Denne klarte han å dra til han møtte motstand :-) Vi tar vel stilling til om vi bytter til en mindre motor på jollen eller om han får bruke 8hk'en etterhvert. Regner uansett til at det er "mange" år til han bruker jollen alene. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) joda jeg gjorde masse hyss jeg på den aldern men er veldig glad for at jeg hadde foreldre som holdt meg i øra hadde det vært fritt frem hadde det stått 750 kawa i oppkjørselen hjemme med pappskilt noe av di bedre innlegg jeg har lest på lenge Pathfinder Redigert 6.Januar.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Luna III Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Ja her var det forskjellige meninger og slik er det jo med det meste her i verden. Men det meste funker best hvis vi forholder oss til og følger lover og regler. For de som ikke er så veldig interessert i det så kan de jo begynne med litt tanke eksperimenter. Jeg mener, hvis man finner ut at man vil kjøre på høyre side av vegen så må man faktisk forvente å få seg en på trynet ganske kjapt. Og hvis man ikke er så nøye med å følge lover og regler selv så må man også tolerere at andre ikke gjør det heller. Og det er ikke sikkert de andre tøyer de samme reglene. Hva hvis du kom i havna og båten var borte ? Stjålet ville du si. Bare lånte'n et par uker, sa han som tøyde de reglene. Sunne holdninger blir innlært i ung alder. Barn i baksetet på en bil med en forelder som holder mobiltelefon og kjører kommer med stor sannsynlighet til å bli samme sinka i trafikken. Som ikke får brukt blinklys og skifter fil midt i rundkjøringa. De samme holdningene blir overført på vannet også. Vi er alle forskjellige mennesker. Heldigvis. Noen er på vannet for å kose seg. Andre er på vannet for å vise seg. Du kan følge med på barn som leker sammen og du ser hvem som har lært å ta hensyn til hverandre og hvem som ikke har lært den biten. Pr dags dato er det ikke mye jollekjøring i skjærgården og det er ikke mye snakk om global oppvarming, men vi får håpe varmen kommer igjen og at det blir hyggelig på vannet til sommeren også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.