skagenekspressen Startet 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2010 Seilte i Østersjøen sist sommer. Der finns det badstue i hver havn. Til sommeren blir det norskekysten. Har tilgode å finne en havn med badstue her. Lurer på om det er mulig på lage en reisebadstue. Noen gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Ingen ting er som en varm badstue etter skikkelig ruskeseilas. MEner å ha lest om en flytende badstue man kan ha etter båten i "Seilas" en gang. Selfølgelig ikke noe man kan ha med på seilas, kun på en blikkstille fjord. Tenker du badstue som du kan ha i båten flatpakket, for å pakke opp når du er i havn? Her er en video fra youtube fra en flytende badstue. Ser jo heelt fantastisk ut! :) Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Har jobbet en del sammen med finner på diverse verksted opp gjennom tida, og de var sjelden tapt bak en vogn når det gjaldt finurlige løsninger. Jeg sjekket aldri innsiden av badstuene deres, så ovnen som var i bruk er jeg noe usikker på... selv om det er overhengende sannsynlig at denne ble sveist ihop av forefallende materialer (stål) fra verftene rundt om på mørekysten. Selve bastua var enkelt og greit presenning oppspent over et stålsjelett slik at det ble tett nok til å holde godt på varmen. Dess mindre bastu, dess bedre tror jeg nok er cluet her. Så har du en brukbar presenning om bord bør det la seg gjøre å lage bastu rundt om på de forskjellige skjærene vi har tilgang til langs vår langstrakte kyst, men pass på brannfaren og alt det der da vær så snill! Ovnen har jeg ikke snøring på, men regner med at et kjapt googlesøk kan hjelpe deg langt på vei. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Er enig at en skikkelig god sauna gjør godt i en gammel skrott... men mobile badstuer av tye en kan ha i en båt har jeg ikke noen ganger... Det enkletse er vel å installed Sauna selv ombord i båten, har sett at dette finnes. Selv tar jeg sauna tre fire ganger i uken nå som det er så kaldt, og det er deilig og avslappende. Bruker å veksle litt mellom tradisjonell sauna og en "steam sauna" siden vi har begge deler her. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Shore Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Man trenger nok en ganske tung ovn om man skal kunne fyre opp en badstu. Har selv en gammel Braastad ovn i badstua. Dette er en ovn laget av ca 2 mm. stålplate som er bukket og sveiset. Den er ikke stor, men veier MYE. Skal man lage noe lett transportabelt bør man kanskje lage en som går å demontere/montere for å enkelt kunne stable og bære. Om det blir noen sprekker i skjøtene spiller ingen rolle da en slik ovn krever stor trekk. Ellers tror jeg ikke det skal så mye til for å lage et artig og brukbart arrangement. Presenning hadde jeg kanskje ikke trodd var mulig, men kunne vært villig til å prøve. Vintermatter kanskje? Plast i badstuvegger er jo egentlig fy, men det vil kanskje ikke bli samme varmen i veggen her som bak et trepanel med isolasjon bak. Den enkleste, og fineste, badstuovnen så jeg under militærtjenesten i Øvre Passvik for mange år siden. Finske? tømmerhoggere hadde bygd badstu hvor ovnen besto av en jerntønne. Til denne var det sveiset et godt røykrør. Rundt dette røykrøret var det sveiset en ny jerntøne som ble fylt med vann og fungerte som badevann etterpå. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Teltbadstue Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
skagenekspressen Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Takker for gode forslag! Viser at dette er et udekket behov. Jeg håper det er mulig å ha den i flatpakke, type telt (uten bunn) + varmekilde. Kanskje fyre med grillkull? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Grillkull gir nok ganske intens varme i stor grill, men tror du må fyre heftig med skikkelig ved for å kunne få opp varmen i en badstue. Tror også grillkull skaper større fare for kullos. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.