Jump to content

Ekstern skjerm til Seiwa Explorer kartplotter- Hva er bra?

Sjarkens venn

Recommended Posts

Hei hå

Vurderer å kjøpe Seiwa Explorer 3 til sjarken, og vil ha ekstern skjerm. Da jeg ikke er helt inne på de forskjellige skjermtypene og merkene spør jeg dere om deres erfaringer med hva som er bra og hva som er mindre bra. Har lagt merke til flere båter som har Olorin-skjerm til plotterne, og regner med at det må være et dugende merke, men prisen derimot er ganske høy. Har dere erfaringer om merker som er litt billigere og som fungerer?

:flag:

Det kommer mest an på bruken din?

Det meste fungerer rimelig greit i dagslys, men hvis du kommer til å bruke plotteren i mørke er du fullstendig avhengig av å ha en skjerm som kan dimmes helt ned og allikevel gi et brukbart bilde.

Selv har jeg to plottere ombord, den ene er en Seiwa, og jeg har forsøkt forskjellige skjermer. De eneste som jeg har funnet akseptabel for nattseilas er Hatteland sine; men de er til gjengjeld dyre - hvis du ikke finner noe rimelig på ebay, som jeg gjorde . . . . .

Men som sagt: det er bruken som må avgjøre.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg tillater meg å "hive meg på" denne tråden: Jeg er på jakt etter noe tilsvarende, men for utendørsmontasje (pidestall på seilbåt), samt touchfunksjon.

Noen som har noen gode erfaringer?

Det jeg har greid å finne:

- Litemax - Norsk forhandler er ACTE, men jeg vet ikke om disse selger til private?

- Elektronix, men pris?

- smallPC.com - så langt den rimeligste?

- Olorin, men pris/forhandler?

- Irontech, men salg til private? Pris?

- Datarespons, selger såvidt jeg vet kun til bedrifter.

De har også noen meget fristende "embedded" PC'er, med 4xserieporter perfekt for f.eks. NMEA busser.

- Dette er riktignok linker til skjermer for mitt bruk, men de fleste produsentene/leverandørene har større skjermer for "innomhus" montasje også...

Har i dag spesial skjerm med dimming, men har i flere år brukt vanlig dataskjerm. Siden plotter har nattlys funksjon kreves det ikke så mye for å dimme lys. Alle flatskjermer som leveres med omformer fra 220 til 12 på ledning funker, klipp av omformer og da har du det som trenges. Har brukt sotfilm for bilvinduer til og legge over med natt seilas.

kgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...