Yankee Startet 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2010 (redigert) Lurer på å kjøpe en ankervinsj som heter anchorlift, men jeg er litt skeptisk til at den bare har frittfall i en kort periode. Noen som har erfaring med det? Bør den ikke være fri helt til man trykker på en knapp igjen? Noen som har tips til andre billige og GODE vinsjer til en rimelig pris, dvs billigere enn engbo Båten er 32 fot og veier 5,5 Redigert 9.Januar.2010 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 http://www.blocket.se/stockholm/Ankarspel_...m?ca=15&w=1 dem har større også eller så er det tilbud på Maritim. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
DuikerMan Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Ligg i alle fall unna ILAS sin InSide serie...Makan til dårlig konstruksjon. Har en sånn 500 watt inside. Tauet krøller seg, tauet slurer. Kosta 25.000.- ikke verdt det. Og produsent og forhandler krangler seg i mellom om hvorfor det er slik. Og nei, har ikke montert selv, utført av forhandler. Redigert 9.Januar.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Ville i hvertfall hatt en med Brems og frittfall. Tenk om du får motorstopp i dårlig vær og er nærme land? Da er frittfall tingen Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sydvesten Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Hadde Anchorlift 1200W hurtigutkjøing på gammelbåten, og det var rett og slett en god vinsj.. Kjørte ut med 0,8m/s og et trykk på knappen kjørte ut rundt 30m kjetting som selvsagt kunne stoppe når en ønsket det.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ask Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Hei Eg har ikkje erfaring med frittfallvinsjar, men har ankra mykje. På båten vår så må me halda knappen inne for å kjøyra ut ankeret. Det fungerar heilt fint. Når ein ikkje vil ha ut meir kjetting så er det berre å sleppa knappen. Eg ser ikkje at frittfallfunksjon forsvarar meir mekanikk som kan gå heden. Det enklaste er ofta det beste. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Hei Har hatt quick vinsjer både med og uten fritt fall. Den uten fritt fall så måtte jeg holde knappen inne hele tiden mens den kjørte ut ankeret, dette skal jeg i allefall ikke ha igjen noen gang. Opplevde ved flere anledninger at det ble veldig hektisk å legge til. I enkelte tilfeller har man litt hastverk og ting må skje raskt. Kanskje litt for mye sidevind eller strømninger og vips så ligger du kanskje sidelengs inntil akterspeilet på nabobåtene. Opplevde også at vinsjen ikke var rask nok til å kjøre ut kjettingen og 1,5 meter fra land når fruen straks skulle til å hoppe så tok dritten tak og båten vrei seg helt sidelengs og kjerringa sint som fy. Det er lettere med fritt fall, da slipper man ut ankeret og konsentrerer seg om å manøvrere båten og strammer opp kjettingen når man har gjort fast bauglina i et eller annet. Ulempen med fritt fall er at den noen ganger slipper ut hele sulamitten (50meter) og det tar tid å stramme opp. Men heller bruke litt tid på å stramme opp enn å ikke komme inntil fordi den ikke har kjørt ut raskt nok. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
eivindch Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ligg i alle fall unna ILAS sin InSide serie... Jeg har hatt ILAS Inside i rundt 15 år og den har hele tiden fungert prikkfritt. Men det er 3 forskjeller fra din: 1. Min er 1000W. 2. Jeg bruker kjetting. 3. Jeg har montert den selv. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Har erfaring med Quick og Engbo. Begge er gode vinsjer. Engbo har elektronikk med de fordeler og ulemper det gir. Hadde en elektronikkfeil, endestoppen sluttet å fungere. Suveren service så ny del var i posten samme dag. Quick har jeg nå og hadde på forrige båt. Fungerer problemfritt, rimelig og kraftig. Skal etterhvert ha en vinsj til foran og da blir det Quick igjen. Anchorlift har jeg truffet flere som har dårlig erfaring med. Rust og problemer med at automatsikring som slår ut selv ved flere bytter til større sikring. Ang. frittfall/manuell utkjøring så har jeg en vinsj hvor jeg kan velge frittfall/manuell utkjøring. Jeg har så langt bare brukt frittfall da jeg ønsker å kunne velge hvor fort jeg ønsker å kjøre mot land. Det bråker endel med fritt fall og kjetting og det krever litt trening å vite hvor mye kjetting du skal legge ut. Fordelen er at det så langt aldri har blitt problemer i forbindelse med tillegging. Et tips er å søke på denne siden på de forskjellig vinsjene så vil du finne få problemer med Quick vinsjene. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Jeg har en Anchorlift vinsj på min båt, den er dobbel det vil si både for tau og kjetting. Den er utstyrt med clutch, slik at jeg selv bestemmer hvor fort kjettingen skal ut. Clutchen betjenes med et standard vinsjhåndtak, enkelt og full kontroll. Kjempefornøyd med den Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Når eg uttalte meg i mitt forrige innlegg så burde eg kanskje nevnt at me aldri ligg med hekkanker og baugen mot land. Når me ankarar så ligg me for svai. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Føler innlegget om at det blir ekstra stress med å måtte passe på utkjøringen. Der er hurtigutkjøring, men jeg har alltid brukt å droppe ankeret for så å stramme opp i det jeg legger til. Har prøvd quick på båten til en kamerat, men går ikke den veeeldig sakte?? Hvilken modell anbefales av quickvinsjene? Engbo skal jeg ikke ha, dyr og mye elektronikk tull som en egentlig ikke trenger. Jeg liker best å styre ting manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Hei Det er mange som synest å vera opptatt av det går raskt å droppa ankeret og at det er raskt å få det opp att. Eg er derimot mest opptatt av trygg ankring. Det vil sei at me har eit anker av god kvalitet og ikkje minst at det er tungt. Jo lågare utveksling vinsjen har jo tyngre anker kan vinsjen løfta, i høve til effekten på vinsjmotoren. Dersom eg skulle kjøpt ein ny ankervinsj så ville eg sett etter ein som brukar lang tid på å få opp ankeret. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 <>Det er mange som synest å vera opptatt av det går raskt å droppa ankeret og at det er raskt å få det opp att. Eg er derimot mest opptatt av trygg ankring. Det vil sei at me har eit anker av god kvalitet og ikkje minst at det er tungt. Jo lågare utveksling vinsjen har jo tyngre anker kan vinsjen løfta, i høve til effekten på vinsjmotoren. Dersom eg skulle kjøpt ein ny ankervinsj så ville eg sett etter ein som brukar lang tid på å få opp ankeret.<> En annen tilnærming er kanskje å ikke kjøpe den billigste på 500W, men kanskje gå for 1000 eller 1500W? Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Jeg har anchorlift(den syrefaste) , på denne båten , og den fungerer prikkfritt. Med 30 m hurtigutkjøring(like fort som frittfall) kombinerer den det beste av begge typer. Jeg skal ikke ha noe annet igjen, såfremt det ikke allerede er montert noe annet fra før i den neste båten. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
blueline Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Jeg har Quick genius 1000 som er 800w. Det oppleves som mer enn sterk nok på min 35 foter. Seatronic skrøt av at den hadde bedre gir og derfor var mer effektiv enn sine norske konkurrenter. Dette var jeg skeptisk til, men jeg synes faktisk at det stemmer og at den trekker bedre enn min gamle Engbo som var 1000 W. Det fine er muligheten til å velge frittfall/hurtigutkjøring så kan man bestemme seg etter at man har prøvd hva man trives best med. Prisforskjellen er liten på 500 watt og 800 watt så valget er ikke vanskelig om man har båt over 24 fot. Da ville jeg gått for 800 watt. Ang. sikker ankring så er det etter mitt syn sikkerhet i å selv kunne velge styrefart når man går mot land. Sånn sett er tau og frittfall en suveren kombinasjon da det ikke går ut mer tau enn nødvendig. Likvel er jeg så feig at jeg har valgt kjetting da jeg hadde litt dårlig erfaring på en tidligere båt med blytau og Enboanker. Det ankeret mistet desverre festet litt for ofte. Kjetting og "bruce" anker har så langt ikke sviktet. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Med 30 m hurtigutkjøring(like fort som frittfall) kombinerer den det beste av begge typer. Jeg skal ikke ha noe annet igjen, såfremt det ikke allerede er montert noe annet fra før i den neste båten. Har hatt fritt fall Ilas(modell captain tror jeg det var) i 5 år på min forrige båt,og nå Anchorlift m/utkjøring nå i 5 år. Begge fungerte/fungerer,men er overhode ikke i tvil om at "frittfall" er mye bedre,sikkrere,spesiellt i sidevind og andre vriene forhold. Etter min mening er det bare ikke mulig det som her påståes,at utkjøring er like raskt som fritt fall. Sverger til fritt fall!!! mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Lurer på å kjøpe en ankervinsj som heter anchorlift, men jeg er litt skeptisk til at den bare har frittfall i en kort periode. Noen som har erfaring med det? Bør den ikke være fri helt til man trykker på en knapp igjen? Du har ikke en webside vi kan se denne vinsjen på ? Den vinsjen du beskriver høres bra ut for meg. på min vinsj må jeg holde knappen inne helt til jeg er fremme, sent og tungvint, problemet med frittfallvinsjer er ofte det motsatte, 50 meter med kjetting raser ut i en vill fart, å du må kjøre 30 meterkjetting tilbake igjen. Det ser ut til at denne vinsjen du snakker om har funnet en grei løsning på det problemet. jeg er interessert i den Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Hmmm, jeg har Ancorlift både i baugen og akter (med fjernkontroll) . Jeg fikset opp den i akter når jeg kjøpte båten, mangler noen bolter og strammet etter noen. Begge virker utmerket , men er derimot dårlig til å bruke dem, heldigvis har vi båten på Mjøsa slik at det ikke er det store behovet heller. Gleder meg til sommeren, da har vi noen prosjekter og prøve ut og trene på Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Xlnt Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Føler innlegget om at det blir ekstra stress med å måtte passe på utkjøringen. Der er hurtigutkjøring, men jeg har alltid brukt å droppe ankeret for så å stramme opp i det jeg legger til. Har prøvd quick på båten til en kamerat, men går ikke den veeeldig sakte?? Hvilken modell anbefales av quickvinsjene? Engbo skal jeg ikke ha, dyr og mye elektronikk tull som en egentlig ikke trenger. Jeg liker best å styre ting manuelt. Jeg har hatt en som heter Quick Flair, den var treg som fy og der måtte jeg holde knappen inne hele tiden. Kjøpte meg en Quick Genius som man kan velge selv om man vil benytte den som fritt fall eller manuell ut/inn kjøring ( for å velge manuell eller fritt fall må man gjøre en innstilling på kabularet, en knapp man trykker inn) Og henger man på en slik en som dette: Instrument Så tror jeg du kommer veldig bra ut av det. Men sjekk at Genius utgave har støtte for instrumentet det er jeg nemlig ikke helt sikker på, men det vet de helt sikkert hos seatronic i Moss. Denne vinsjen kan kjøre både kjetting og tau Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Yankee Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 www.cal.no/Avdelinger/Produkter/Båtutstyr/Ankervinsj_og_utstyr/Ankervinsj_og_utstyr/Ankervinsj-pakke-m_fjernkontroll,-35fotAnchorlift-BA-912--Fjernkontroll-301498.aspx Er vel egentlig en som er beregnet som baugvinsj, men de selger jo brakett til den da.... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Du har ikke en webside vi kan se denne vinsjen på ? <> http://www.anchorlift.com/Hadde tilbud om anchorlift ferdig med båten, men etter mye research gikk jeg for en ILAS Captain m/blytau og er såre fornøyd med det (http://www.ilasmarine.no/ om det skulle være av interesse) Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Hei . jeg har anchorlift montert bak med 30 sek utkjøring og kjetting. er veldig fornøyd med det. vil anbefalle å ha enten fritt fall vinch eller utkjøring på en viss tid. ikke en som du må holde inne knapp på. En har ikke tid til det ved sterk vind,ungemas ol. Lykke til med valget. mvh Hidravasen Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Svein H Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Jeg har som nevnt i tidligere tråd ILAS 500W Inside. Kanskje litt grunn kasse der hvor tauet samler seg opp, men har akkurat samme problem som nevnt. Tauet tvinner seg for deretter å låse utkjøring. Hjelper dersom jeg heller vann over tauet først, da er det mer smidig. Men kan ikke si meg fornøyd. Lurer på å bytte rulle til den som passer til kjetting, og 50 meter kjetting. Men, vil jeg da oppleve at den slipper ut hele sulamitten ? Eller vil den bremse av seg selv når anker har nådd bunnen ? Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Lazyjack Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Eg er derimot mest opptatt av trygg ankring. Det vil sei at me har eit anker av god kvalitet og ikkje minst at det er tungt.Jo lågare utveksling vinsjen har jo tyngre anker kan vinsjen løfta, i høve til effekten på vinsjmotoren. Tyngden på ankeret er ikke den viktigste parameteren for trygg ankring. Riktig utforming/type anker er viktig men enda viktiger er tyngden på kjetting. Det er jo den som skal få ankeret til å angripe bunnen i riktig vinkel slik at det graver seg ned og også dempe rykkene fra båten. Redigert 13.Januar.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.