Jump to content

Ankervinsj med eller uten frittfallfunksjon - type?

Yankee

Recommended Posts

Kjøpte meg en Quick Genius som man kan velge selv om man vil benytte den som fritt fall eller manuell ut/inn kjøring ( for å velge manuell eller fritt fall må man gjøre en innstilling på kabularet, en knapp man trykker inn)

Og henger man på en slik en som dette: Instrument Så tror jeg du kommer veldig bra ut av det. Men sjekk at Genius utgave har støtte for instrumentet det er jeg nemlig ikke helt sikker på, men det vet de helt sikkert hos seatronic i Moss.

Xlnt

Jeg kjøpte en quick genius vinsj i fjor. Med det instrumentet du henviser til. Med dette instrumentet kan du se nøyaktig hvor mange meter tau/kjetting du har ute. I tillegg har du autostopp både opp og ned. Dvs. Man kan for eksempel programere at du vil ha 30 meter ut i frifall og da stopper utlegget på ca 30 meter. Man må legge inn en tidsforsinkelse som kompenserer for den tiden vinsjen bruker på å stramme clutchen. Når man kaster anker trykker man på 2 knapper samtidig og instrumentet gjør resten. Videre er det kjekt å ha autostopp på opptur slik at man ikke drar ankeret opp i rulla så det knaker. I tillegg viser instrumentet batterispenning, tid etc. Kjempe bra og installeres på en lite time. Kan absolutt anbefales. Velger man å kjøre vinsjen ut manuellt så går det tregt. Første forsøk vi hadde på H-øya i Oslofjorden i fjor (Uten dette instrumentet) kjørte jeg ut det jeg antok var en 20-30 meter. Om morgenen lå vi longside med brygga og det viste seg at jeg bare hadde kjørt ut 7-8 meter. Derfor kjøpte jeg instrumentet. Full kontroll

Hvor mye kosta instrumentet?

kunne godt tenkt meg et slikt selv for jeg hater å fikle med vinsjen når det er hektisk, har 2 små unger som krever sitt pluss at jeg har 2 spaker for gir og 2 spaker for gass og i tilegg skal man kanskje bruke baugpropellen innimellom også. Da blir det vanvittig mye å holde styr på.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Kjettingtelleren koster kr. 1980,- hos Seatronic i Moss

Kjettingteller Seatronic

Man kobler den ganske enkelt paralell med den opp og ned kontrollen som følger med vinsjen. Deretter kobles den til 12V. Jeg har koblet min via en bryter siden jeg stadig vekk har småunger i båten som skal klå på alt.

Den trådløse fjernkontrollen er også et "must" særlig når du skal ha inn den siste meteren med kjetting eller tau, samt at man kan etterstramme dreggen når man er på land-

Ankervinsjen med dette utstyret er vel den tingen ombord som gleder meg mest. (+ baugpropellen, ferskvann, radio, kona mi,,,,....

Er det noen som erfaring med dette, har mistanke om at de kasnkje detter ut etterhvert?

Jeg har satt inn slike plast merker i kjettingen og de sitter fint de og er veldig kjekke. Bak har jeg bare montert en farge for å se når den kommer opp. Foran har jeg montert 5 farger som endres for hver 10 meter. Men det er for langt frem så jeg ser de ikke når jeg står ved fører posisjonen hvor opp og ned knappen befinner seg. Foran sliter jeg med å vite om ankeret har truffet bunn eller ikke da jeg kun har utkjøring på vinsjen fremme, veldig vanskelig å kjenne vekten om det er på bunn eller ikke når man har sluppet ut 20-30 meter kjetting

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Har Anchorlift 1500W med kjetting og mulighet for å kjøre tau på kapstan. Har brukt den mye, og er relativt fornøyd. Jeg ville vært mer skeptisk til å skulle komme med eventuelle reklamasjoner.

Jeg henvendte meg med noe småtteri for noen år siden, men ga til slutt opp.....

Jeg skal følgelig ALDRI ha noe annet produkt fra dem ved neste korsvei....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...