Jump to content

Fordeler og ulemper med ulike luftvarmere?

Yankee

Recommended Posts

Skal installere varmer i en 32 fot båt med cabin og kalesje. Behovet er oppvarming på vår og sommer. Trenger noen råd og erfaringer med hva jeg bør velge å sette inn. Lurer også på om der er noen merker som har bedre rykte en andre?

Her er noen jeg har sett på:

www.maritim.no/product.aspx?id=13194&groupkey=009003020

www.maritim.no/product.aspx?id=20805&groupkey=009003020

www.maritim.no/product.aspx?id=12932&groupkey=009003030

Den siste er jo veldig billig, men vil den gjøre jobben? :flag:

Det er sikker ti år siden det ble utført seriøs test av båtvarmere. Den gang vant Eber D3L.

I dag veit eg ikkje kva som er best. Men eber er fortsatt favoritt.

Av de du har linka, så er det eber som gir mest for pengene, i effekt(2200w). Wallasen holder bare til å varme opp liten båt/kabin(1200w). Derfor den store prisforskjellen kanskje?

Webasto gir 2000w.

Alle for små spør du meg. Dumt å montere varmer som ikkje holder mål om det blir under 10 grader en høstkveld. Men du spør etter varmer til sommer og vår. Kanskje det er nok med 2000W då?

Kanskje du kan prøve en elektrisk vifte på 2000W i båten og sjå om det blir trivselvarme? :smiley:

(men båtvarmere har bedre blås en vifteovn)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg fikk satt inn en ny Webasto av en proff montør for noe uker siden. Han har montert både Eber og Webasto i flere år, men har nå gått over til kun å montere Webasto pga lite problemer og service på disse, ift. Ebersprächer.

Jeg ser at de fleste båtfolk sverger til Eber, men jeg er kjempefornøyd med Webasto både hva angår ytelse og minimal støy. :sweat:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Eberspächer och Webasto med sortiment som skuggar varandra är de stora drakarna på den här marknaden med värmare i många båtar och dessutom i snart sagt varenda dieselbil - lastbil, buss eller större personbil.

Dom har volymerna och har lärt sig hur en värmare skall konstrueras och tillverkas. Skillnaderna dem emellan är inte stor. Nä, snarare remarkabelt liten!?!

Her er mine erfaringer.

Webasto airtop 2000. Støyer litt i oppstarten og er litt kresen på spenning. er meget driftsikker og gir utrolig mye varme. har kraftigere vifte enn Eber D2.

Eber D2. Stillegående og driftsikker varmer, men er litt kresen på spenning, dog ikke så kresen som Webasto. Gir god varme, men har litt svakere vifte enn Webasto.

Eber D4, rett og slett fantastisk. gir utrolig med varme, og er stillegående.

Wallas 30D. stillegående, gir god varme men synes vifta var litt svak. helt grei varmer, men den er veldig følsom for spenningsfall.

Wallas 3200. utrolig stillegående, strømgjerrig, bruker nesten ikke parafin og gir nesten ikke varme. Har altfor svak vifte. i tillegg må en skifte vekesett minst en gang pr sesong. helt ubrukelig.

Wallas 2400, har ikke hatt en selv men kameraten min har hatt en slik i 5 år.

Den er strømgjerrig og stillegående, men det går på bekostning av varmespredningen. gir lite varme og har svak vifte. Den er dog bedre enn wallas 3200.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...