Jump to content

Isen i Oslofjorden ble for tøff for hurtigruteskipet "Trollfjord".


Espenok

Recommended Posts

I stedet for å gå cruise i iskalde Oslofjorden, skal "Trollfjord" gå direkte til Oslo og bli liggende der til 17. januar står det, er vel ikke noe poeng og gå kryss og tvers i fjorden når den er full av is...

 

Jeg leste det, men syntes avisoverskriften var litt spesiell så jeg brukte den til emnetittel! :smiley:

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Pokker ta. Og jeg som hadde tenkt til å slenge meg med på tur.

 

De kunne kanskje sagt litt mer konkret om HVOR på ruta de mener isproblemene er for store.

 

Fredrikstad Blad

 

Fra FB:

"Trafikksentralen i Horten har kontroll med all skipstrafikk i Oslofjorden. Der har de ikke registrert problemer med havis ennå, streng vinterkulde til tross.

 

- I Drammensfjorden har isen lagt seg, men skipstrafikken går fint i en råk inn til Drammen. Utenfor Tønsberg ligger det tynn is som ikke skaper problemer for noen, opplyser trafikkleder Frode Hagen.

 

Heller ikke i Glomma/Løperen eller utenfor Fredrikstad skal det være meldt om isproblemer.

 

- Nei, om det ikke er problematisk ved Drammen og Tønsberg, er det hvertfall ikke is ved Fredrikstad, sier Hagen hos Trafikksentralen i Horten.

 

Heller ikke hos Borg Havn meldes det om problemer med is i Glomma eller Løperen, bortsett fra ett og annet isflak (opptil 10 centimeter tykt) som driver ned elven fra strekningen mellom Sannesund og Fredrikstadbroa."

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
De kunne kanskje sagt litt mer konkret om HVOR på ruta de mener isproblemene er for store.

De er vel rett og slett ikke vant med forholdene her ned. Regner med at de er mest redd for propeller og ror. Husker for noen år siden det kom et lasteskip på innsiden av Svelvikstrømmen. Han ble ordentlig redd for utstyret og snudde umidelbart. Var vel ingen som forstod hvorfor.

 

Til Hurtigrutas forsvar skal man jo si at forholdene blir vl ikke noe bedre til uka, med den værmeldingen vi har nå.

mvh Knut Erik

Link to post

Hurtigruteskipet "Trollfjord" har bare isklasse 1C, hvilket innebærer at det bare kan ferdes i åpen drivis(førsteårsis) og hvor istykkelsen må være mindre enn 0,4 m. Med utsikter for fortsatt kaldt vær i Oslofjorden, kan det, uten at jeg vet det, være denne begrensningen som gjør at Hurtigruten kansellerer sine anløp i Oslofjorden.

Link to post

Ser ut til at isen nå har lagt seg inn mot Oslo. Her i Drøbaksundet er det åpent vann. Skal ta meg en tur utpå fredag formiddag og se på isforholdene hvis vind og vær ikke er for ille. Har satt på Ebern slik at det blir hyggelig romstemperatur ombord før jeg går ut.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg arbeider i Hurtigruten, og ja Capitaine, isklassing er årsaken til de kansellerte anløpene i Oslofjorden. MS Trollfjord er spesialbygget bygget for å trafikkere Hurtigruteleia fra Bergen til Kirkenes. Denne leia er isfri året rundt. MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse.

 

Det vil antakelig bli satt opp busser fra de byene som skulle besøkes til Oslo, slik at man får mulighet til å avlegge MS Trollfjord et besøk.

 

Ellers er jo selvsagt alle velkommen om bord i Oslo fra søndag 10. januar (fra kl. 15:00) til søndag 17. januar. Hvorfor ikke legge søndagsmiddagen om bord på Hurtigruten?? (dagens reklame).

Nemo saltat sobrius

Link to post

Var med Trollfjord mellom Sandnessjøen og Brønnøysund for to år siden. Siden ungene var med brukte jeg dem som unnskyldning til å spørre om vi fikk komme opp på broen. :smiley:

Og det fikk vi. Kapteinen var en kjærnekar som forklarte og demonstrerte utstyret på båten. Du skulle sett gutene når han viste den at styringen var av samme prinsipp som på påhengeren. :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Innseilingen til Tønsberg for større skip er Vestfjorden, der ligger fast is av 30-50 cm tykkelse. Meget hard is da det er er mye ferskvann i fjorden. Trollfjord som er så stor må gå denne veien, og følgelig bryte is 5/6 nautiske mil.

 

Innseilingen østfra, gjennom Husøysundet er åpen helt til gangbrua ved Kaldnes, men inne på Byfjorden er det fastfrosset driv/pakkis, som gjør at alle operasjoner i hovedsak krever assistanse av isbryter/slepebåt for å komme til å fra havn.

 

Drammen har også mye is, og det er vanskelige manøvreringsforhold hørte jeg av skipperen på Nordjarl som var i Drammen i forigårs, og i Tønsberg i går (med isbryterassistanse, gikk det greit i Tønsberg).

 

Det er jo kostnader forbundet med isbryter/slepebåtassistanse, og så går det jo en del maling i isen, så det var vel en vurdering som gikk på utgifter - inntjening som gjordet at dette toktet ble utsatt tenker jeg.

Link to post
Jeg arbeider i Hurtigruten, og ja Capitaine, isklassing er årsaken til de kansellerte anløpene i Oslofjorden. MS Trollfjord er spesialbygget bygget for å trafikkere Hurtigruteleia fra Bergen til Kirkenes. Denne leia er isfri året rundt. MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse.

I tillegg så har vel gamle MS Nordstjernen, som normalt trafikerer Svalbard om sommeren noe høyere klassifisering, mener jeg å ha lest..? 

 

 

Skrog med bulb trives vel heller ikke så godt når isen begynner å bli tykk...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Jeg arbeider i Hurtigruten...

Hvilken båt?

 

MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse.

Siden du nevner MS Fram så kan jeg jo trekke frem reisebrevet jeg skrev for to år siden. MS Fram besøker vel også Norge for første gang litt etter påske.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Jeg arbeider i Hurtigruten, og ja Capitaine, isklassing er årsaken til de kansellerte anløpene i Oslofjorden. MS Trollfjord er spesialbygget bygget for å trafikkere Hurtigruteleia fra Bergen til Kirkenes. Denne leia er isfri året rundt. MS Nordnorge (som tidligere trafikkerte bl.a. Antarktis) har høyere isklasse og MS Fram (som i dag går i Antarktis og Grønland) har høyeste isklasse.

 

Ikke for å kverulere med deg, men "Nordnorge" har bare isklasse Ice 1C i DnV(Det norske Veritas). "Fram" har ikke høyeste isklasse, men derimot Ice 1B i LR(Lloyd's Register).

Link to post
Ser ut til at isen nå har lagt seg inn mot Oslo. Her i Drøbaksundet er det åpent vann. Skal ta meg en tur utpå fredag formiddag og se på isforholdene hvis vind og vær ikke er for ille. Har satt på Ebern slik at det blir hyggelig romstemperatur ombord før jeg går ut.

Fra havnebassenget i Oslo og ut til Nesoodtangen er det ikke islagt enda, såvidt jeg kan se fra min båtplass i Frognerkilen. I fjor på denne tiden var det mye is her, og ikke så kaldt. Må skyldes nordavinden/vanntemp. iår, tror jeg. Har tenkt meg til Steilene i helgen og håper jeg kommer fram------- :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Du skulle sett gutene når han viste den at styringen var av samme prinsipp som på påhengeren. :lol:

 

Ja, de er kjekke de der azimuth thrusterne som brukes til både fremdrift og manøvrering. De gjør manøvrering til en lek såfremt man behersker teknikken.

 

contaz_main_tcm92-11209.jpg

 

Jeg antar det er fra disse, som har vært på markedet i mange år, Volvo Penta har hentet ideen til sitt IPS-system.

Link to post

Mulligan, vet du når ZF lanserte sine ZF POD's for fremdrift og manøvrering?

 

CMD ZEUS, varianten av ZF POD som Cummins MerCruiser Diesel(CMD) bruker, kom på markedet i 2007. Volvo Penta leverte sitt IPS-system i 2006.

 

Den POD'en du viser bilde av, er den samme som ZF leverer til CMD/samarbeider med CMD om.

 

Her er bilder av flere ZF POD's for de som måtte ha interesse for slikt:

 

ZF POD 2500:

big3_ZF_POD_2500_zf.jpg

 

 

ZF POD 4000:

big3_ZF_POD_4000_zf.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...