Jump to content

Funnet rimelig alternativ til ispropell


Kysta

Recommended Posts

Jeg var ute og kikket i dag og pumpen hadde gjort en kjempejobb. Den hadde spist opp et område rundt akterenden av båten på ca 1,5m.

Jeg er kjempefornøyd med resultatet smiley_thumbs_up.gif

Skal ut igjen senere i dag å justere pumpen lenger inn, forover på båten, slik at den holder hele båten fri(Tromøy 23).

Tusen takk for kjempegodt tips smiley_baatplassen_vimpel.gif

Naboer ute hos oss er helt fra seg og skal kjøpe en de også. He he Stilig! :cheers:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Var ute i ettermiddag og kikket til pumpa og flyttet den litt.

Tok noen bilder av resultatet.

Pumpen har vært aktiv i ett døgn og hang den tiden ganske langt akterut.

Jeg hang den ca under flapsen.

Den er nå flyttet nærmere midten av båten.

Jeg er kjempefornøyd med resultatet og har ingen problemer med å anbefale det videre smiley_thumbs_up.gif

 

bilde0088.jpg

 

bilde0090.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg har en vanlig luft kompressor som er kjøpt på OBS for 499,- . Ut fra kompressoren står det en strupeventil og videre går det en luftslange ut i sjøen, denne har jeg stripset til et langt jernrør slik at slangen ligger i ro. Det er boret små hull i slangen som ligger i lengderetning med båten. (2mm hull nær kompressoren og stigende til 3,5mm på ca 5m lengde). Komressoren styres av et timerur og en tempraturvakt kjøpt på Claes Ohlson. Kompressoren går da et kvarter hver 4 time hele vinteren når det er mindre enn 5 grader inne naustet hvor kompressoren står. Denne kompressoren har jeg brukt til dette formålet i 4 år og regner ikke med at den tar kveld enda!

Link to post
Share on other sites

Mange nyere bobleanlegg benytter luftpumpe i stedet for kompressor. Slangen(e) stikker bare 5-10cm. under vannlflaten men bevegelsen som lages i vannet er nok til å holde det isfritt.

 

Dette systemet var vanlig (i en periode) for en del år siden. Noen dyktige folk greide å selge inn ideen til naive sjeler om at lavtrykksanlegg brukte mindre strøm, og at prinsippet med vann i bevegelse var tilstrekkelig. Begge deler viste seg å være feil. (Elver og fosser fryser også ganske kraftig til, selv om det her er ganske mye vann i bevegelse!) Dessuten var det forferdelig tungvint å henge ut slangene og feste dem i båtene med snorer. En annen svakhet var at ved så lavt trykk skulle ikke slangene mange cm for dypt før luftstrømmen stoppet opp. Systemet er såpass ineffektivt, at det er på ingen måte energisparende. I Oslofjorden har alle som hadde denne skiten (såvidt meg bekjent) gått tilbake til konvensjonelt bobleanlegg med permanente slanger på bunnen.

 

-Hva er egentlig forskjellen på luftpumpe og kompressor?

Link to post
Share on other sites

"Jernia" da, det var da voldsomt til oppstøt? Det er vel fint at medlemmer i strengen her har ulike forslag til løsninger som kanskje kan hjelpe flere. Det er vel rett som det er sagt andre steder i innlegg her at mange har trøbbel nå grunnet kulde vi ikke har opplevd på 10-år? Jeg er av den oppfatning at det skal takkes for hjelpende råd, så får det være opp til hver og en å gjøre seg nytte av kreativiteten her. Jeg var nede i havna vår å hentet opp pumpa nå i kveld etter at den har stått i sjå i 3 uker. Har kjørt den noen minutter i ferskvann og kan ikke se at den har tatt skade. Pumpen har hengt et par meter under båten med tau opp til hver side, og med ett 3 kilos lodd for å unngå rotasjon. Har plukket av alle rør-overganger på utløp slik at den har stått med 50mm pumpestråle i sjøen. Perfekt resultat.

Redigert av aebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Eg har set ein som hadde laga seg ein slik annordning med ei slampumpe. Han hadde kobla pumpa til ein litt grov plastslange som han hadde lagt rundt båten. I slangen hadde han borra små hull med jamne mellomrom mot båten. På den måten holdt han det isfritt rundt heile båten (ca 40 fot båt)

Link to post
Share on other sites

Dette systemet var vanlig (i en periode) for en del år siden. Noen dyktige folk greide å selge inn ideen til naive sjeler om at lavtrykksanlegg brukte mindre strøm, og at prinsippet med vann i bevegelse var tilstrekkelig. Begge deler viste seg å være feil. ( I Oslofjorden har alle som hadde denne skiten (såvidt meg bekjent) gått tilbake til konvensjonelt bobleanlegg med permanente slanger på bunnen.

 

Vi har et slikt anlegg i havna vår. Hensikten med dette er at ikke de landfaste uteriggerne skal få skader av isen. Anlegget virker i hvert fall såpass at det hittil - i løpet av de sju-åtte årene vi har hatt anlegget - ikke har blitt noen slike skader. Slangene er stripset til uteriggerne og blåser bobler opp ved flyteelementene. I år, med kaldeste januar siden 1979 her i Vestfold, har dog anlegget ikke maktet å holde råk rundt disse.

Det er ikke tvil om at det bruker mindre energi. Luftpumpen er bare på et par kW - den gamle kompressoren var på 6,5 og driftstiden er omtrent den samme.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Noen dyktige folk greide å selge inn ideen til naive sjeler om at lavtrykksanlegg brukte mindre strøm, og at prinsippet med vann i bevegelse var tilstrekkelig.
"Jernia" da, det var da voldsomt til oppstøt?

aebi, du misforstår! Det er ikke forslaget om å bruke en billig Biltema vannpumpe han skriver om. Det er et både godt og lurt forslag.

Men bruk av lavtrykk luftpumpe er ikke lurt. Jeg har testet endel med luft i gamle dager før jeg fikk "propell", og det som synes klart er at det er ikke luften som hjelper, men derimot vannet som luftboblene drar med seg oppover. Og da MÅ slangene litt ned i vannet for å få sirkulasjon nok.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

For de som sitter fast og begynner å bli bekymret finnes det en enkel løsning.

 

Kjøp en varmelabel som rekker rundt båten. Legg den rundt båten helt inntil skutesiden og sett på strømmen.

Det smelter en 3-4 cm åpning i isen og smelter ca 15 cm istykkelse i døgnet.

 

Hvis du er bekymret for drev, flaps ol smelter du der først med en passende kveil av varmekabelen.

 

Det skumleste i isen er kanskje når resten av båten løsner og flyter opp mens drev/ror/flaps fotsatt sitter fast i tykk is.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

 

Jeg er kjempefornøyd med resultatet og har ingen problemer med å anbefale det videre

 

Har du sjekket om pumpen virker i år også. Eller har den korrodert i stykker grunnet bruk i saltvann?

Rimelig blir fort dyrt, hvis det er en "en sesongs pumpe".

 

Med denne starten på vinteren med -10 før 1. Desember. Trur jeg at jeg skal gå til innkjøp av noe pumpe greier med en gang.

Sette på timer å ha den klar til/hvis isen kommer til Sandefjord også i år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...