Per Arve Svart 9.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2003 Det er slik verden ser ut herfra også, Suzuki. Jeg håper ikke alle tar det som tidligere er skrevet for "evige" sannheter. Dette med seilegenskaper og kort/lang kjøl. Tilbake til kjølprosent: Det er vel slik at denne ikke lenger er så viktig som tidligere. Avstanden ned til bulben er like viktig for det rettende momentet som selve vekten. For ikke å si avstanden opp, i tilfelle kullseiling. Men det er klart, et svært bredt skrog vil vel ikke kunne rette seg nesten uansett. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 10.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2003 Noen mener at stor kjølvekt prosent er bra med hensyn til sikkerhet. Jeg kan være enig i det forutsatt at rigg og seil er tilsvarende kraftig og tåler en trøkk. Fordelen med en liten båt som har normal til liten kjølvekt, er at den gir fort etter når ei vindråsse treffer båten. I stedet for at seilet revner eller et vant ryker, krenger båten øyeblikkelig. En stiv båt har større risiko for skader på seil og rigg. Blant normale turbåter er det vel ingen som har ekstrem bredde og lett kjøl. Jeg tror de fleste vanlige seilbåter er sikker, under forutsetning av at mannskapet kjenner båten og tar hensyn. Personlig ville jeg ikke vært noe betenkt på å legge ut i Atlanteren i en Bavaria 34 eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.