Jump to content

Prosjekt, renovering av motorrom

Ask

Recommended Posts

Hei

I dag byrja med jobben med å renovera bb motorrom.

I fjor så renoverte eg sb motorrom, så eg veit kva eg går til.

I år blir jobben mindre, då det ikkje er naudsynt å skifta pakningar på motoren.

Motoren er ein Yanmar 1997 mod. Yanmar 2GM20F

Siktemålet er å skifta nokre slangar, rydda ledningsnettet, klargjering for flytting av kjølevassinntak, mala maskinrommet, montera lys og flekkmala motoren. Eg skal òg levera startmotoren til sjekk, då den ikkje alltid slår inn.

Eg skal òg freista å få div. alarmar til å verka.

Sist men ikkje minst så skal eg montera oljelensepumpa på motoren, slik at at eg slepp den helv**** drittjobben med å pumpa ut olja med ein slange ned holet til peilepinnen.

Eg kjem nok til å stilla meir enn eit spørsmål her på forumet...

I dag har eg kopla frå alt elektrisk, eksosslangen og dynamoen.

Eg har òg fjerna styrekablar og div. leidningar til ein generator som eg heiv på land for nokre år sidan.

Diverre så har eg enno ikkje forstått korleis ein legg ut bilete på forumet.

Ask

Det er litt flere metoder. Her er en:

1. Sørg for at bildet du vil laste opp ligger på PCen din, og at du kjenner katalognavn og filnavn.

2. Du går du inn i "Legg til svar"

3. Du velger "Last opp bilder"

4. Du velger "Browse"

5. Du velger katalog hvor bildet skal lastes opp fra.

6. Du velger "Open"

7. Du velger bilde som skal lastes opp.

8.Du trykker på "Open"

9. Du trykker på "Last opp/ Upload"

10. Du kopierer filnavn som vises i rødt.

11. Filnavnet koipieres inn mellom to koder; Først skriver du [ i m g ] så filnavn og så [ / i m g ] (men uten de tomrommene jeg har skrevet i kodene.

12 Dermed er bildet klart for forhåndsvisning.

Håper dette hjelper

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

...

10: Kopier alt i rødt fra og med http:// til og med filnavnet

11: Trykk på "Sett inn bilde"-knappen rte-image-button.png og lim inn det du kopierte i pkt. 10

12: Dermed er det klart for forhåndsvisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for tips om korleis ein legg inn bilete.

I dag var eg innom båten igjen. No er motoren heilt klar til å løftast ut av motorrommet.

Eg tek ikkje motoren ut av båten, men plasserar den på køya, slik at eg kjem til motorrommet.

Ulempa er at eg må dekka godt til før eg sprayar grunning og maling på motoren.

Det var fint ved sjøen i dag. Eg gler meg til sesongen byrjar.

Ask

Hei Ask

Jeg hadde skrevet et langt innlegg og hvordan jeg hadde renovert min gamle Yanmar 2GM, men dessverre forsvant hele innlegget i det jeg skulle laste opp tilhørende bilde. :headbang:

I korte trekk ville jeg bare si at jeg hadde gjort omtrent det samme som du nevner at du skal gjøre. Skiftet alle følere, sinkplugger pluss alle ledninger og slanger. Jeg hadde sansynligvis et dårligere utgagnspunkt enn deg, men dermed var det også lettere å få en kraftig forbedring:). Jeg har dessuten en saltvannskjølt motor.

Jeg er interessert i å høre hvordan det gikk med starteren etter at du har hatt den på service. Har hatt mye kluss med min, etter å ha åpnet den et titalls ganger har jeg kommet frem til at det sansynligvis er et fuktproblem.

Her er i all fall en link til en som virkelig har tatt en renovering på sin gamle 2gm, den var i alle fall inspirerende for meg:

http://mysite.verizon.net/knellew/yanmar2g...r_2006-2007.pdf

og så et lite bilde av mitt utgagnspunkt.

icleand_telstar_337.jpg

TT

Telstar Truls, man kan ikke akkurat si at det og plukke deler av en motor lakkere disse og så montere dette sammen med nye pakninger og filter er og renovere motoren. Dette er en ompakking M/lakkering.

Det er ikke for og være spissfindig men det er stor forskjel på dette spesielt ved et salg.

Gledesdreper!

Nei da, det er helt greit for meg. Jeg er knapt nok en hobbymekaniker og kommer ikke til å legge skjul på dette ved et evt salg(selv om jeg med stor sansynlighet blir den siste eieren av denne båten, samt motor). Jeg er bare glad hver gang motoren starter, da får det heller våge seg at terminologien ikke alltid er helt på plass :blush:

TT

I dag byrja med jobben med å renovera bb motorrom.

Jeg vil bare tipse litt om hvordan belysningen kan ordnes. Tidligere har jeg selv ordnet med LED belysning i motorommet, det som ble montert var såkalte "anvisningslys" som ga liten lysstyrke, men tilfredstillende på en svart kveld. Jeg blir iallefall nå å bytte dem ut med noe som lyser bedre.

Her om dagen kom jeg over en annen type LED lys som kjøpes i 5-meters ruller. Man kan velge å bruke allle 5 meterne (300 lys) i en lengde, eller klippe dem opp i biter av forskjellig størrelse - ned til 3 lys (5 cm). Dette var også vanntett. Og nokså fleksible.

http://www.ledlightsworld.com/smd-3528-fle...fbd1cecf0a6ed18

Så har jeg testet disse, og de er til å stole på. Kjøpte 3stk 5-metersruller. En vanntett og 2 vanlige. Varene kom ca 14 dager etter bestilling - fra Hong Kong.

Hei igjen

Då har eg løfta motoren ut av motorrommet.

Ei kjettingtalja, to mann og 30 minutt så var den ute av motorrommet.

Motorrommet er vaska grundig. Nå skal det rubbast litt med sandpapir før det blir vaska ein gang til med aceton, så er det maling.

Det er lite eg skal gjera med motoren så eg let den stå i akterkabinen.

Sun Flyer hjalp meg med å flytta ein ile. Mange takk.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...