Jump to content

Bruktbåtkjøp, noen tips til fersking?


ullrich

Recommended Posts

Hei alle sammen! :rolleyes:

 

Som fersking på forumet vil jeg spørre dere eksperter til råds.

 

Jeg og samboeren min har tenkt å skaffe oss en brukt Crownline(Daycruiser/Cabincruiser) og lurer i denne anledning på om det er noe vi bør tenke på, se etter, passe oss for eller være oppmerksom på?(motorens tilstand osv.)

 

Legger ved bilde/info av en Crownline(slik vi tenker oss:

 

 

 

Bilde

Link to post

Velkommen i forumet!!!

En selvfølge er jo å se om det er skader i skrog og slikt. I tillegg må jo motor sjekkes, og da helst av motorkyndig. Hvis du forteller oss hvilken motor det er snakk om kan sikkert flere i forumet fortelle deg hva du bør være obs på med de forskjellige motorene.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Velkommen til forumet! Er du ny med båt og usikker på hva du skal se etter ved bruktbåtkjøp vil jeg absolutt anbefale deg å få med deg en båtkyndig til å vurdere båt og motor. Det er jo snakk om en handel for en del hundretusen kroner og da er det lurt å bruke noen kroner på å få en som har peiling til å gå over båten. Det er en del feller å få i. Her på Båtplassen finnes det også en egen vennetjenste for deg som skal kjøpe bruktbåt. Se :https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=vennetjenesten

Link to post

Gode motorer men den MÅ være ferskvannskjølt etter min mening. Lett å skaffe deler. 5l = 305 cid. 5,7 l =350 cid 7,4 l= 454 cid. Alle motorene er det samme som står i am. biler.

 

Har sett en Crownline tilsalgs i Namsos med Diesel..!!

 

Kremt... Glemte å si at du bør og lete etter motor som har betegnelsen MPI.. (Innprputning) Lavere forbruk

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Gode motorer men den MÅ være ferskvannskjølt etter min mening. Lett å skaffe deler. 5l = 305 cid. 5,7 l =350 cid 7,4 l= 454 cid. Alle motorene er det samme som står i am. biler.

 

Har sett en Crownline tilsalgs i Namsos med Diesel..!!

 

Kremt... Glemte å si at du bør og lete etter motor som har betegnelsen MPI.. (Innprputning) Lavere forbruk

Dynamo og starter bør likevel kjøpes i marine-utgave, grunnet gnistfare.

 

Om du betaler tre ganger mer for en båt med diesel motor slik markedet er i dag, tjener du inn prisforskjellen sånn omtrent etter at motoren er utslitt og må skiftes.

 

Kontroller NØYE at eventuell innsprøytning ikke kommer fra bil (avklipte ledninger mot automatkasse), da går den dyrere enn 4-port Rochester om hjernen ikke byttes til maritim utgave. Og det har jeg til gode å se...

 

Etter prøveturen legger du hendene på riserne over eksosmanifoilene. Disse skal være like varme. Om de ikke er det, må de påregnes utskiftet før slangehavari inntreffer på varmeste side. Brenner du deg på fingrene, er det like før...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Hmmmm, det må jo lønne seg enormt å velge en dieselmotor på en slik båt. Da halverer du jo driftsutgiftene. Halv pris og vel så det pr. liter drivstoff.....?

 

:wink:

Kjøpte meg en Wellcraft Excel 26SE som er ganske lik den det er snakk om her. Min båt står en diesel motor i.

Viste der var problemer med dysene. Det var det eg ble fortalt. (Var vel litt godtroende) Så eg bestilte disse. .[glow=red,2,300]Nå skal vi snakke Norske priser [/glow]

 

Dysene = 13000,- =ca 1300 liter bensin :lol:

El diesel pumpe 1500,- = 150 liter bensin :wink:

Overhalt injector pumpe. ca 5000,- = 500liter bensin :flag:

 

Hadde eg bare hatt en bensin motor kunne det vert mye galt før det ble dyrere..Ikke sant.

 

NÅ skal det sies at eg er i litt sur stemning i dag siden ag har byttet alle disse delene og nå eg skulle starte i i forgårs var starteren gåen . =4500 kr,- =450 liter bensin... :puke:

 

I dag satte eg i ny starter og ...... Tomme batterier..

 

Min neste båt skal ha bensin.. Dei motorene skjønner ihvertfall eg noe av.

 

Er enig med at noen deler på bensinmotorene bør være marine kvalitet , men om vi sammenligner amerikanske motorer kommer min diesel dårligt ut med tanke på delepriser. Dette er ikke ment som noe fåredrag eller angrep på tidligere innlegg , men måtte bare få det ut.  :flag:

Kanskje eg har vert dum... Eller uheldig.. Bare en brøkdel av historien er beskrevet kort.

 

Har lurt på et navnebytte til Donald Duck :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Kjøpte meg en Wellcraft Excel 26SE som er ganske lik den det er snakk om her. Min båt står en diesel motor i.

Viste der var problemer med dysene. Det var det eg ble fortalt. (Var vel litt godtroende) Så eg bestilte disse. .[glow=red,2,300]Nå skal vi snakke Norske priser [/glow]

 

Dysene = 13000,- =ca 1300 liter bensin :nonod:

El diesel pumpe 1500,- = 150 liter bensin :nonod:

Overhalt injector pumpe. ca 5000,- = 500liter bensin :nonod:

 

Hadde eg bare hatt en bensin motor kunne det vert mye galt før det ble dyrere..Ikke sant.

 

NÅ skal det sies at eg er i litt sur stemning i dag siden ag har byttet alle disse delene og nå eg skulle starte i i forgårs var starteren gåen . =4500 kr,- =450 liter bensin... :nonod:

 

I dag satte eg i ny starter og ...... Tomme batterier..

 

Min neste båt skal ha bensin.. Dei motorene skjønner ihvertfall eg noe av.

 

Er enig med at noen deler på bensinmotorene bør være marine kvalitet , men om vi sammenligner amerikanske motorer kommer min diesel dårligt ut med tanke på delepriser. Dette er ikke ment som noe fåredrag eller angrep på tidligere innlegg , men måtte bare få det ut.  :wink:

Kanskje eg har vert dum... Eller uheldig.. Bare en brøkdel av historien er beskrevet kort.

 

Har lurt på et navnebytte til Donald Duck :crazy:

Ja du må jo ha vært ekstremt uheldig, for å få så mye feil på en gang..... :headbang::cryin::eek:

13K for dyser var jo helt vilt da.

 

Min sammenligning var basert på erfaringer med påhenger, som jeg synes har et relativt drøyt drivstoff-forbuk. Hvis du gir på litt guffe så forsvinner 150 liter på et par timer. Hvis man satser på en større innenbords bensiner (V8) så forvinner vel kanskje 150 l. på en time. Det blir jo relativt dyrt etterhvert, sammenlignet med en diesel som fungerer som den skal, selv om anskaffelsespris er litt høyere. Hvis injektorer,pumper og tenning/injection ECM går til h... på en bensiner, så blir vel ikke det noe spesielt billigere.

Link to post

Hvis man satser på en større innenbords bensiner (V8) så forvinner vel kanskje 150 l. på en time.

En innenbords bensinmotor bruker ca 300 g bensin pr time pr HK. Det skulle bli ca 100 l/t for en motor på ca 300 hk, men for å ta ut det må throttlen helt fram.

Min 350 mag på 300 HK bruker 35-40 l/t  :headbang: på marsj for å flytte en 26 foter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...