Fjordland Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Endelig enfornuftig oppsummering... Eneste det er å sette fingen på er vel at me fleste kjøre på høyre side av veien? hehe... eller e det bare meg Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Slik jeg ser det har det ingenting med hvor dyktig barna måtte være til å kjøre båt, men hva som blir resultatet om noe går galt. Dette sier vel det meste om dette temaet. Rederen (eieren) (foreldre) av podens "jolle" er ansvarlig for eventuelle situasjoner som kan oppstå. Det med at poden ikke vil være med på tur uten å få lov til å rase rundt i jolla er jo en ting. Noe annet blir det om det er noe hjem å komme hjem til etter at et skadeoppgjøret er overstått. Rederen har det fulle ansvaret uansett podens alder. Og dersom forsikringen avkortes på grunn av podens alder kan utbetalinger/krav bli høye å bære for rederen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Superkul Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Noen tror åpenbart (?) at ungdom som er 15 år og 364 dager er umodne, uerfarne og rett og slett dumme, men dagen etter er de oppegående, erfarne og smarte. Ja, ja, tydelig mye erfaring med ungdom ute og går her! finnes ganske mange modne gubber på 130 som er modne erfarne og rett og slett dumme og dagen etter er di dau Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Luna III Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Endelig enfornuftig oppsummering... Eneste det er å sette fingen på er vel at me fleste kjøre på høyre side av veien? hehe... eller e det bare meg Ja der kan man se hvor fort det er å ta feil i oppsummering. Men takk for komentar. Godt noen er enig med meg også. Eller som en kollega av meg ynder å si: Alle kan ta feil. Selv har jeg gjort det en gang og det var da jeg undervurderte meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Poden vår kjører jolla vår som gjør 20 knop+. han er godt under 16 år. Han får bare kjøre i Sverige. I Norge er det jeg som kjører. Dette er egentlig et meget interessant innlegg, etter mitt syn. Hvis jeg forstår Bitteliten riktig så får hans sønn ikke kjøre båten i Norge fordi det bryter med norsk lov, men han får lov til dette i svensk farvann for der er det ikke forbudt. Jeg er ikke i tvil om at Bitteliten er en voksen, reflektert og ansvarsbevisst person og at han vurderer det slik at det ikke medfører betydelig fare å la sønnen kjøre båten med den motor denne har, ellers ville han helt sikkert ikke latt ham gjøre det? Slik har jeg også vurdert det og derfor latt mine barn få kjøre båter selv om de har vært noe for unge, men selvfølgelig sørget for god og grundig opplæring, utsyrt med vest, dødmannsknapp på osv og med klare restriksjoner mht hvor de kan kjøre, når de skal være tilbake osv La meg også legge til at det har vært båter som bare i liten grad har gjort (kunnet gjøre) større fart enn lovens bokstav eksempelvis gummibåt som kunne gjøre 13,5 knop. Noen her har da moro av å gjøre meg til en uansvarlig far og nærmest kriminell, dem om det, og registrerer da at her finnes det en del prektige sjeler som er mere katolske enn paven? Noterer også at mange her frykter for ulykker som kan skje med barna, men spørsmål stillet av andre om noen har eksempler på dette har møtt total stillhet. Saken er vel heller at det er vi voksne, spesielt menn, som er farlige, ikke våre barn, men det ønsker vi ikke å forholde oss til? Pappan min kan ikke drukne han! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Finn Erik Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hva sier loven i Sverige ? Ingen som kan svare på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hva gjør du om det skjer en ulykke med alvorlig personskade og barnet ditt er ansvarlig ? Som tidligere sagt så er det ikke lenger en aktuell problemstilling for meg siden mine barn har passert 20, men jeg ha selvfølgelig tenkt på det tidligere og gjort det jeg har kunnet for at så ikke skulle skje, hvilket det ikke har. Venter forøvrig fortsatt på alle eksemplene hvor dette har skjedd! En propell kan forvolde en dødsulykke eller invaliditet. Jeg tør ikke tenke på erstaningsansvaret i slike tilfeller. Den skade en propell kan gjøre er helt uavhengig av førers alder og derfor er jeg meget opptatt av det forebyggende arbeidet for å unngå at dette skjer. For meg har det vært at barna har fått grundig praktisk opplæring fra krabbestadiet av i båt. I andre sammenhenger så er det alltid snakk om den skade voksne menn forårsaker med for mye penger, for lite vett og for store/raske båter hvor skader, store og fatale skader de facto har skjedd, mens nå er det ansvarlig ungdom som skal "tas" selv om ingen har kommet med et eneste eksempel på at dette er et problem, dere om det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Jeg tror ikke dette handler hverken om katolisme eller prektighet. Når Bitteliten sier at det er ok å la barna kjøre i Sverige og ikke Norge så er jo dette fordi han da har loven på sin side. Det er vel ingen her som har antydet at barna ikke kan kjøre båt? Jeg er sikker på at mange barn både har ferdigheter og reaksjonsevner som langt overgår enkelte voksne. Men som tidlegere nevnt mangler de en vesentlig ting. De evner ikke å se konsekvensen av sine egne handlinger. Jeg har selv 3 unger og 3 barnebarn så jeg vet litt om dette. Videre etterspør du Mouche om noen kan fremvise eksempler der barn har vært utsatt for eller forårsaket ulykker. Dette overlater jeg til andre å fremvise, men jeg vil alikevel hevde at foreldre som lar barn gjøre noe som ikke er tillatt, selv kan sette seg i en situasjon de overhode ikke ser konsekvensen av. Som sagt er det vi som foreldre som blir sittende med ansvaret om noe skulle skje. Det er meg likegyldig hvilke kunnskaper ditt barn måtte ha om han eller hun kjørte over mitt barnebarn som leker i vannet. Det er deg som foreldre jeg ville forfølge til siste instans i rettsvesnet om din sønn eller datter kvester mitt barn. Jeg sier ikke dette for å være prektig om det er meg du sikter til. Jeg bare undrer meg hvorfor er det så viktig for noen å strekke de regler som finnes? Vannsport og motorsport for de under 16 år finnes allerede i lovlige former gjennom diverse forbund. Der løser man lisens og kan utfolde seg i kontrolerte former. Med gyldige forsikringer og i trygge omgivelser. Hvorfor skal vi som ønsker å følge lover å regler bli sett på som hengerumper og asketiske tåper? Og til de som mener at de har oppsyn med sine poder der dere sitter på land å skuer ut over havet uten å kunne skille den ene jolla fra den andre. "jeg skulle ønske at jeg kunne slappe like godt av som dere" Ingen bekymringer, inget ansvar. Som sagt. Dette dreier seg ikke om ferdigheter men om ansvar. God tur Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 ANALYSE AV ET SAKSINNLEGG: INNLEDNING; FORSTÅELSE AV EN HANDLING EN IKKE ER ENIGE IDette er egentlig et meget interessant innlegg, etter mitt syn. Hvis jeg forstår Bitteliten riktig så får hans sønn ikke kjøre båten i Norge fordi det bryter med norsk lov, men han får lov til dette i svensk farvann for der er det ikke forbudt. Jeg er ikke i tvil om at Bitteliten er en voksen, reflektert og ansvarsbevisst person og at han vurderer det slik at det ikke medfører betydelig fare å la sønnen kjøre båten med den motor denne har, ellers ville han helt sikkert ikke latt ham gjøre det? TILSYNELATENDE ENIGHET Slik har jeg også vurdert det og derfor latt mine barn få kjøre båter selv om de har vært noe for unge, OPPLISTING AV UNNSKYLDNINGER FOR SIN ULOVLIGE HANDLING men selvfølgelig sørget for god og grundig opplæring, utsyrt med vest, dødmannsknapp på osv og med klare restriksjoner mht hvor de kan kjøre, når de skal være tilbake osv La meg også legge til at det har vært båter som bare i liten grad har gjort (kunnet gjøre) større fart enn lovens bokstav eksempelvis gummibåt som kunne gjøre 13,5 knop. MARTYR Noen her har da moro av å gjøre meg til en uansvarlig far og nærmest kriminell, LATTERLIGGJØRELSE AV MOTSTANDER dem om det, og registrerer da at her finnes det en del prektige sjeler MED HUMOR som er mere katolske enn paven? SØKER OM KOLLEKTIV UNNSKYLDNING Noterer også at mange her frykter for ulykker som kan skje med barna, men spørsmål stillet av andre om SELEKTIV DOKUMENTASJONSKRAV noen har eksempler på dette har møtt total stillhet. FINTE Saken er vel heller at det er vi voksne, spesielt menn, som er farlige, ikke våre barn, RETORISK men det ønsker vi ikke å forholde oss til? MER TILSYNELATENDE HUMOR Pappan min kan ikke drukne han! ANALYSEN GIR DEN KONKLUSJON AT VI ER OSS SELV NÆRMEST. ANNET VIL VÆRE FYSISK UMULIG. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Bare lurer på en ting Sæbø. Har du fått mensen eller har du kommet i overgangsalderen? Ser i andre tråder at du er litt full av f... Det må vel være mansen? Nei ærlig talt. Barn over 16 kan skade seg lovlig uten at eg som pappa kan risikere å bli hengt ut........ Hallo?! Alle veit at sorgen er like stor uansett alder når ei ulykke er ute. Den regelen med 16 år og båtførerbevis, er ei fin kvilepute for mange foreldre. Men det er sant som skrevet tidligere her... nemlig at ungane gidde ikkje være med mamma og pappa i båten uten litt slakke tøyler. Har dåke gløymt kor store vi sjølv var når vi var 14-15? Det har vert skrevet tidligere her, en må være aktiv med barna på sjøen, og gi de skikkelig opplæring. Og tillit. Ansvar må ein ta. Mine barn har fått prøvekjøre den raske jolla i tomt farvann under oppsyn. Aleine. Gjærne i ring rundt vår båt, hoppe i hekksjøen vår. Lære båt. Slik kan en ikkje lese seg til på båtførerprøven. Men først med "båtlappen" i lomma har de lov.....Det er for seint synest eg. Først da kan poden sitte i jolla og lærekjøre med pappa egentli. Og når de er ferdig for dagen setter de seg i bilen, og så kan poden lærekjøre bilen heim og, samme dag.... Kor er regelverket om lærekjøring i båt?? Skulle vert slik som på mc, at en kan ha følge-kjøretøy..... Følgebåt, det hadde vert noko Altså, feil på regelverket. PS: ungane trur/synest eg er streng altså Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hei Sæbø Ingen tvil om at man kunne diskutere opplæring i bruk av båt. Men nå er jo reglene slik de er inntil videre. Når det gjelder mopedopplæring så foregår dette i regi av kjøreskoler og er således også i organiserte forhold. Kjøreskolen har nødvendige forsikringer og tillatelser. Ta en samenligning med bilopplæring. Der kan du som foreldre kjøre sammen med ditt barn FØR poden skal opp til førerprøven. Men først etter at poden har tatt den teoretiske delen av kjøropplæringen (Skyt meg i beinet om jeg tar feil.) Lignende opplæring kan du jo også gjøre med jolla. Om opplegget med båtførerprøven slik det er i dag holder mål, ja det er en helt annen sak. Og jeg har vært ung. Hadde en jolle på 8 fot med en 1968 mod Johnson 2,5 hk. Jolla var helt butt forran slik at hver gang jeg traff en bølge midt i mot datt jeg ned av tofta og holdt på å le meg i hjel. Mye gøy med liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Den skade en propell kan gjøre er helt uavhengig av førers alder og derfor er jeg meget opptatt av det forebyggende arbeidet for å unngå at dette skjer. Jeg tviller ikke på at båtførere som "Mouche" og andre gjør sitt beste for at etterkommere skal få en god opplæring. Hvem gjør vel ikke det, etter beste evne. Jeg mener ikke å stå fram som den allviteren. Jeg er forholdsvis ny på vannet med bare 10 år som båtfører men jeg har noen år på baken. Jeg har også hatt en barndoms- og ungdomstid med tilhørende utprøvinger som jeg ikke skal gå inn på her, men det er en veldig stor forskjell fra da og nå. Trafikken på veien var ikke i nærheten av det den er nå. Og slik har utviklingen blitt på vannet også. Far min, som var lastebilsjåfør i alle år uten et eneste uhell med andre involverte sa: "Du skal kjøre etter EVNE og være klar til å unngå enhver annen som bedriver idiotkjøring." Slik tror jeg det er på vannet også. Og igjen vil jeg framheve holdninger. Disse podene som får en helt utmerket opplæring i båtlivets gleder skal bli større og slippes helt løs. Og det må jeg få tilføye, jeg er helt ærlig imponert over mange barns båtvanthet og dyktighet med joller og småbåter av forskjellige slag. Men jeg er ikke imponert i Tjømeskjærgården i sommernatta når de som tenåringer kommer i mørklagte båter med fart på 20-30 knop. Da kommer holdningene til syne. Det går jo bra. Vi ble ikke tatt. Si det til den familien som lå fortøyd til land med baugen og dregg akter og fikk en båt rett inn cabinen. Husker ikke hvor det var, men det stod beskrevet i Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Jeg bare undrer meg hvorfor er det så viktig for noen å strekke de regler som finnes? For som jeg har skrevet i et tidligere innlegg så har vi hytte ved sjøen, på en øy, og uten annen mulighet for kommunikasjon med omverden enn ved bruk av egen båt. Og for å gjenta meg selv, til kjedsommelighet, så var det snakk om gummibåt med 4hk som kunne gjøre 13,5 knop (gps-målt) så hvis du på bakgrunn av det vil kalle meg uansvarlig som lar en femtenårig kjøre denne båten så lever jeg greit med det og konstaterer at du, og mange med deg, er mere katolske enn paven! ANALYSEN GIR DEN KONKLUSJON AT VI ER OSS SELV NÆRMEST. ANNET VIL VÆRE FYSISK UMULIG. VI ER ALLE OSS SELV NÆRMEST, OG PREKTIGHET ER EN GUDDOMMELIG DYD! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 så hvis du på bakgrunn av det vil kalle meg uansvarlig som lar en femtenårig kjøre denne båten så lever jeg greit med det og konstaterer at du, og mange med deg, er mere katolske enn paven! Mulig det. skal sjekke om jeg har en bibel liggende. Og i mellomtiden håper jeg at jeg får samme beskyttelse på sjøen som Paven har. Skuddsikre glass i snekka, det hadde vært noe det. Tror du virkelig at jeg sitter her og skal mene noe om deg som person? Du gjør dine valg og jeg mine. Bare det, at om jeg eller mine blir skadet for noe du har ansvaret for, så skal jeg spøke for deg etter at jeg har lagt ned mitt paveembete. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 For som jeg har skrevet i et tidligere innlegg så har vi hytte ved sjøen, på en øy, og uten annen mulighet for kommunikasjon med omverden enn ved bruk av egen båt. Og for å gjenta meg selv, til kjedsommelighet, så var det snakk om gummibåt med 4hk som kunne gjøre 13,5 knop (gps-målt) så hvis du på bakgrunn av det vil kalle meg uansvarlig som lar en femtenårig kjøre denne båten så lever jeg greit med det og konstaterer at du, og mange med deg, er mere katolske enn paven! Bare et lite spørsmål til slutt Mouche. Hva var grunnen til at "poden" ikke kunne kjøre under 10 knop? Mulig jeg er prektigere enn paven og dummere enn de fleste, men jeg finner ikke det poenget. Men en ting kan ALLE si: Alle de andre som har en annen mening enn meg er bedrevitere Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Nå har jeg vært på loftet å funnet en gammel bibel etter bestemor. Der står det alt om det å gå på vann, dele hav og hvordan man lager brød og fisk, men ingenting om båtføreropplæring. Men nå er jo dette en veldig gammel bok, så det har sikkert skjedd mye siden førsteutgaven kom ut. Får begynne med revisjon til uka. Desuten er jo den båten du snakker om lovlig bortsett fra farten. Dette kan du løse med å henge et drivanker bestående av en snor med 3 tomme ølbokser i. Ett skikkelig drivanker. Og skulle poden miste det er det jo bare å ta en Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Nå har jeg vært på loftet å funnet en gammel bibel etter bestemor. Bra Pathfinder Sjelden jeg ler godt av innlegg, men den var virkelig god. Kanskje vi får ta en skål på det til sommeren. Akkurat nå venter jeg på drivhuseffekten. Men alt har sin fordel. Greit å få tint av fryseboksen nå. Kan jo bare lempe alle varene ut på terrassen. Og i mellomtida kan man skrive ogn lese på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Enig med flerne oppe her, en regel er en regel å den skal følges. For å sette det på spissen, er det da greit visst en fjorten åring mestrer bilen til far at han skal få kjøre rundt i den? Det bli omtrent likt litt på spissen... Jeg har aldri vært fan av å eie noen båt som går fort, hadde riktignok en 10 foter på hytta med 5 hester når jeg var veldig ung. Denne har jeg målt til 13 knop med en person i (går bare i plan med en person). Stort sett har vi vært 2 eller 3 ombord i den båten å da går den ikke over 10 knop. Så stort sett har jeg fulgt reglene. Forstår ikke hvorfor dere vil ha disse småbåtene. Få dere en litt større saktegående båt, reis på langtur å kos dere med overnatting på en øy. Det er utrolig hvor mye morro man kan få ut av en slik båt! Det er ihvertfall mitt syn på saken! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Bare et lite spørsmål til slutt Mouche. Hva var grunnen til at "poden" ikke kunne kjøre under 10 knop? Mulig jeg er prektigere enn paven og dummere enn de fleste, men jeg finner ikke det poenget. Men en ting kan ALLE si: Alle de andre som har en annen mening enn meg er bedrevitere Det kunne de, men ja, du har nok mistet poenget siden det er forbudt for en under 16 år å kjøre en båt som kan, gjentar kan, gå fortere enn 10 knop så hvilken fart de kjørte er i forhold til loven helt uten interesse! chrizz - har du mange eksempler på at jeg tar lett på ting som går i min favør? Jeg må virkelig si jeg er stolt av å være medlem på et forum med så mange (skinn)hellige personer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 man behøver vel for svarte ikke være skinnhellig for å prøve og følge noen regler som jeg har sagt før så var jeg nok både høyt og lavt og fant på mye rart i den aldern men å tillate ungene mine det - NO WAY jeg fikk heller ikke lov og da begrenset det seg selv jeg dret i både politi - regler og loverk når jeg var 15 -16 og det var faktisk faren min som begrenset tilgangen på ulovelig redskap - takk og pris man tenker ikke helt rasjonelt når man er 15 og gutt i tilegg - da er det helt andre ting som styrer hjernen og du kan vel som mange andre tenke at det gikk helst bra mouchi men den dagen det ikke går så bra da sitter DU med skjegget i kassa og har driti i øverste skuff SKAM deg som har lært unga å leve i gråsonen !!!!!!!!!!!!!! skamme seg på øya si Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 skamme seg på øya si Den deles med en del andre, men vi har god plass! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Jeg må virkelig si jeg er stolt av å være medlem på et forum med så mange (skinn)hellige personer! Ja så lett er det å skifte trosretning her i landet. Våkner om morgenen som protestant og så er man blitt katolikk og skinnhellig før frokosten er fordøyd. Siden du hele tiden fremhever at du er i grenseland til å være kriminell. (Makan til skryt for å være i besittelse av en jolle som gjør 13.5 knop med vind og sol i ryggen) Så lurer jeg på en ting siden du klager over å måtte gjenta deg selv hele tiden. Ønsker du forlatelse for dine synder, eller vil ha aksept for din manglende evne til å oppfylle de regler som gjelder for alle oss andre. Selv om du har hytte på en øy, så må man vel ikke kjøre over 10 knop for å komme dit. Det tar bare bittelitt lenger tid. For det første sier du, at alle som ikke er enig med deg, både er katolske, skinnhellige og står høyt hevet over vår til enhver tid aldrende pave. Jeg finner det krenkende at vi som tar ansvar for oss selv og våre barn skal bli oppgradert og nedgradert i samme setning. Siden du nå har jevnstilt meg og andre her i denne høytidlige tråd om lov og rett med paven, skal jeg gi deg syndens forlatelse, ved at du gjør følgende bot. Du skal tynne ut bensinen på podens båt så den ikke lenger kan gjøre deg til en kriminell. (kan også justere en eller annen wire ett eller annet sted) Videre vil jeg at du hver morgen. Står opp. Går bort til nærmeste speil. Si så til deg selv. Jeg ønsker ikke lenger å være kriminell. Jeg skal ikke lenger føre mine barn ut i fristelsen til å bryte norsk lov. Og til slutt skal du le høyt og godt, for så å love deg selv og ikke ta deg selv så høytidelig. Nå håper jeg du føler deg bedre, nå som du vet at syndsforlatelsen er innen rekkevidde. Fred være med deg og dine. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Jeg må virkelig si jeg er stolt av å være medlem på et forum med så mange (skinn)hellige personer! Hvis det å være lovlydig er det samme som å være skinnhellig så er jeg det. Jeg tror imidlertid ikke det er det samme. Men jeg vet at jeg ikke har noen forutsetning for å uttale meg om hvordan andre personer på denne siden er da jeg ikke kjenner noen av dem. Jeg kan også fortelle en historie fra da jeg var i 10-12 årsalderen. Født og oppvokst på landet var det ikke uvanlig å kjøre traktor så fort man greide å nå pedaler og ratt samtidig. Ikke alle hadde bil, men noen få. Så var det altså en gutt på 16-17 år som skulle hente noe på mølla 5 km unna gården. Meningen var å kjøre traktor, men den startet ikke. Faren sa: Ta bilen. Han visste at sønnen hadde godt tak på bilkjøring også. Gutten for avgårde, tøff som de fleste på den alderen, spant avgårde og skrenset rundt svingene på grusveien. Ut fra en annen gårdsvei kom en annen gutt på sykkel. Ingen klarte å stanse og tragedien var et faktum. Gutten på sykkel havnet til slutt i rullestol. Bileieren, faren til han som kjørte bilen, fikk et så stort erstatningskrav at det, sammen med at sønnen havnet i fengsel ble for mye for ham. Han bare forsvant. Ingen vet, tror jeg, om han reiste langt avsted eller tok sitt liv, men jeg vet at det rystet hele bygda inkludert meg. Kanskje derfor jeg er litt ekstra skinnhellig eller lovlydig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Siden du hele tiden fremhever at du er i grenseland til å være kriminell. (Makan til skryt for å være i besittelse av en jolle som gjør 13.5 knop med vind og sol i ryggen) Så lurer jeg på en ting siden du klager over å måtte gjenta deg selv hele tiden. Ønsker du forlatelse for dine synder, eller vil ha aksept for din manglende evne til å oppfylle de regler som gjelder for alle oss andre. Selv om du har hytte på en øy, så må man vel ikke kjøre over 10 knop for å komme dit. Det tar bare bittelitt lenger tid. Det eneste du med all tydelighet dokumenterer her at du ikke kjenner til, eller forstår, hvordan reglene er! ps den aktuelle jolle ble solgt for fem år siden og barna har fyllt 20 for lengst hvilket jeg allerede har skrevet/påpekt i denne tråden så den kriminelle løpebane er tilbakelagt i så måte, nå er det kun brudd på fartsgrenser og smugling av en flaske for mye igjen noe sikkert hverken du eller dine katolske venner driver med? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hvilke regler er det du henviser til? Hvis du mener regler om lovlig fart så er det som jeg sa mulighet for å endre dette mekanisk ved å begrense gasspådraget. Hvis det er regler om barneoppdragelse så er disse som vi ser fleksible fleksible, og hvis det gjelder regler for bruk av forumet må jeg be om unskyldning om jeg har forbrudt meg mot disse. At du alikevel nå også har tillagt meg den egenskap å vite alt, om alt, bortsett fra reglene gir jeg deg i all beskjedenhet min høyst ufortjente takk for det. Nå var jo trådstarter ute etter å finne ut hva gamlinga synes om at de unge kjører ulovelig. Og da må jo enkelte av oss kunne svare ærlig uten å bli sammenlignet med presteskap, påtatt skinnhellighet og avholdsbevegelsen. Og du -jeg skal nok kunne drekke deg under gulvet når som helst Og nå som poden har vokst opp så er det vel trygt rundt øya di også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.