Enzo Startet 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2010 Det er en offisiell avstemning men vi kan jo ha en intern her på forumet og se om resultatet blir det samme som den offisielle og den på seilas Link til båtene Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Det ser ut som folk skiller nokså tydelig mellom den båten en selv ønsker og den sansynlige slagsvinner. Bra Ovni 44 er så nært en kan komme den ideelle turbåt tror jeg, bortsett fra at den er litt for stor. Det er ofte en radikal økning av alle avgifter på båter over 12m. Redigert 9.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Hadde vært morsomt å høre grunlaget til stemmen som avgis. jeg stemte Ovni 445 av den enkle grunn at den er den beste turbåten av disse , den går inn på det grunneste vannet , den er skikkelig solid og fornuftig innredet. Eneste ankepunktet er lite ratt Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Stemte Dufour 405. Synes den er veldig fin og mest turbåt, men da tenker jeg på turbåt som "familiens sommerfeiebåt. Passe stor båt med 2 ratt (fremkomlighet) og gedigen innredning. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Jeg stemte Bavaria. Det dreier seg jo om familiebåt og turseiler. Jeg likte de brede sprederene med vantene helt ut i borde. Hadde aldri kjøpt det selv, men det er fordi jeg vil føre genoa 1. Enkel rigg, men med et skrog tegnet av Farr blir den sikker ingen sinke. 5 voksne sover greit i båten. At de finnes lekkrere båter - javist, men jeg tror ikke en familie på tur kommer til å angre. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Lenken til Dufour 405 i Seilas artikkelen du viser til går feil (den går til Delphia båten) Riktig lenke til Dufouren er her. Stemte på Dufour da jeg mener den har riktig størrelse, og så ser den smashing ut. Ovni blir litt for traktor-aktig for meg. Delphia blir i største laget, og de to siste blir for små for å være ideelle. Om jeg skulle sett bort fra praktikaliteter og kun stemt på den jeg intuitivt likte best hadde det blitt Dufour igjen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
sydspissen Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Du har ingen svensker eller dansker med. Hvorfor det ? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Enzo holder bare en 'skygge-avstemning' over de samme båtene som Seilas har satt opp som kandidater. Altså er kandidatene gitt på forhånd. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
baatsman Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Stemte Delphia som jeg mener bygget bra og rimelig. En flott båt. Bavaria er en flott båt, og en bra kandidat til størrelsen. Men liten Ovni fin båt, feil matriale Sunbeam gode østeriske båter, men denne er liten. Dufour fin båt, men oppbyggning av cockpit synes jeg ikke noe om. Men en fin størrelse. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Stemte Delphia som jeg mener bygget bra og rimelig. En flott båt. stemte Delphia jeg og....... den bedste lavpris båten etter min syn, som familjeturseiler......... men.....som en riktig langtursbåt....definitivt Ovni.... (skulle dokk ville haft ett bedre pentry.....ikke longside....og seperede röstjern for hvert vant, ratten helt OK !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mini Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Jeg stemte ingen av de, jeg mener at Arcona 40 burde vært med. Jeg undres om ikke også X 40 burde vært med. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Eg gav mi stemme til sunbeam fordi båten har rett storleik for mitt bruk og på grunn av kvaliteten på interiøret. Eg trur og at den seglar bedre enn Bavaria 32. Dette blir ei avsporing, men angåande Ovni: Desse båtane har ingen ballast i kjølen, ballasta ligg forholdsvis høgt inni skorget. Dette må gje eit langt høgare tyngdepunkt enn andre kjølbåtar. Kva har dette å sei for stabiliteten til båtane? Redigert 10.Januar.2010 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Pesonlig så synes jeg det er alt for stort sprang i størrelse her, det blir feil på sammenligne båter som er dobbelt så stor som andre båter i samme kåring.. Men jeg stemte på "blikkbåten" siden det virker å være grei turbåt med senkekjøl, men fin er den ikke sammenlignet med de andre i testen, hvorav Delphia er den fineste båten etter mitt syn. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sodne Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Hvilken familie er det egntlig dere snakker om? Kongefamilien? Ovnien koster litt over 1,7 mill. En typisk familie har som regel stort lån, små barn , billån osv. I en sånn fase av livet er den tiden du kan bruke båt redusert. Beløpet en har mulighet for å investere redusert. Og da mener folka her at en 44 fots båt er det beste valget. En gjennomsnittlig mann/kvinne Har vel annledning å investere 1,7 mill når lånet på huset er nedbetalt. Da er man gjerne i 60 årene og ungene er ute.Kan en da reknes som "familie" Og trenger en da 3 lugarer og to bad? Hadde jeg spurt bankforbindelsen min om finansiering på en båt til 1,7 mill. så hadde jeg helt sikkert fått nei, 580 tusen hadde gått, og det koster jammen meg bavariaen gitt. Redigert 10.Januar.2010 av sodne (see edit history) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Sun Flyer Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Sunbeam. Fordi det er den beste båten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Jeg ser jo relativt unge folk også kjøper store og dyre båter, og det handler vel om kombinasjon av god inntekt og lånevillige banker, og båt er jo en prioritering det også. Men som den typiske familiebåten så er sikkert ikke Ovni i denne klassen, derimot Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Ovnien koster litt over 1,7 mill. Ovnien må du nok ut med rundt 3,5mill for ikke 1,7 Redigert 10.Januar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Vanskelig å snakke om familiebåt da, men hvorfor bygges ikke rimeligere og mindre båter med noen de samme fasitlitere som Ovnien, kan en spørre? Konservatismen i båtverden eller? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Hvorfor er ikke Ovnien en familiebåt ? Den har jo god plass, fine fasiliteter som en familie kan ønske seg , det er en trygg turseiler. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 De fleste familier med barn har vel neppe råd til å legge 2-3 mil. i en båt, men selvfølgelig er det en yppelig turbåt, men litt stor med tanke på havne-og marina utgifter i utlandet (over 12 m). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Båten blir ikke dårligere som familiebåt om den koster 3,5mill kontra 0,5mill , og det er overraskende mange familier som greit kunne kjøpt en slik båt om de omprioriterte litt , er jo bare å selge et par biler og huset Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Dette blir mer og mer artig.Forslag for å få seg en "familieturseiler" er følgende: Selge 2 biler,selge huset,omprioritere!!!!????? Båter fra 1,5-3,o mill blir her stemt på som "familieturseilere"?? ja dere er noen gøye spøkefugler mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Jeg stemte på Ovni da det var den som tiltaler meg mest av det utvalget som var der. Men jeg ville nokk heller hat fordelene med vekt i kjølen fremfor evnen til og kunne seile inn på grundt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Nå er ikke jeg selv i kategorien, men det er da en stor gruppe mennesker i Norge som kan kjøpe seg familieseiler til både to og tre mill. Uten å måtte omprioritere for mye. Men noen folkebåt blir det neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Dette blir mer og mer artig. Skjønner ikke hva som er så galt i dette , jeg har ikke sagt at man må selge diverse for å kjøpe en båt til 3,5 . noen kan kanskje være interessert i å gjøre det , noen betaler så slik båt cash , noen låner pengene og noen har ikke råd til annet enn en optimistjolle. Det jeg vil fram til er at ikke alle i Norge har råd til å kjøpe en Bavaria 32 som familiebåt , noen har råd til mer andre til mindre , det gjør ikke ovnien til en dårligere familiebåt at den er for dyr for veldig mange , bavaria 32 er også for dyr for veldig mange mennesker. her er spørsmålet hva er en god familieseilbåt , se på båten og glem prisen for en stakket stund , alle har ikke samme økonomi. jeg tror det er en stor mengde familier i Norge som ikke vil ta seg råd til å betale 700000.- for den bavariaen , det gjør den ikke til en dårlig familiebåt , det måtte det eventuelt være selve båten som gjorde om man mente det Redigert 10.Januar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.