ullrich Startet 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2004 Hei alle sammen! Som fersking på forumet vil jeg spørre dere eksperter til råds. Jeg og samboeren min har tenkt å skaffe oss en brukt Crownline(Daycruiser/Cabincruiser) og lurer i denne anledning på om det er noe vi bør tenke på, se etter, passe oss for eller være oppmerksom på?(motorens tilstand osv.) Legger ved bilde/info av en Crownline(slik vi tenker oss: Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Pen båt!! Hva slags motor har dere i tankene? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
jorhei Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Velkommen i forumet!!! En selvfølge er jo å se om det er skader i skrog og slikt. I tillegg må jo motor sjekkes, og da helst av motorkyndig. Hvis du forteller oss hvilken motor det er snakk om kan sikkert flere i forumet fortelle deg hva du bør være obs på med de forskjellige motorene. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Victora III Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Velkommen til forumet! Er du ny med båt og usikker på hva du skal se etter ved bruktbåtkjøp vil jeg absolutt anbefale deg å få med deg en båtkyndig til å vurdere båt og motor. Det er jo snakk om en handel for en del hundretusen kroner og da er det lurt å bruke noen kroner på å få en som har peiling til å gå over båten. Det er en del feller å få i. Her på Båtplassen finnes det også en egen vennetjenste for deg som skal kjøpe bruktbåt. Se :https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=vennetjenesten Sitér dette innlegget Link to post
ullrich Svart 26.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Takker for svar! En aktuell motor er MerCruiser 5 L Bensin(ca 200-250 HK) Tror det er MerCruiser Crownline ble levert med. Har surfet litt rundt omkring, og alle båtene av denne typen er utstyrt med MerCruiser motorer. Noen med 5L og andre med 7L e.l. Noen tanker rundt disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Gode motorer men den MÅ være ferskvannskjølt etter min mening. Lett å skaffe deler. 5l = 305 cid. 5,7 l =350 cid 7,4 l= 454 cid. Alle motorene er det samme som står i am. biler. Har sett en Crownline tilsalgs i Namsos med Diesel..!! Kremt... Glemte å si at du bør og lete etter motor som har betegnelsen MPI.. (Innprputning) Lavere forbruk Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Whistler Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Hei. Såvidt jeg kan se ligger det en slik på Finn http://www.finn.no/finn/boat/object?id=4465377&sid=1128591310807854&pos=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...os=3&rub=7 Den er levert med en 7,4 l mercruiser. Hvis du ender opp med en slik båt med en 5,0 L på 220 hk tror jeg du vil synes den er undermotorisert. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Brutus Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Hmmmm, det må jo lønne seg enormt å velge en dieselmotor på en slik båt. Da halverer du jo driftsutgiftene. Halv pris og vel så det pr. liter drivstoff.....? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 http://www.forbrukspar.no/marked/bat/1174#bilder http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=14345 Finner ikke den som var med Diesel.. Sorry Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
MT. Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Gode motorer men den MÅ være ferskvannskjølt etter min mening. Lett å skaffe deler. 5l = 305 cid. 5,7 l =350 cid 7,4 l= 454 cid. Alle motorene er det samme som står i am. biler. Har sett en Crownline tilsalgs i Namsos med Diesel..!! Kremt... Glemte å si at du bør og lete etter motor som har betegnelsen MPI.. (Innprputning) Lavere forbruk Dynamo og starter bør likevel kjøpes i marine-utgave, grunnet gnistfare. Om du betaler tre ganger mer for en båt med diesel motor slik markedet er i dag, tjener du inn prisforskjellen sånn omtrent etter at motoren er utslitt og må skiftes. Kontroller NØYE at eventuell innsprøytning ikke kommer fra bil (avklipte ledninger mot automatkasse), da går den dyrere enn 4-port Rochester om hjernen ikke byttes til maritim utgave. Og det har jeg til gode å se... Etter prøveturen legger du hendene på riserne over eksosmanifoilene. Disse skal være like varme. Om de ikke er det, må de påregnes utskiftet før slangehavari inntreffer på varmeste side. Brenner du deg på fingrene, er det like før... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Hmmmm, det må jo lønne seg enormt å velge en dieselmotor på en slik båt. Da halverer du jo driftsutgiftene. Halv pris og vel så det pr. liter drivstoff.....? Kjøpte meg en Wellcraft Excel 26SE som er ganske lik den det er snakk om her. Min båt står en diesel motor i.Viste der var problemer med dysene. Det var det eg ble fortalt. (Var vel litt godtroende) Så eg bestilte disse. .[glow=red,2,300]Nå skal vi snakke Norske priser [/glow] Dysene = 13000,- =ca 1300 liter bensin El diesel pumpe 1500,- = 150 liter bensin Overhalt injector pumpe. ca 5000,- = 500liter bensin Hadde eg bare hatt en bensin motor kunne det vert mye galt før det ble dyrere..Ikke sant. NÅ skal det sies at eg er i litt sur stemning i dag siden ag har byttet alle disse delene og nå eg skulle starte i i forgårs var starteren gåen . =4500 kr,- =450 liter bensin... I dag satte eg i ny starter og ...... Tomme batterier.. Min neste båt skal ha bensin.. Dei motorene skjønner ihvertfall eg noe av. Er enig med at noen deler på bensinmotorene bør være marine kvalitet , men om vi sammenligner amerikanske motorer kommer min diesel dårligt ut med tanke på delepriser. Dette er ikke ment som noe fåredrag eller angrep på tidligere innlegg , men måtte bare få det ut. Kanskje eg har vert dum... Eller uheldig.. Bare en brøkdel av historien er beskrevet kort. Har lurt på et navnebytte til Donald Duck Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Brutus Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Kjøpte meg en Wellcraft Excel 26SE som er ganske lik den det er snakk om her. Min båt står en diesel motor i. Viste der var problemer med dysene. Det var det eg ble fortalt. (Var vel litt godtroende) Så eg bestilte disse. .[glow=red,2,300]Nå skal vi snakke Norske priser [/glow] Dysene = 13000,- =ca 1300 liter bensin El diesel pumpe 1500,- = 150 liter bensin Overhalt injector pumpe. ca 5000,- = 500liter bensin Hadde eg bare hatt en bensin motor kunne det vert mye galt før det ble dyrere..Ikke sant. NÅ skal det sies at eg er i litt sur stemning i dag siden ag har byttet alle disse delene og nå eg skulle starte i i forgårs var starteren gåen . =4500 kr,- =450 liter bensin... I dag satte eg i ny starter og ...... Tomme batterier.. Min neste båt skal ha bensin.. Dei motorene skjønner ihvertfall eg noe av. Er enig med at noen deler på bensinmotorene bør være marine kvalitet , men om vi sammenligner amerikanske motorer kommer min diesel dårligt ut med tanke på delepriser. Dette er ikke ment som noe fåredrag eller angrep på tidligere innlegg , men måtte bare få det ut. Kanskje eg har vert dum... Eller uheldig.. Bare en brøkdel av historien er beskrevet kort. Har lurt på et navnebytte til Donald Duck Ja du må jo ha vært ekstremt uheldig, for å få så mye feil på en gang..... 13K for dyser var jo helt vilt da. Min sammenligning var basert på erfaringer med påhenger, som jeg synes har et relativt drøyt drivstoff-forbuk. Hvis du gir på litt guffe så forsvinner 150 liter på et par timer. Hvis man satser på en større innenbords bensiner (V8) så forvinner vel kanskje 150 l. på en time. Det blir jo relativt dyrt etterhvert, sammenlignet med en diesel som fungerer som den skal, selv om anskaffelsespris er litt høyere. Hvis injektorer,pumper og tenning/injection ECM går til h... på en bensiner, så blir vel ikke det noe spesielt billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Hvis man satser på en større innenbords bensiner (V8) så forvinner vel kanskje 150 l. på en time. En innenbords bensinmotor bruker ca 300 g bensin pr time pr HK. Det skulle bli ca 100 l/t for en motor på ca 300 hk, men for å ta ut det må throttlen helt fram. Min 350 mag på 300 HK bruker 35-40 l/t på marsj for å flytte en 26 foter Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Fenix Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 En innenbords bensinmotor bruker ca 300 g bensin pr time pr HK. Det skulle bli ca 100 l/t for en motor på ca 300 hk, men for å ta ut det må throttlen helt fram. Min 350 mag på 300 HK bruker 35-40 l/t på marsj for å flytte en 26 foter Har ikke regnet så nøye på det, men min gamle dieselmotor bruker cirka 1 liter i timen... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Min diesel er oppgitt til 70 liter time på fult Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
unknownuser Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Etter gjentatte fyllinger, målinger og kontrollregning bruker min 7,5 l V8 bensin temmelig nøyaktig 37 l/t på marsjfart (23 knop og 3500 omd) ...(max 29 knop/4000 omd) har ikke tørd å måle max forbruk enda... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Etter å ha ligget i gummibåt og "sanket sjømat" fra drevet skulle jeg i dag teste WOT. Da nåla passerte 4500 rpm sto måleren på 80 L/t Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
unknownuser Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 ...teste WOT. .. WOT Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 WOT = Wide Open Throttle Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
unknownuser Svart 29.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2004 wide open throttle ??? Det er fali, det... Hadde jo tømt tanken på et øyeblikk... :nono: Tror jeg bare glemmer at det finnes et slikt uttrykk... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 29.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2004 wide open throttle ??? Det er fali, det... Hadde jo tømt tanken på et øyeblikk... :nono: Tror jeg bare glemmer at det finnes et slikt uttrykk... mvh harBayliner :lol: :lol: Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.