geddi Startet 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2010 Har nettopp kjøpt meg en Ryds 511 mod 1998 med 70 HK motor. Når jeg svinger på rattet er det et lite området hvor motoren ikke svinger med dreiningen på rattet. Må jeg skifte styrevaier? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det har jeg også, på en 2008 modell. har mistanke om at det er kombinasjonen av slakk alle steder som gjør det, men skulle gjerne visst mer om hvilke muligheter det er til å fintune justeringen. Jeg har slik Safe-T, som gjør at wiren er "låst" inntil jeg vrir på rattet, for å begrense feedback fra motor, om du har noe slikt mistenker jeg at denne "bremsen" trenger litt rattbevegelse for å "låse" opp. På en 1998 kan jo også wiren være slitt da, og ytterligere bidra til problemet. Om jeg skal bytte slik wire, tror jeg reservedelen er hydraulisk... Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 du må vel bytte styresnekka Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
bluemarlin Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det er vel mest sannsynlig styresnekka di som er dårlig, den bør skiftes før den blir verre. Hadde omtrent samme problemet på min båt tidligere og problemet ble bare verre og verre. Til slutt begynte snekka nesten å låse seg i enkelte posisjoner og da var det ekkelt når man skulle finmanøvrere inne i båthavna.. Jeg bytta snekka og vaieren i samme slengen og båten ble som ny etterpå. Den nye snekka mi har "no feedback" eller noe sånt.. Dvs at jeg kan slippe rattet uten at motoren svinger selv om jeg har full gass på motoren. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
geddi Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Takker for svar. Noen som vet hva det koster å skifte styresnekke og vaier, jeg er dessverre ingen handyman, så det må vel gjøres av et verksted, eller? Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Snekke og vaier skifter du selv, men husk å fest et tau i vaieren før du trekker den ut slik at du kan bruke samme tauet å trekke den nye vaieren tilbake. Kostnaden for ny snekke og vaier er nok mellom 1500-2000,- alt etter type og lengde på vaier du må ha. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
geddi Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Igjen mange takk, ja bør vel klare det selv Sitér dette innlegget Link to post
geddi Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Har sjekket litt på nettet (båten er pakket ned og ligger under snøen på hytten) og funnet ut at Ryds 511 har hydraulisk styring, er det sannsynlig at den må skiftes, eller kan det være mindre omfattende? Redigert 10.Januar.2010 av geddi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Har du hydraulisk styring er det sannsynlig at det er luft i systemet. Du vil merke det som en form for "lugging" der det er slark. Prøv å lufte systemet før du bytter noe. Sitér dette innlegget Link to post
geddi Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Takk for svaret, hvordan lufter man? Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Litt forskjell på om det er enveis eller toveis sylinder. prinsippet er at du setter på en nippel på påfyllingen foran ved rattet, (følger med båten når den er ny) der setter du på en oljekanne via slange slik at det renner olje ned hele tiden. deretter vrir du rattet helt over til ene siden, åpner luftenippel på syliner bak ved motoren og dreier videre til det kommer olje uten luftbobler.(dette ser du i en slange som du setter inn på luftenippelen i en sving oppover og ned i en oljekanne for å samle opp,) når det ikke kommer mer luftbobler lukker du nippelen. Dersom dobbel sylinder vrir du motoren over til andre siden og gjentar prosessen. Prøv å tenke logisk for hvilken nippel du skal åpne ut ifra hvilke side su setter motoren til...... Kan av og til være litt tidkrevende å få helt fritt for luft. NB ikke bruk omigjen oljen du lufter ut bak før den har blitt klar for luftbobler. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
geddi Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Mange takk Yankee Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.