Espenok Startet 6.Januar.2010 Del på Facebook Startet 6.Januar.2010 Skjønner det er mange som sliter med is i båthavnene i Oslofjorden! Troms Folkeblad Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 I stedet for å gå cruise i iskalde Oslofjorden, skal "Trollfjord" gå direkte til Oslo og bli liggende der til 17. januar står det, er vel ikke noe poeng og gå kryss og tvers i fjorden når den er full av is... Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 I stedet for å gå cruise i iskalde Oslofjorden, skal "Trollfjord" gå direkte til Oslo og bli liggende der til 17. januar står det, er vel ikke noe poeng og gå kryss og tvers i fjorden når den er full av is... Jeg leste det, men syntes avisoverskriften var litt spesiell så jeg brukte den til emnetittel! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Trulte37 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 (redigert) Pokker ta. Og jeg som hadde tenkt til å slenge meg med på tur. De kunne kanskje sagt litt mer konkret om HVOR på ruta de mener isproblemene er for store. Fredrikstad Blad Fra FB: "Trafikksentralen i Horten har kontroll med all skipstrafikk i Oslofjorden. Der har de ikke registrert problemer med havis ennå, streng vinterkulde til tross. - I Drammensfjorden har isen lagt seg, men skipstrafikken går fint i en råk inn til Drammen. Utenfor Tønsberg ligger det tynn is som ikke skaper problemer for noen, opplyser trafikkleder Frode Hagen. Heller ikke i Glomma/Løperen eller utenfor Fredrikstad skal det være meldt om isproblemer. - Nei, om det ikke er problematisk ved Drammen og Tønsberg, er det hvertfall ikke is ved Fredrikstad, sier Hagen hos Trafikksentralen i Horten. Heller ikke hos Borg Havn meldes det om problemer med is i Glomma eller Løperen, bortsett fra ett og annet isflak (opptil 10 centimeter tykt) som driver ned elven fra strekningen mellom Sannesund og Fredrikstadbroa." Redigert 6.Januar.2010 av Trulte37 (see edit history) Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 www.hurtigruten.no Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 De kunne kanskje sagt litt mer konkret om HVOR på ruta de mener isproblemene er for store. De er vel rett og slett ikke vant med forholdene her ned. Regner med at de er mest redd for propeller og ror. Husker for noen år siden det kom et lasteskip på innsiden av Svelvikstrømmen. Han ble ordentlig redd for utstyret og snudde umidelbart. Var vel ingen som forstod hvorfor. Til Hurtigrutas forsvar skal man jo si at forholdene blir vl ikke noe bedre til uka, med den værmeldingen vi har nå. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Capitaine Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hurtigruteskipet "Trollfjord" har bare isklasse 1C, hvilket innebærer at det bare kan ferdes i åpen drivis(førsteårsis) og hvor istykkelsen må være mindre enn 0,4 m. Med utsikter for fortsatt kaldt vær i Oslofjorden, kan det, uten at jeg vet det, være denne begrensningen som gjør at Hurtigruten kansellerer sine anløp i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Ser ut til at isen nå har lagt seg inn mot Oslo. Her i Drøbaksundet er det åpent vann. Skal ta meg en tur utpå fredag formiddag og se på isforholdene hvis vind og vær ikke er for ille. Har satt på Ebern slik at det blir hyggelig romstemperatur ombord før jeg går ut. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
succes 42 1980 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hei flyttet båten igår opp til glomma båt det er nesten så langt man kommer før fossen. Litt drivis var det men det kan ikke vere grunn nok synes jeg. men kaptein har det siste ordet. Sitér dette innlegget Link to post
Bulben Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Jeg arbeider i Hurtigruten, og ja Capitaine, isklassing er årsaken til de kansellerte anløpene i Oslofjorden. MS Trollfjord er spesialbygget bygget for å trafikkere Hurtigruteleia fra Bergen til Kirkenes. Denne leia er isfri året rundt. MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse. Det vil antakelig bli satt opp busser fra de byene som skulle besøkes til Oslo, slik at man får mulighet til å avlegge MS Trollfjord et besøk. Ellers er jo selvsagt alle velkommen om bord i Oslo fra søndag 10. januar (fra kl. 15:00) til søndag 17. januar. Hvorfor ikke legge søndagsmiddagen om bord på Hurtigruten?? (dagens reklame). Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Frivakten Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Takk for invitasjonen. Jeg har forøvrig jobbet en gang på hurtigruta, gamle Hakon Jarl. Jobber på andre båter nå. Kunne kanskje være en anledning for et mini båtplassen-treff? Redigert 7.Januar.2010 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
skibsplast ohoi Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Var med Trollfjord mellom Sandnessjøen og Brønnøysund for to år siden. Siden ungene var med brukte jeg dem som unnskyldning til å spørre om vi fikk komme opp på broen. Og det fikk vi. Kapteinen var en kjærnekar som forklarte og demonstrerte utstyret på båten. Du skulle sett gutene når han viste den at styringen var av samme prinsipp som på påhengeren. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Mergulhito Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Innseilingen til Tønsberg for større skip er Vestfjorden, der ligger fast is av 30-50 cm tykkelse. Meget hard is da det er er mye ferskvann i fjorden. Trollfjord som er så stor må gå denne veien, og følgelig bryte is 5/6 nautiske mil. Innseilingen østfra, gjennom Husøysundet er åpen helt til gangbrua ved Kaldnes, men inne på Byfjorden er det fastfrosset driv/pakkis, som gjør at alle operasjoner i hovedsak krever assistanse av isbryter/slepebåt for å komme til å fra havn. Drammen har også mye is, og det er vanskelige manøvreringsforhold hørte jeg av skipperen på Nordjarl som var i Drammen i forigårs, og i Tønsberg i går (med isbryterassistanse, gikk det greit i Tønsberg). Det er jo kostnader forbundet med isbryter/slepebåtassistanse, og så går det jo en del maling i isen, så det var vel en vurdering som gikk på utgifter - inntjening som gjordet at dette toktet ble utsatt tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Jeg arbeider i Hurtigruten, og ja Capitaine, isklassing er årsaken til de kansellerte anløpene i Oslofjorden. MS Trollfjord er spesialbygget bygget for å trafikkere Hurtigruteleia fra Bergen til Kirkenes. Denne leia er isfri året rundt. MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse. I tillegg så har vel gamle MS Nordstjernen, som normalt trafikerer Svalbard om sommeren noe høyere klassifisering, mener jeg å ha lest..? Skrog med bulb trives vel heller ikke så godt når isen begynner å bli tykk... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Capitaine Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 "Nordstjernen" har bare DnV sin isklasse Ice C. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Jeg arbeider i Hurtigruten... Hvilken båt? MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse. Siden du nevner MS Fram så kan jeg jo trekke frem reisebrevet jeg skrev for to år siden. MS Fram besøker vel også Norge for første gang litt etter påske. Redigert 7.Januar.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Jeg arbeider i Hurtigruten, og ja Capitaine, isklassing er årsaken til de kansellerte anløpene i Oslofjorden. MS Trollfjord er spesialbygget bygget for å trafikkere Hurtigruteleia fra Bergen til Kirkenes. Denne leia er isfri året rundt. MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse. Ikke for å kverulere med deg, men "Nordnorge" har bare isklasse Ice 1C i DnV(Det norske Veritas). "Fram" har ikke høyeste isklasse, men derimot Ice 1B i LR(Lloyd's Register). Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Ser ut til at isen nå har lagt seg inn mot Oslo. Her i Drøbaksundet er det åpent vann. Skal ta meg en tur utpå fredag formiddag og se på isforholdene hvis vind og vær ikke er for ille. Har satt på Ebern slik at det blir hyggelig romstemperatur ombord før jeg går ut. Fra havnebassenget i Oslo og ut til Nesoodtangen er det ikke islagt enda, såvidt jeg kan se fra min båtplass i Frognerkilen. I fjor på denne tiden var det mye is her, og ikke så kaldt. Må skyldes nordavinden/vanntemp. iår, tror jeg. Har tenkt meg til Steilene i helgen og håper jeg kommer fram------- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
OLESVE Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Så vidt jeg husker ble FRAM døpt i Oslo, før den gikk til Bergen og Island og på første cruise på Grønland. Så den har vært i Norge før. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Du skulle sett gutene når han viste den at styringen var av samme prinsipp som på påhengeren. Ja, de er kjekke de der azimuth thrusterne som brukes til både fremdrift og manøvrering. De gjør manøvrering til en lek såfremt man behersker teknikken. Jeg antar det er fra disse, som har vært på markedet i mange år, Volvo Penta har hentet ideen til sitt IPS-system. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) De hentet den hok herfra tenker jeg. ZF Mer her. Redigert 7.Januar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Mulligan, vet du når ZF lanserte sine ZF POD's for fremdrift og manøvrering? CMD ZEUS, varianten av ZF POD som Cummins MerCruiser Diesel(CMD) bruker, kom på markedet i 2007. Volvo Penta leverte sitt IPS-system i 2006. Den POD'en du viser bilde av, er den samme som ZF leverer til CMD/samarbeider med CMD om. Her er bilder av flere ZF POD's for de som måtte ha interesse for slikt: ZF POD 2500: ZF POD 4000: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 ikke helt nytt dette her...: http://en.wikipedia.org/wiki/Azimuth_thruster Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bulben Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Ikke for å kverulere med deg, men "Nordnorge" har bare isklasse Ice 1C i DnV(Det norske Veritas). "Fram" har ikke høyeste isklasse, men derimot Ice 1B i LR(Lloyd's Register). Du har rett - jeg mente høyeste isklasse av våre skip :-) Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
skibsplast ohoi Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Nå er Trollfjord på tur inn skal vi tro AIS data Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.