Jump to content

Marinaens primitive landstøms-opplegg, konsekvenser?

mateco

Recommended Posts

Heisann!!

Legger her ved noen bilder samt beskrivelse av marinaens primitive landstrømsopplegg i vinterkulda.

trommel.jpg

Her er ”hoved-trommelen” plassert ved gangveien ned til selve bryggeanlegget. Denne får sin forsyning fra en ca.150 meter 3 x 2,5 mm2 (inkl jording) gummikabel strukket gjennom steinrøysa og terrenget opp til en stolpe hvor en anleggsboks forsyner kabelen via 16A sikring. Fra den åpne trommelen er det strukket flere forbrukere som igjen har sine ”åpne” forgreninger rett i snøen.

trommel2.jpg

trommel3.jpg

stopsel.jpg

Åpne forgrenings støpsler rett i snøen

isjo1.jpg

Kabelen rett i sjøen (Litt vanskelig å se pga meget klar sikt i vannet)

Ifra trommelen går også bl.a. en ”hovedkabel” på 4 x 6 mm2 (inkl jording) fra trommelen og rett i sjø før den er lagt oppe på brygga. 3 av lederne i denne er i bruk, en-faset og jord.

Kabelen har ved flere anledninger blitt kappet av gangveien når denne har beveget seg som følge av hekksjøer samt flo/fjære. Kabelen har derfor vært skjøtet flere ganger. Skjøten ligger en plass under snøen.

isjo2.jpg

Fra den ene brygga til den andre i en bue i sjøen.

”Hovedkabelen” fortsetter fra den ene brygga til den andre via sjø og til ett låsbart stolpe-uttak med 4 tilsynelatende forskriftsmessige uttak med hver KW-teller.

På en av disse er vår Tulla tilkoblet landstrøm der spenningen varierer fra 150-210 V.

Sikringen i anleggsboksen har, naturlig nok, slått seg ut ved flere anledninger. Enten pga overforbruk, skade på kabler, eller kortslutning i de åpne kontaktene, og sistnevnte spesielt ved nedbør og mildvær.

Må også legge til at marinaen har ca.80 båtplasser og at det er stor pågang for å få noen ampere i denne vinterkulda.

Så til ekspertene her på forumet:

Hvilke konsekvenser kan dette elendige opplegget få for oss forbrukere?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Vel, tromlene ser jo greie ut og ledningene ser ut som de er ment for utendørsbruk. Med untak av det hvite støpselet i forgreningsstøpselet. Det ser ut som en inneledning. Det sagt bør man jo alltid streve etter å holde ledninger og tromler dekket for snø og vann. Jeg har jobbet ute mye og har ikke hatt nevneverdigeproblemer med å la tromlene stå i snøen.

Dekk til tromlene og få ledninger ut av vannet. Sørg for at ledninger/tromler som er brukt er i god stand så skal det nok gå bra hvis dere ikke trekker ut mer strøm fra nettet enn det som leveres.

Trond

Ja, her er spenningen svært varierende, fra 150 til 210 V, avhengig av den totale belastningen.

Min 25A Ladac lader for startbatteriene funker ikke når spenningen blir for lav. Har litt innsig av vann fra BB hylse som fordrer at lensepumpe er operativ. (Må nok krype til korset og pakke om!!)

Er livredd for at pumpa skal tappe batteriene hvis ladningen ikke funker slik den skal!

Har ved flere anledninger kjørt eget diesel aggregat noen timer for laderne når spenningen har vært altfor lav på landstrømmen.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ja, her er spenningen svært varierende, fra 150 til 210 V, avhengig av den totale belastningen.

Min 25A Ladac lader for startbatteriene funker ikke når spenningen blir for lav. Bjørn

Hos oss er spenningen på brygga 187 volt. Jeg har samme problem som deg at Ladacen ikke vil fungere skikkelig. Har koblet opp en intligent-lader paralellt med Ladacen slik at jeg kan ha strøm nok på batteriene. Har et lite forbruk konstant ombord og vil helst ikke gå tom for strøm. Og det du sier med beredskapsstrøm for lensepumpa er viktig.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
150 volt er i dag ikke noe problem hvis man forutså at dette kunne være en aktuell problemstilling.

Problemet for noen er vel at kvaliteten på strømmen ikke er bedre enn sur melk.

Interessant, men hvordan takler jeg dette i fohold til

- V.v.berederen?

- Sleipner batt.lader (fra 198 VAC)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Interessant, men hvordan takler jeg dette i fohold til

- V.v.berederen?

- Sleipner batt.lader (fra 198 VAC)

Hvis du skal ligge med varmvann uavhengig av kvalitet på strømkvalitet så finnes det alternativer til strøm. Hva laderen til Sleipner kan vet jeg ikke. Slikt sjekker man før man kjøper og ikke etterpå.

hm et meget tvilsomt opplegg med store fare for krypstrøm og påfølgene tæringsproblematikk

Hadde vært skeptisk til å være tilkoblet strøm der for mere enn akkurat det absolutt nødvendige og snaut nok det :eek:

Har 2 kamerater som mistet 1 propellvinge hver pga tæring, her lå kabelen fra brygga og til land nedi vannet. Etter bytte av landkabel ble visst ting mye bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er mange rapporterte skader i marinaene som er vanskelige å dokumentere av rent praktiske grunner. Men det stilles jo krav til hvordan disse anleggene på land ska være bygget, og her hviler jo et ganske stort ansvar på den som eier eller drifter anlegget på land.

Men det er jo ikke mange brukere som reagerer på dette og da må man vel ta til takke med det man får eller kjøper. (De fleste kjøper vel strømmen).

lagt til. Hva synes dere burde blitt gjort i slike tilfeller?

Redigert av Ole Petter (see edit history)

og hva med kortslutningsstrømmen her...., med den lengden du beskriver og det tverrsnittet på kablene, så er dere heldige om sikringen i enden løser ut i det hele tatt.

Jeg ville ikke følt meg trygg på dette anlegget, både med tanke på faren for berøringsspenning , med de følger det har, men også krypstrømmer og dermed tæring på båter og utstyr, og sist men absolutt ikke minst brannfaren, for den er i dette tilfellet meget stor!

jeg vil sterkt anbefale deg å koble deg fra dette anlegget først, for deretter å varsle det lokale eltilsyn.

Er det et privat anlegg?

og det at dere har fra 150 -210V, indikerer at dere har for lang kabel, med for lite tverrsnitt. Tipper at dere ved litt last, kan se kabelen smelte seg ned i snøen, og etter en tid ligge helt tørr i snøen. Dette pga, kabelens indre motstand. Større belastning, lavere spenning og varmere kabel... Ohms lov.

Lykke til.

Fernanda

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Denne tråden burde het: Finn fem feil

1- Skjøteledninger er ikke ment for fast opplegg

2- Det er som nevnt ikke tillatt å koble flere skjøteledninger etter hverandre

3- Det er ikke lov til å ha uttak i bakkehøyde. Da skal det være låsbart deksel/dør forran uttakene

4- Flere av de skjøteledningene og støpslene på bildene er ikke beregnet på utendørsbruk

5- Finn hvem som har ansvaret for dette tullet, spark han bak, og dra ut første ledd i skjøteledningen.

Dette er det værste jeg har sett

Skjerp dere. Få trommet sammen et møte, spleis på et skikkelig anlegg. Det er eier av anlegget som har det hele og fulle ansvar her. Jeg ville ikke koblet meg til dette anlegget om jeg hadde fått betalt for det.

Hilsen elektromontør Gr. L

Glemte bare å svare på spørsmålet. (Måtte fyre i ovnen)

Konsekvenser?

I tillegg til at det måles 150-200 V ute på anlegget? Vel de fleste ladere idag gir en dårlig likespenning (Mye rippel) ved lav matespenning, Om de i det hele tatt virker.

Berøringsfare . Her er det tromler som ligger i snø (Vann) Støpsler beregnet for innebruk

Krypstrøm kan gi brannfare

Brudd på en mengde forskrifter med erstattningsansvar fra eier etc

Du skriver også om at sikringene kobler ut ved mildvær. Dette er fordi tromler og støpsler er fulle av snø. Det dannes irr, og dermed også en vei for strømmen å gå når is og snø smelter. Dessuten forværres problemen ytterligere ved korosjon da dere får et enda større spenningsfall pga dårlig kontakt.

I tillegg til dette er jo også konsekvensen at dere har et høyst upålitelig anlegg. Dere setter på varme og ladning, men vet jo ikke om dere har strøm i en time, en halv dag eller når sikringene ryker neste gang.

Hilsen elektromontør Gr. L

Er ikke 150V et uttrykk for litt dårlig kvalitet på strømmen.

Han så antakeligvis ikke spørsmålet så svarer jeg.

Det finnes forskjellige batteriladere / strømforsyninger som klarer å levere 100% angitt effekt allerede f.o.m. 80V til over 300V.

Lading er altså ikke noe problem med lave eller varierende spenninger.

Men laderen skulle kunne "litt mer" for at den også klarer å forsyne tilkoblete forbrukere paralellt.

Da kommer vi til spørsmålet om kvalitet.

Håper at det var det som Ole Petter mente.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jo det er riktig det Jørg. Utstyret man velger må stå i forhold til hvilke utfordringer man vil slippe å ta stilling til.

Min erfaring er at langturseilere tenker slik til tross for at dette er et større problem i Norge enn i mange andre land. Erfaringen min har vært at noen sier: Vi hadde i grunnen ikke behov for denne løsningen før vi kom tilbake til Norge.

Når det gjelder de tekniske løsningene som vises på bildene er jo dette helt ulovlig og forkastelig. Konklusjonen er jo den at denne marinaen ikke har et internkontrollsystem som virker og at båteiere ikke er klar over hvilke krav det stilles til dem.

Man kunne jo rapportert dette til DLE, men erfaringsvis blir ikke slike problemer løst på lang sikt uten at marinaeieren følger opp sine forpliktelser inne å føre tilsyn med eget anlegg og de elektriske apparatene som kobles til fordelingsnettet.

Jeg er elektroinnstalatør og dette er fulstendig galskap.

Dere utsetter dere og besøkende for meget stor fare for strømmgjennomgang med livsafarlig utfall!!!

Dette annlegget må frakobles før der går liv tapt.

Feil på dette annlegget kan lage krypestrømmer i fordelinger langt vekke fra dere!

Dette kan skape dødsbranner som dere i ytterste fall blir stående økonomisk og moralsk annsvarligt for.

Ved en kortsluttning eller feil på dette annlegget vil mest sannsynlig ingen sikringer slå ut!!!!!!!

Eneste riktige her er å varsle eltilsynet og få koblet vekk dette med en gang!!

Er ikke 150V et uttrykk for litt dårlig kvalitet på strømmen. Kan du forklare dette?

Hei Marida

150 Volt er ikke et uttrykk for dårlig kvalitet. Det er et uttrykk for at det er en stor motstand i kretsen i forhold til der dette nettet er tilkoblet (Sikringsskap)

All denne motstanden kan man se på som en forbruker av strøm og følgelig utvikles det varme et sted på vei ut til endepunktet. Noe er krypstrøm som "forsvinner" til jord, noe skyldes motstand i all kobberledningen og noe skyldes dårlig kontakt i alle skjøtene.

Jeg er helt enig med Baffin, at dette må ryddes opp i med en gang. Nå vet ikke jeg hvordan havna der disse bildene er tatt driftes. Men alle brukerene har et kolegialt ansvar både når det gjelder egen bruk av anlegget og også for å forhindre skade på andres eiendom og liv. Desverre er nok ikke slike bilder unikt for denne havnen.

Nå er jo trådstarter klar over at dette ser ille ut, og burde derfor ta dette videre til ansvarlig person. Hvis ikke ansvarshavende "gidder" å gjøre noe ville jeg som siste utvei varslet eltilsynet i kommunen slik som Baffin nevner.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...