Jump to content

Slark i ratt på Ryds 511

geddi

Recommended Posts

Det har jeg også, på en 2008 modell.

har mistanke om at det er kombinasjonen av slakk alle steder som gjør det, men skulle gjerne visst mer om hvilke muligheter det er til å fintune justeringen.

Jeg har slik Safe-T, som gjør at wiren er "låst" inntil jeg vrir på rattet, for å begrense feedback fra motor, om du har noe slikt mistenker jeg at denne "bremsen" trenger litt rattbevegelse for å "låse" opp.

På en 1998 kan jo også wiren være slitt da, og ytterligere bidra til problemet.

Om jeg skal bytte slik wire, tror jeg reservedelen er hydraulisk...

Det er vel mest sannsynlig styresnekka di som er dårlig, den bør skiftes før den blir verre. Hadde omtrent samme problemet på min båt tidligere og problemet ble bare verre og verre. Til slutt begynte snekka nesten å låse seg i enkelte posisjoner og da var det ekkelt når man skulle finmanøvrere inne i båthavna..

Jeg bytta snekka og vaieren i samme slengen og båten ble som ny etterpå.

Den nye snekka mi har "no feedback" eller noe sånt.. Dvs at jeg kan slippe rattet uten at motoren svinger selv om jeg har full gass på motoren.

Litt forskjell på om det er enveis eller toveis sylinder. prinsippet er at du setter på en nippel på påfyllingen foran ved rattet, (følger med båten når den er ny) der setter du på en oljekanne via slange slik at det renner olje ned hele tiden. deretter vrir du rattet helt over til ene siden, åpner luftenippel på syliner bak ved motoren og dreier videre til det kommer olje uten luftbobler.(dette ser du i en slange som du setter inn på luftenippelen i en sving oppover og ned i en oljekanne for å samle opp,) når det ikke kommer mer luftbobler lukker du nippelen. Dersom dobbel sylinder vrir du motoren over til andre siden og gjentar prosessen. Prøv å tenke logisk for hvilken nippel du skal åpne ut ifra hvilke side su setter motoren til......

Kan av og til være litt tidkrevende å få helt fritt for luft. NB ikke bruk omigjen oljen du lufter ut bak før den har blitt klar for luftbobler.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...