Yankee Startet 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2010 Skal installere varmer i en 32 fot båt med cabin og kalesje. Behovet er oppvarming på vår og sommer. Trenger noen råd og erfaringer med hva jeg bør velge å sette inn. Lurer også på om der er noen merker som har bedre rykte en andre? Her er noen jeg har sett på: www.maritim.no/product.aspx?id=13194&groupkey=009003020 www.maritim.no/product.aspx?id=20805&groupkey=009003020 www.maritim.no/product.aspx?id=12932&groupkey=009003030 Den siste er jo veldig billig, men vil den gjøre jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Det er sikker ti år siden det ble utført seriøs test av båtvarmere. Den gang vant Eber D3L. I dag veit eg ikkje kva som er best. Men eber er fortsatt favoritt. Av de du har linka, så er det eber som gir mest for pengene, i effekt(2200w). Wallasen holder bare til å varme opp liten båt/kabin(1200w). Derfor den store prisforskjellen kanskje? Webasto gir 2000w. Alle for små spør du meg. Dumt å montere varmer som ikkje holder mål om det blir under 10 grader en høstkveld. Men du spør etter varmer til sommer og vår. Kanskje det er nok med 2000W då? Kanskje du kan prøve en elektrisk vifte på 2000W i båten og sjå om det blir trivselvarme? (men båtvarmere har bedre blås en vifteovn) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
koh Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Hei ! Jeg har en Wallas 30D (3000w) i 28fot snekke, og den holder, men er ikke for stor. Wallasen på 1200watt må bli for snau slik jeg ser det. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Jeg fikk satt inn en ny Webasto av en proff montør for noe uker siden. Han har montert både Eber og Webasto i flere år, men har nå gått over til kun å montere Webasto pga lite problemer og service på disse, ift. Ebersprächer. Jeg ser at de fleste båtfolk sverger til Eber, men jeg er kjempefornøyd med Webasto både hva angår ytelse og minimal støy. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Regina III Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 jeg er kjempefornøyd med Webasto både hva angår ytelse og minimal støy. Ditto! Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Fikk opplyst av et verksted nå i vinter at de anbefalte Eber, da denne hadde mulighet for bytte av enkelt deler, mens Webasto bare var en stor klump som måtte byttes når noe gikk. Dette gjaldt vannvarmer. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
BMP Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det er vel to merker som skiller seg ut i posetiv forstand med hensyn til støy, strømforbruk, efektivitet, driftsikerhet, servisenett og det er Vebasto og Eber. De andre ville jeg ha styrt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Mener dere at ingen av wallas varmerene er bra? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ja Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Eberspächer och Webasto med sortiment som skuggar varandra är de stora drakarna på den här marknaden med värmare i många båtar och dessutom i snart sagt varenda dieselbil - lastbil, buss eller större personbil. Dom har volymerna och har lärt sig hur en värmare skall konstrueras och tillverkas. Skillnaderna dem emellan är inte stor. Nä, snarare remarkabelt liten!?! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det finnes jo åpenbart et tredje alternativ...Mikuni. Driftsikker, støysvak. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ja Kunne vært spennende å høre begrunnelsen for dette utdypende svaret. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ja Her er du skikkelig ute og sykler. Ihvertfall hva angåt støy og strømforbruk. Men her er det nok ingen av de nevnte merkene som slår Safire. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Nei helt klart en Hovdeovn er nokk den som bruker minst strømm, men det er jo ikke det samme som at jeg ville hat en i min båt. Det er vell ikke helt uten grunn at Eber og Webasto er marketsledene. Det er de som gir mest for pengene! Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 OK. Så det at et produkt er markedsleder, gjør det til det beste kjøpet, altså. Jaaavel. Hvis majoriteten tenker som deg, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor markedslederne er markedsledere.... Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Prøv å trekke denne tråden sammen til å bli inlegg om erfaringer med ulike varmere og størrelser. Kutt meninger og legg vekt på ERFARINGER Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Jeg har hat både Mikuni og Wallas nå har jeg en Webasto og det er ikke tvil om hvem som har vert best. Webastoen jeg har nå er fra 2002 og har ikke vært rørt siden den ble montert og jeg bruker den mye året rundt. De jeg har hat tidligere fra Mikuni og serlig Wallas var det støt noe kus med. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Yankee: Trådstarter spør om fordeler og ulemper... Redigert 10.Januar.2010 av jernia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Her er mine erfaringer. Webasto airtop 2000. Støyer litt i oppstarten og er litt kresen på spenning. er meget driftsikker og gir utrolig mye varme. har kraftigere vifte enn Eber D2. Eber D2. Stillegående og driftsikker varmer, men er litt kresen på spenning, dog ikke så kresen som Webasto. Gir god varme, men har litt svakere vifte enn Webasto. Eber D4, rett og slett fantastisk. gir utrolig med varme, og er stillegående. Wallas 30D. stillegående, gir god varme men synes vifta var litt svak. helt grei varmer, men den er veldig følsom for spenningsfall. Wallas 3200. utrolig stillegående, strømgjerrig, bruker nesten ikke parafin og gir nesten ikke varme. Har altfor svak vifte. i tillegg må en skifte vekesett minst en gang pr sesong. helt ubrukelig. Wallas 2400, har ikke hatt en selv men kameraten min har hatt en slik i 5 år. Den er strømgjerrig og stillegående, men det går på bekostning av varmespredningen. gir lite varme og har svak vifte. Den er dog bedre enn wallas 3200. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Sjekk denne testen. Dagens modeller er nok utviklet bittelitt til? Ellers ser eg webasto får nevnt dyre deler...jepp. Viftemotor selges ikkje løst. Kun komplett med "halve" varmeren http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...8A?OpenDocument Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Eber D2 og D4 er kraftig oppgradert i forhold D1LC og D3LC som er med i testen, mens D5 bygger mer på de eledre modellene. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Synd at ikke Webasto marine 5,5kw var med i testen, men den er sikkert av nyere dato, og noe av det beste Webasto hittil har laget Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.