Birchwood 320 Startet 7.Januar.2010 Del på Facebook Startet 7.Januar.2010 Har tilgjengelig noen tusen liter fyringsolje/parafin (vet ikke hvilken) Kan eg bruke dette på mine båtmotorer. Sluttet å bruke olje kaminen og tanken er fylt for kort tid siden. Er avg fri diesel det samme som fyringsolja eller trenger eg noe tillsetning for at dette skal gå bra?? Vet det er skrevet noe om dette før , men leter etter litt ferskere svar enn fra 2008. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Fyringsolje og diesel er vel mye det samme. Parafin derimot er mye tørrere, så om det er det du har så må du ikke ha for mye på tanken av gangen, dvs blande den med mye diesel. En skvett totaktsolje skader heller ikke for å gjøre dieselen fetere.... Hvilken type oljekamin har du? Vekebrennere pleier å bruke parafin, men pottebrennere gjerne bruker Fyringsolje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Farco Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Kan eg bruke dette på mine båtmotorer. Hvis det er fyringsolje, kan du bruke det på motoren. Hvis det er parafin, må du selvsagt ikke bruke det på motorene dine i ren form. Er avg fri diesel det samme som fyringsolja eller trenger eg noe tillsetning for at dette skal gå bra??Vet det er skrevet noe om dette før , men leter etter litt ferskere svar enn fra 2008. Det var skrevet mye om dette i 2009 også. Her er mitt inntrykk og "minste felles multiplum" etter å ha lest ekspertenes meninger, og etter utallige samtaler med diverse leverandører: -Fyringsolje har svært høyt svovelinnhold, opptil 500ppm(?). -Den nye avgiftsfrie dieselen har svært lavt svovelinnhold 10ppm(?) Dette er (etter sigende) ikke positivt for dieselmotorer, så denne er tilsatt additiver (inkludert Lurium 2000 ) for å kompensere for den manglende svovelen. men pottebrennere gjerne bruker Fyringsolje. Sikkert riktig det du sier, men noen pottebrennere brenner greit med både diesel og parafin, men regulatoren må være justert for enten diesel/fyringsolje eller parafin. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjøga Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 kansje det går å finne ut mere her http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...mp;showMenu=2_5 Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Sluttet å bruke olje kaminen og tanken er fylt for kort tid siden. Eeehh? Hva med å starte opp oljekaminen igjen og bare bruke oljen der? Noen ganger er det enkleste det beste :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Dersom det er parafin. (Leverandøren må vel kunne svara på kva han har solgt til deg.) Dersom du har dieselvarmar/dieselomn og plass så ville eg montert ein separat tank til varmaren. Dei brenn mykje reinare på parafin. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Vinterdiesel blir spedd ut inntil 50% med parafin for ikke å tette til filtere Bare å spe ut fyringsolje nr 3 med parafin. Kjørt med fyringsolje nr 3 i snekka om sommeren jeg Redigert 7.Januar.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Birchwood 320 Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Kanskje han som eide den ikke lever mer og ho som skal bo der videre ikke er i stand til å trikse og mikse for å få den til å brenne..!! Og vist det enkle ofte er det beste........ Så synes eg det enkle er å montere varmepumpe til ho. Enklere enn å dra å fikse brenneren kvar gong den slukker. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Motorconsult Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Fyringsolje og diesel er vel mye det samme. Parafin derimot er mye tørrere, så om det er det du har så må du ikke ha for mye på tanken av gangen, dvs blande den med mye diesel. En skvett totaktsolje skader heller ikke for å gjøre dieselen fetere.... Totaktsoljen skader ikke motoren, men bruk heller Hammerdown! Den smører innsprøytningspumpene og dysene, koster MYE mindre enn totaktsolje per liter diesel den behandler, og i tillegg løser den koks på stempelfjærer, ventiler og ventilseter. Hvis det er fyringsolje, kan du bruke det på motoren. Hvis det er parafin, må du selvsagt ikke bruke det på motorene dine i ren form. Det var skrevet mye om dette i 2009 også. Her er mitt inntrykk og "minste felles multiplum" etter å ha lest ekspertenes meninger, og etter utallige samtaler med diverse leverandører: -Fyringsolje har svært høyt svovelinnhold, opptil 500ppm(?). -Den nye avgiftsfrie dieselen har svært lavt svovelinnhold 10ppm(?) Dette er (etter sigende) ikke positivt for dieselmotorer, så denne er tilsatt additiver (inkludert Lurium 2000 ) for å kompensere for den manglende svovelen. 500 ppm er ganske lavt. Det er nemlig 0,05%. 10 ppm er 0,001% og olje med så lite svovel tror jeg ikke man får kjøpt. Det negative med lavt svovelinnhold i dieseloljen for dieselmotorer er at slik dieselolje gir dårlig smøring av innsprøytningspumpene. Man merker ikke noe med det samme man begynner å bruke lavsvoveloljen, men slitasjen av pumpene øker straks og viser seg når slitasje og klaringer er blitt så store at innsprøytningtrykket faller. Da må man skifte pumper med plunger (og kanskje dyser) for å få opp innsprøytningstrykket (og derved redusere brennoljeforbruket). Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 500 ppm er ganske lavt. Det er nemlig 0,05%. 10 ppm er 0,001% og olje med så lite svovel tror jeg ikke man får kjøpt. Dette er, som noen kanskje kan lese (og andre burde kunne lese) mellom linjene, informasjon jeg har fått fra de som selger skiten/dieselen. Jeg har ingen illusjoner når det gjelder forskjellige dieselkvaliteter....... hverken når det gjelder hva oljeselskapene lover at vi får, eller Hammerd.... eh, Lurium 2000 og andre tilsetninger. Heldigvis har jeg såpass gammel og enkel dieselmotor at det spiller liten rolle. Hva kjøpte vi før? Solar, diesel, marine gassolje, kall det hva du vil. Datablad-frikene steiler sikkert hvis de leser dette. Jeg har imidlertid "fra informert hold" i denne bransjen at folk ikke bestandig har fått det de tror de har betalt for.....om jeg blir trodd eller ikke på dette, spiller liten rolle for meg Det er imidlertid et faktum at mange dieselmotorer i båter gikk både 10- og 30 000 timer under tøffe forhold "i gamle dager", uten at noen sto på brygga og ba om opplysninger om ppm og HMS datablader. Men det var føør det....... Hører nå stadig om både grønne og grå motorer i lystbåter som trenger kostbare verkstedsbesøk etter noen hundre timer. Nå er det common rail og elektronisk styrte ventilåpningstider som gjelder skjønner jeg. Det sies at verden har gått videre, med lavere CO2 utslipp etc. Jeg vet ikke jeg... utviklingen har jo gått gale veien, med flere båter med flere hestekrefter og høyere forbruk pr. nautisk mil. Oj, så lett det er å spore av på fredagskvelden! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 skal man ha mest fart for pengene så koster det så det smaker Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Farco Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Har tilgjengelig noen tusen liter fyringsolje/parafin Sluttet å bruke olje kaminen og tanken er fylt for kort tid siden. Hadde lagt mer enn to pinner kors for å finne ut hva du har på tanken. Du har "noen tusen" liter. Alt etter hvor mange tusen liter det er snakk om, sitter du jo nærmest på en liten formue, med dagens priser.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Trudde det var god skit eg, hadde ikkje ein gang lufta spørsmålet med mindre det var ein D6. Snakka seinast i dag med ein caravelle-eiger. Han har kjørt på alt som tenkes kan siste året, frityrolje, lampeolje, tynner innblandet osv....nekter å dø. Litt totaktsolje er bra for å smøre. Skulle hatt nokre kanner med parafin til å rense nokre motorer. Ingen som selger over disk lenger Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
camo Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Skulle hatt nokre kanner med parafin til å rense nokre motorer. Ingen som selger over disk lenger finnes forsatt bensinstasjoner i bergen som selger parafin fra pumpe bla esso landås, fylte noen liter der for kun få dager siden. camo. Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Har tilgjengelig noen tusen liter fyringsolje/parafin (vet ikke hvilken) Kan eg bruke dette på mine båtmotorer. Sluttet å bruke olje kaminen og tanken er fylt for kort tid siden. Er avg fri diesel det samme som fyringsolja eller trenger eg noe tillsetning for at dette skal gå bra?? Vet det er skrevet noe om dette før , men leter etter litt ferskere svar enn fra 2008. Hei. Du kan kjøre mixse 50/50 med disel. ha i 1 -1.5 dl. med totaktsolje pr.100 liter parafin. Eg har selv brukt den blandingen på mine 2 kad 44 på ca. 8oo liter uten problem. Nb. eg bruker og 1 dl.totaktsolje i vanlig disel og motorene har nå gått 890 timer siden dei var nye i 2003. Kjør i vei hilsen en vestlending. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Enig med gsg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Birchwood 320 Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Takk for svar folkens. Mine maskiner er fra 78-80 så det er gamle *Ford 2704 og tåler vel litt anna drivstoff tenker eg. Får sjå ka eg gjere videre nå. Hvordan løse transporten osv. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Wannskrækk Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Jeg har noen liter (1500-2500) liter fyringsolje eller parafin på en tank i hagen. Men jeg har "moderne" motor, og enda verre; jeg har seilbåt. Dvs. at jeg bruker 60-70 liter i året, og motoren er for ny til at jeg tør å tenke på å bruke dette stoffet, hva det nå er. Hvis noen er interessert i et tonn eller to så er det bare å sende en imail. Jeg trenger bare 50 liter til primusen på jaktkoia, resten selges rasende billig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.