mateco Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Er enige med de argumentene som her har vært omtalt! Ja, jeg betaler en årlig sum kr 500,- for å drifte mine vedlikeholdsladrere! Marinaen er privateid og jeg har et inntrykk av at ingen vet om hverandre! Kanksje på tide å få til en ordning der iallefall en person kan representere i styre og stell!! En positiv utvilking i denne saken er at de ansvarlige har strukket en ny "feit" kabel samt en flunka ny koblingsboks like over "hoved trommelen". Men det viser seg at denne kabelen er en "luft spennkabel" med 4 x 25 m2 (sånn ca) i stive alluminiums kordeler som neppe egner seg liggende på snøen eller i jorda. Kabelen er isolert med PVC i svært tynne lag, samt stiv som fy!! Evt. koblinger er neppe egnet til å stå i sjøsprøyten! Her skjer ting og tang utifra økonomi og begrenset kompetanse !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Men det viser seg at denne kabelen er en "luft spennkabel" med 4 x 25 m2 (sånn ca) i stive alluminiums kordeler som neppe egner seg liggende på snøen eller i jorda. Kabelen er isolert med PVC i svært tynne lag, samt stiv som fy!! Evt. koblinger er neppe egnet til å stå i sjøsprøyten! Rettnok er ikkje denne kabelen isolert med PVC, denne isolasjonen heiter PEX og er ein god del bedte til utendørs bruk, men å ta i bruk slik kabel her, hjelper kun for spenningsfallet - - ei lita stund, til dess det vert tydelig at kabelen er lagt av folk som ikkje kan aluminium. Å kobla heile rasket ifrå strømnettet er framleis mitt råd. Magne Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Jeg er elektroinnstalatør og dette er fulstendig galskap.Dere utsetter dere og besøkende for meget stor fare for strømmgjennomgang med livsafarlig utfall!!! Dette annlegget må frakobles før der går liv tapt. Feil på dette annlegget kan lage krypestrømmer i fordelinger langt vekke fra dere! Dette kan skape dødsbranner som dere i ytterste fall blir stående økonomisk og moralsk annsvarligt for. Ved en kortsluttning eller feil på dette annlegget vil mest sannsynlig ingen sikringer slå ut!!!!!!! Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Pathfinder Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Marinaen er privateid og jeg har et inntrykk av at ingen vet om hverandre! Kanksje på tide å få til en ordning der iallefall en person kan representere i styre og stell Hei Bjørn Jeg synes det høres ut som en god ide. Prøv å få dannet en leietakerforrening slik at dere kan stå samlet. Et nytt og forskriftsmessig elanlegg vil sikkert koste en god del og det er selvsagt dere som leietakere som skal betale dette over tid. Men regn ikke med at alle leietakere er interessert. Hos oss er det alltid noen som ikke vil ha hverken strøm eller andre fornyelser i havna. Alt skal være som i gamledager. Få til en dialog mellom leietakerene og kom frem til et samlet ønske overfor eier. Med så mange leitakere må jo vedkommende se fordeler av å ha fornøyde leietakere samt at han vet at han har et forskriftsmessig el.anlegg. Du sier også at det blir lagt ny kabel om dagen. Gjør han dette selv bør jo noen fortelle ham om de forskrifter som gjelder og hvilket ansvar han har. Er jo dumt om han må gjøre alt på nytt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Jeg tror denne nye kabelen er enda en midlertidig løsning. Marina ansvarlig har planer om ytterligere en bryggeutstikker med enda 40 båtplasser. Dvs. antall båtplasser blir da totalt ca. 120 Hvis man da antar at en tredjedel ønsker strømtilgang på hver 6 Amp så må anlegget kunne belastes med 40 x 6 = 120 Amp kontinuerlig om vinteren. En effekt belastning på 230V x 120 Amp =27,6 kW. Deretter kan man jo spørre seg om det lokale forsyningsnettet frem til marinaen i det hele tatt er utbygget til å tåle en slik belastning. Jeg håper iallefall at alle utganger fra den nye koblingsboksen vil bli sikret med jordfeilbrytere og belastningsvern iht forskriftene. På den måten vil jo en evt. jordfeil/kortslutning påvirke kun det gjeldende uttaket, og ikke hele anlegget! Skal iallefall bli spennende å følge med fremover!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Lamegnoseee la meg no se - - Om ein reknar 6 A pr båt, og faktisk får fram 230 volt, so gir det ca 1400 watt. Om det so skal so mykje strøm fram til 40 båtar, so må det fordelast på alle tre fasane, og gir ei last på 78 A. Men i ein vinter som denne, so ville eg i alle fall auka prognosen med 50%, til 120 A. i følge den gamle belastningstabellen, som sit klistra i skallen på meg, so er då 95 kvadrat almenenium ein høvelig størrelse. No er det slik at denne kabelen, når den ligg i bakken, og det er kalt kan belastast eindel meir enn denne tabellen tilseier, men likevel milevidt ifrå ein skjøteledning på trommel. Om eg skulle begynna på noko som ligna på vettigt, for å få fram nok strøm, trur eg nok at eg ville begynt med ein liten bygning, eventuelt brakke / container / utrangert campingvogn, men i alle fall tett for vær og vind. Bygga ei tavle inni denne, stor nok til å klara 300 A, og kabel tjukk som f*** (240 kvadrat Al) for å tilknytta til strømleverandør. Videre kanskje invitere leietagerforeningen på dugnad, for å få til ei kabelgrøft frå denne hovedtavla til bryggeutstikkarane, og der leggja ein kabel til kvar utstikkar, og kanskje ein til sånn i tilfelle. Kvar av kablane med 50 kvadrat al. Videre leggja utover utstikkarane til søyler, med sikring, jordfeilbrytar og stikkontakt, eit uttak til kvar båt. Gjerne 3 eller 4 uttak i kvar søyle. Men eg er litt usikker på om eg ville gått for dette, eller om eg ville lagt inn enno meir forbruk i prognosen. f. eks 2000 w pr båt og 2/3 av påtane med. Då er nokon av desse kablane for små. Magne Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Joda Dinamo, skjønner poenget!! Men er det riktig å benytte stive aluminiums kabler, beregnet for luftspenn, i et maritimt miljø?? Selv har jeg en bolig ca 30 meter i fra sjøen, og vi har vår strømtilførsel via luft og aluminiumskabler. Desverre har det vist seg at vi hadde tæringsskader på inntaket slik at gnistspruten stod rundt ørene våre, med ditto spenningsvariasjoner! Har jobbet på en mangde skip men har aldri, hverken sett eller hørt om, kabler med aluminiumsledere på installasjonene. Må da være mye mere hensiktmessig å benytte kobber-ledere, en smule dyrere, men fordrer mindre kvadrat. Alluminium er jo en offeranode i et maritimt miljø! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Baffin Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Den kabelen sol er lagt ut middlertidigt er like ulovlig som en haug med skjøteledninger!!!!!! Annlegg ved sjø trenger jording og det mangler denne. Ta kontakt med eltilsynet og få de til å komme å ta en titt før noen stryker med! Tør ikke tenke på hva dette gjør med drev og tæring men det er bare ting, verre om ungene dine stryker med av stømgjennomgang! Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Men eg er litt usikker på om eg ville gått for dette, eller om eg ville lagt inn enno meir forbruk i prognosen. f. eks 2000 w pr båt og 2/3 av påtane med. Då er nokon av desse kablane for små. Magne Dette høres litt voldsomt ut. I vår havn er det ca 145 båter. halvparten åpne båter med påhenger. Resten er seilere og lukkede båter. På sommertid ligger ca 10 båter med landstrøm for lading. På vintertid ligger vi alle på land. Da er det kun 5-6 båter som ligger med strøm. Og de har neppe på 2000W. Men for all del. Har eieren råd til et anlegg slik du beskriver er jo det flott. Men da holder det neppe med kr. 500 for å ligge tilkoblet hele vinteren. 48 kwt x 170 liggedøgn x 1 kr kw=8168 kr/vinter/båt Tror ikke mange gidder det Den kabelen sol er lagt ut middlertidigt er like ulovlig som en haug med skjøteledninger!!!!!!Annlegg ved sjø trenger jording og det mangler denne. Det sies jo her at det har blitt strukket en 4x25 kvadrat. Regner med at 4. leder er jord Vi vet jo ingen ting om hva eier holder på med annet enn at han tydligvis er klar over problematikken. Får bare håpe han gjør ting lovlig og riktig Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Eg ser at eg har vore noko for kjapp med kalkulatoren i mitt forrige innlegg, uten at eg vil ta ein heilt ny gjennomgang, so skal nok tala vera eindel mindre. Men eg vil svara på eit par ting: Selv har jeg en bolig ca 30 meter i fra sjøen, og vi har vår strømtilførsel via luft og aluminiumskabler. Desverre har det vist seg at vi hadde tæringsskader på inntaket slik at gnistspruten stod rundt ørene våre, med ditto spenningsvariasjoner! Slike skader skal ikkje oppstå på grunn av nærhet til sjøen. Der må vera meir, og då tippar eg dårlig terminering. Har jobbet på en mangde skip men har aldri, hverken sett eller hørt om, kabler med aluminiumsledere på installasjonene. Aluminiumsledere er ikkje tillatt på skip, då dei ikkje toler vibrasjon, dei brekker for lett. Må da være mye mere hensiktmessig å benytte kobber-ledere, en smule dyrere, men fordrer mindre kvadrat. Ein smule dyrare er eit svært understatement. Sjølv om ein tar hensyn til at ein kan gå ned i dimensjon, kan godt multiplikator på pris bli tosifra. Derfor lages heller ikkje kablar i slike dimensjoner med kobberledere til annet enn skipsbruk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Aluminiumsledere er ikkje tillatt på skip, då dei ikkje toler vibrasjon, dei brekker for lett. Det er ikke tillatt med ledere av aluminium i marinaer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Ein smule dyrare er eit svært understatement. Sjølv om ein tar hensyn til at ein kan gå ned i dimensjon, kan godt multiplikator på pris bli tosifra. Derfor lages heller ikkje kablar i slike dimensjoner med kobberledere til annet enn skipsbruk. Magne Nå ja jeg var nå og handlet PFXP4x25cu hos grosisten for noen timer siden......... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Hei, Det er jo veldig bra at de fleste er enige om at dette er forkastelig. Beklagelivis er ikke dette ekstraordinært. Nå er jo dette synlig så alle bør skjønne at dette kan være farlig. Desverre er det nok andre like farlige feil på anlegg om sommeren også. Men er man redd for att ting kan fryse eller at lensepumpa ikke går, så "må" man jo bare kople seg til. Og det behøver ikke å være farlig bare man har riktig utstyr. Det ble nevnt lader her som er i stand til å spise alt fra 110-230Volt. Installerer man i tillegg en skilletrafo, og alt annet er i orden ombord, ville jeg ikke vært redd for å kople meg på om jeg "måtte". Jeg vet at det er folk her på plassen som er veldig lei av at jeg kommer drassende med denne skilletrafoen. Men dette er et veldig godt eksepel på dens fortreffelighet. Her er du sikret mot mot strømleverandør, kaianlegg og andre båter med hensyn på strømstøt og galvanisk korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Jeg vet at det er folk her på plassen som er veldig lei av at jeg kommer drassende med denne skilletrafoen. Men dette er et veldig godt eksepel på dens fortreffelighet. Her er du sikret mot mot strømleverandør, kaianlegg og andre båter med hensyn på strømstøt og galvanisk korrosjon. Hvis man har en båt som er sikker så gjenstår det jo bare å komme seg om bord med livet i behold. Man kan jo da i de mest graverende tilfellene sikre seg selv under tilkobling og frakobling av landstrøm med egnet verneutstyr. http://www.nelfo.no/ViewPage.aspx?mid=480 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.