Jump to content

Funnet rimelig alternativ til ispropell


Kysta

Recommended Posts

For første gang skulle båten ligge ute vintern over og da blir det selvsagt flere uker med mangeogflere blå! 26cm med is rundt båten nå og jeg begynte å bli litt bekymret for flapsa (ligger ikke i boblehavn). Ligger på flytebrygge og mulig det ikke er noe problem, men uansett....

 

Løsningen ble et forsøke med en rimeligere variant av "ispropell" og gikk til innkjøp av en slampumpe på tror det var 500W-10m³/timen. Kjøpte en pumpe som etter sigende skal være noe bedre enn "Clahs Olsson kvalitet" og håper den duger.

 

(tilsvarende som denne)

leodykk750.jpg

 

 

Det jeg ble mest overrasket over var hvor effektivt dette var. Saget et ca 50x30cm hull i isen med motorsaga og hang pumpa opp i tre tau (brukte davitene) ca 1m under overflaten. Trykket gjorde slik at når pumpa går, så heller den og får en naturlig spylevinkel mot akterenden av båten. På under et døgn var det isfritt bak hele båten (båtbredden akter er ca 3,5m)! :yesnod: Regner med at videre isfjerning skjer med pumpa koblet via timer. Antar at 1t på og en time av er tilstrekkelig.

 

Ellers hadde det jo vært kjekt med polish som kunne brukes i minus 10-20 grader. Ikke ofte en kan gå rundt båten :lol:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om den kanskje hadde hodt helle båten isfri hvis pumpen hadde hengt slik at den spylte opp under bunnen på båten slik at vannet fikk mere spredning?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lurer på om den kanskje hadde hodt helle båten isfri hvis pumpen hadde hengt slik at den spylte opp under bunnen på båten slik at vannet fikk mere spredning?

 

Det er slik jeg bruker min. Den henger omtrent 1/3 båtlende fra hekken og presser vannet oppunder motorene og gir god spredning til å holde hele båten, samt en meter rundt isfritt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hengt opp en slik pumpe fra biltema, med de samme spesifikasjonene som din. Denne går med timer, 45 min på og 30 min av. Har gått siden starten på desember og den holder en liten råk ved siden av båten åpen. På den siden av båten som slangen kommer opp, så er isen kun 2-3 cm tykk, og lett og knuse, mens den på den andre siden av båten er ca 10 cm tykk.

 

Jeg har hengt pumpen på 7 m dyp for å transportere varmere vann opp. Er det noen hensikt, eller er det bedre å henge pumpen rett under skroget for å få bevelgelse i vannet??

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på vanlige bobleanlegg er det ikke så mye bobler. Om det kun gjelder en båt: hva med en luft-pumpe eller to til akvariebruk? Det kommer ganske mye luft av de. Senke ned litt ned slange med "luftsukkerbiten" (også akvarieutstyr) og et lite lodd i enden. I alle fall en løsning til et par hundringser, og pumper som er ment å gå i årevis sammenhengende.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på vanlige bobleanlegg er det ikke så mye bobler. Om det kun gjelder en båt: hva med en luft-pumpe eller to til akvariebruk? Det kommer ganske mye luft av de.

 

Du kan jo alltids prøve. Prinsippet for bobleanlegg er å bringe med seg "varmt" vann fra bunnen opp til overflaten, for å smelte isen. Det kreves, som du riktig påpeker, ikke så veldig mye luft. Men det som er små bobler på 5 meters dyp, blir ganske store innen de når overflaten.

 

Akvariepumper har ikke høyere effekt enn det som står på dem, og det er ikke veldig mye. Effekt på en pumpe er produktet av trykk og mengde. Er det for eksempel 10 meter dypt på båtplassen din, må pumpen greie et mottrykk på 1 kg/m2, noe jeg tviler på at en akvariepumpe makter. Skulle den mot formodning gjøre det, er det sannsynligvis ikke mye effekt igjen til "mengden".

 

Artig tanke, men sannsynligvis dårlig ide. På den anne side, det skader ikke å prøve, etter mørkets frembrudd kanskje? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette var jo en smart variant. Men hva koster dette i innkjøp? Jeg spør i forhold til kostnadene ved å handle ispropell i utlandet. Norske båtbutikker, -eller importøren har god margin på slike produkter... ;/

 

Den jeg først kjøpte koster 2500,- omtrent, så ingen rimelig sak. Den skal tåle å gå kontinuerlig og skal tåle saltvann.

har kjøpt en til til en annen og litt mindre båt som kostet 700,- . Foreløpig gjør den jobben sin, men den er ikke ment å gå kontunierlig og tåler ikke saltvann (står det å lese). Foreløpig går det bra og den har spist opp nærmere 40cm is på 1,5 døgn (med noe hjelp av øks mot slutten). Det må sies at det ikke er 40cm rundt hele båten, men det var såpass under badeplattformen på siden som ligger mot brygga (ligger long-side). Det har gått bra med flaps og festestag for plattformen, men det er igrunn greit for nattesøvnene at det er isfritt der.

Redigert av Kysta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hengt pumpen på 7 m dyp for å transportere varmere vann opp. Er det noen hensikt, eller er det bedre å henge pumpen rett under skroget for å få bevelgelse i vannet??

 

Har ikke erfaring fra tidligere år, men har eksprimentert de siste døgnene. Ved å henge den høyere opp mot overflaten, virker det som om den lettere klarer å holde det isfritt. Formålet mitt var å holde isen vekk fra flapsene og det klarer den helt greit. Når pumpa hang for dypt, så frøs det til natten da det krøp ned mot -20. Min erfaring er at om pumpa henger såpass høyt at en klart ser at vannet er i beveglese (gjerne små "bølger"), så holder det seg isfritt.

Link to post
Share on other sites

Har dere noen linker til hvor en kan få kjøpt slikt utstyr?

 

Var selv ute her om dagen og sagde løs båten fra isen(Tromøy 23), var redd den skulle komme helt ned til propell akslingen.

Isen hadde heldigvis fryst slik at flapsen lå over, men jeg begynte å bli nervøs for propell anlegget.

 

Naboen og jeg spleiset da på en billig elektrisk motorsag og gikk løs på isen. Ville ikke ødelegge den gode saga med saltvann.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Bobleanlegg tar med seg vann helt fra bunnen og lager en oppadgående vannstrøm som går helt til overflaten med det varme bunnvannet.

Pumpe eller propell som står dypt må ha mye effekt for å skyve vannet 8-20 ? meter oppover og overvinne prinsippene med vekten på vannet som gjør at kaldvannet ligger øverst.

 

Ettersom luftboblene trekker med seg vannet rett opp hele veien trengs det mye mindre effekt for å lage en oppadgående strøm på denne måten enn ved å skyve vannet oppover med pumpe.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvor sikker er en slik løsning med tanke på tæring på egen og andres båter? Jeg blir litt skeptisk når en slik pumpe beregnet for kortvarig bruk til lensing blir hengende under bryggene en hel vinter tilkoplet 230V....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mange nyere bobleanlegg benytter luftpumpe i stedet for kompressor. Slangen(e) stikker bare 5-10cm. under vannlflaten men bevegelsen som lages i vannet er nok til å holde det isfritt. Det er altså ikke nødvendig med kompressor og slanger dypt ned for å holde det isfritt i saltvann, selv ikke med den kulda vi opplever her sørpå i disse dager.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange som peker på at det måned på så store dyp med luftbobler og pumper. De bobleanlegg jeg har sett i havnene stikker slettes ikke luft-utblåsingen veldig langt ned. Som "Lazyjack" påpeker er det ikke langt i det hele tatt - dog er det vel 50-100 cm de jeg har sett. Faktisk ikke dypre enn en middels akvarium :wink:

Link to post
Share on other sites

Hehe, jepp, gode inntekter til den lokale strømleverandøren, men etter vert som isen er fjernet setter folk pumpene i hvilemodus, dvs de går en 5 - 6 timer i døgnet. Noe av grunnen til at vi har startet aksjon "pumpe" var at vi observerte at flere båter var i ferd med å "skru" seg opp av isen mens vitale deler i båten ble hengende igjen. Blant annet seilbåter med sin runde skrogform kom opp, og ror ble hengende igjen. For andre ble flaps ille herja med og noen har tilfrosser eksosrør. Billigere med noen kw enn store reparasjoner. (dessuten kommer torsken snart hit til vestalandet :smiley: , og da må vi ut av havna. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har kjøpt en til til en annen og litt mindre båt som kostet 700,- . Foreløpig gjør den jobben sin, men den er ikke ment å gå kontunierlig og tåler ikke saltvann (står det å lese).

 

Jeg har også gått til innkjøp av en pumpe på biltema. 550w til 600kr.

Den står med timer, 1time på og tre kvarter av.

 

På den står det også at den ikke skal brukes i saltvann(korrosiv væske).

 

Men hvis den skylles i ferskvann før den settes vekk burde vel det gå bra?

 

Har det gått bra med din pumpe?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...