Jump to content

Havna har frosset igjen, kan båtene bli skadet?

aebi

Recommended Posts

I båthavna vår her på vestlandet har kulden nå lagt et 5 - 10 cm islag i hele havna. Et par av båteierne har prøvd å holde ei isfri sone mot båtskrog, men har nå gitt opp. Konsekvensene av denne innfrysinga er vi spente på, mangler erfaring her på vestlandet. Andre som har erfart konskvenser tidlegere?Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig innfrosset båt . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Eneste jeg har hørt om er noe som oppsynsmannen i havna i Høllen fortalte meg:

For mange år siden var det en lang og ekstrem kuldeperiode som gjorde at havna ble bunnfrosset. (2-3m dyp). Så kom det mildvær og det tinte på overflaten. I kombinasjon med sterk vind gjorde dette at noen seilbåter fikk skader på kjøl og ror da det sto fast nede i isen mens skroget beveget seg.

Jeg har til enhver tid en Tunejolle (altså trebåt) liggende på sjøen. Som regel ligger den i isen et par måneder i løpet av vinteren og tar ikke noe skade av det. Dersom isen om våren brekkes opp av en kuling, hender det nok at den kan få litt medfart, men også det har så langt gått bra. Men båten er slik fortøyd at både baug- og akterfortøyning ligger i vannet. Da må jeg passe på å ha en fjæringsmulighet på fortøyningene. Ellers drar de ut fortøyningsfestene i båten. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men det skjedde første året den overvintret på sjøen. Den gang var det bare hellet som gjorde at ikke hele forstevnen ble dratt ut.

gon

Slik fann eg båten i nabobåsen for nokre dagar sidan:

04012010042.jpg

Dette er ein eldre seglbåt på 20-22 fot med påhengsmotor. Etter å ha lege i kulde og is i fleire veker, bukka han bokstavleg talt under og gjekk gjennom isen. No stikk berre forstaget og masta opp, medan båten heng på fortøyningane og påhengsen som har "hukka" seg fast i iskanten. Samstundes har det frose ny is, som både held båten på plass, men som også gjer det nærast umogleg å gjera noko før isen tiner. Kva som har skjedd veit eg ikkje, men truleg har kulden gjort eit eller anna med ein botnventil, slange etc. Båten har ikkje vore kobla til landstraum.

Isen i hamna vår er no 15-20 cm på grunn av mykje ferskvatn. Min båt ser ut til å klara seg bra, men eg har ein del elektrisk varme på. I tillegg til motorrom har eg sørga for varme ved alle dei grunnaste skroggjennomføringane. Forhåpentlegvis vil det då ikkje danna seg sprengande ispluggar, dersom isen skulle krypa så langt ned over skrogsida.

I vår hamn er det vanleg å ha båtane liggande ute heile vinteren, trass i at det kan koma ein del is. Men så mykje kulde og is som no er svært sjeldan.

Etter å ha lest om rimlig alternativ til ispropell på en annen streng her, der det blir fortalt om bruk avdykkpumpe. Har mange i havna vår i Langevåg nå gått til inngjøp av pumpe. Ca 10 stk!! hehe. Vi er i ferd med å tine opp isen i hele havna! Pumpene er for det meste kjøpt hos Jula der de nå har kampanje; kr 399 for 950w pumpe. Fungerer kjempebra.

Redigert av aebi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...