Jump to content

Kjølprosent

Jonny

Recommended Posts

Det er slik verden ser ut herfra også, Suzuki. Jeg håper ikke alle tar det som tidligere er skrevet for "evige" sannheter. Dette med seilegenskaper og kort/lang kjøl.

Tilbake til kjølprosent: Det er vel slik at denne ikke lenger er så viktig som tidligere. Avstanden ned til bulben er like viktig for det rettende momentet som selve vekten. For ikke å si avstanden opp, i tilfelle kullseiling.

Men det er klart, et svært bredt skrog vil vel ikke kunne rette seg nesten uansett.

Noen mener at stor kjølvekt prosent er bra med hensyn til sikkerhet. Jeg kan være enig i det forutsatt at rigg og seil er tilsvarende kraftig og tåler en trøkk.  Fordelen med en liten båt som har normal til liten kjølvekt, er at den gir fort etter når ei vindråsse treffer båten. I stedet for at seilet revner eller et vant ryker, krenger båten øyeblikkelig.  En stiv båt har større risiko for skader på seil og rigg.  Blant normale turbåter er det vel ingen som har ekstrem bredde og lett kjøl. Jeg tror de fleste vanlige seilbåter er sikker, under forutsetning av at mannskapet kjenner båten og tar hensyn. Personlig ville jeg ikke vært noe betenkt på å legge ut i Atlanteren i en Bavaria 34 eller tilsvarende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...