Ankermannen Startet 8.Januar.2010 Del på Facebook Startet 8.Januar.2010 Hallo alle Alu båt eiere! Noen som har noen gode tips i forbindelse med utbedring av bulker på alubåt? Jeg har en 1998 Magnum Buster som sårt trenger litt skrogstell. Båten er tett, men skroget begynner å få litt småsår og bulker. Det er vel sånt som man må regne med, men tenkte å prøve å pusse den opp litt. Jeg kontaktet Buster i Finland, men fikk bare til svar:bytt ut skrogplatene..men det er som kjent ingen billig affære. Tenkte å prøve å spakle og lakkere sidene, men noen sier at dette ikke vil holde særlig lenge.. Noen som har noen tips å komme med her?? Dessuten er jo deler til Busterne temmelig dyre, finnes det noen alternativer til for eksempel originale dørkplater og stoler med demping? Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Hei, Har buster skjølv og båten min hadde også nokre bulker når ej kjøpte den. Og bulker kjem det vel om ein bruker den til steinknuser Der er mange måter og få ut igjen desse bulkene, og korleis ein skal gå fram kjem vel litt an på både bulken og kor den er plassert. Siden sidene på båten er oppfylt med skum og eit par plasser på kvar sider bak, bør ein ta hensyn til dette med tanke på varme. Sparkling synest eg ikkje tar sej ut på ein slik båt. For og rette ut bulker kan ein forvarme og banke den ut igjen fra innsiden om ein kommer til. Ein kan punkte på ein alumutter midt på bulken for så og bruke ein slagters for og dra ut igjen bulken for så og slipe av mutteren og pusse/polere/lakke. Enkelte store bulker må ein snitte opp bulken for så og sveise igjen for og få dette jamnt da ein stor bulk har strekt matreale så pass at når ein prøver og rette platen igjen så vil ein sitte igjen med overskytende masse og platen vil prøve og krulle seg. Ein kan og skjære ut biter av skroget for så og få satt inn ein ny platebit. Nokre bilder av båten og bulkane kan kanskje hjelpe for at vi andre skal sjå kva bulker det er snakk om. Dørkplater? dørkplatene er ikkje det samme plater som blir brukt på tilhengere og slikt? Stoler og dempestativ er og få kjøpt med andre leverandører her til lands. Eg kjøpte eit dempet stolstativ på seasit for eit år sidan. Dette fungerte bra ein stund, fikk gasslekasje i sylinderen og fikk eit nytt stativ på garrantien. Det nye var desverre litt treigere dempinga på og det vart berre værre og verre. I forrge sommer tok ej og demonterte stativet og fikk pusset av eindel av foringa på stativet, og etter det vart dempinga mykje betre. Synest dempinga fungerer bra når ein kjører båten i forhold så det blir noko banking og hopping i båten. Stativet trur eg har merke Springfield. Sitér dette innlegget Link to post
Ankermannen Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Takk for svaret, ser på forumet at du har gått grundig tilverks på din egen båt også:-) Mesteparten av skadene er fra før jeg overtok båten, fant ut at den også hadde vært under vann en tur også.. Jeg har ikke båten hjemme hos meg, så jeg må vente til våren med å sende noen bilder, tenkte å ha den i garasjen neste vinter for litt fiks. Mange fine tips her, utifra det du sier er det nok best å skjære ut en bit på den ene skaden. det er en 40-45 cm lang ganske kraftig ripe i siden, så for å få dette fint er det nok ingen vei utenom mig eller tig sveising ser det ut til. Skal man sparkle, så må man jo også male båten etterpå.. Fant ut dette om dørkplater, ikke spesiellt billig men billigere enn originalvarer: http://kunder.123onweb.no/westsystem_no/up...20prisliste.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.