Jump to content

Kva er "BSP"-gjenger?

Ask

Recommended Posts

BSP kan være både koniske og paralelle så det er ikke det som skiller de fra hværandre.

NPT er vel en US standard. En T til slutt (taper) etter disse forkortelsene angir at de er koniske.

Rørgjenger er for meg gjenger brukt på rør, og det brukes flere gjengetyper i tillegg til de BSP og NPT.

Alle gjenger er iht en standard, ellers så får vi trøbbel når deler skal skiftes ut.

BSP kan være både koniske og paralelle så det er ikke det som skiller de fra hværandre.

NPT er vel en US standard. En T til slutt (taper) etter disse forkortelsene angir at de er koniske.

Du har rett i at BSP kan leveres i både BSPT (taper konisk) og BSP (paralell). Når det gjelder NPT (NATIONAL PIPE THREAD) har denne samme gjengestigning som BSP i noen dimensjoner: 1/2"x14 og 3/4"x 14. Nå har det vel blitt opplest og vedtatt at man skal gå over til det metriske system (millimeter gjenger) men det tar vist tid. :wink:

Kverulerer litt siden Ask har fått svar som ingen bestrider.

Er du sikker på det chagall, sitat: "Det skiller faktisk en halv gjenge pr. tomme i noen dimemensjoner"

Hvis engelsk og amerikansk tomme er lik så må da BSP eller NPT ha stigning oppgitt i "antall omdreininger" + en brøk. Husker ikke denne brøken men min info er også lagret i glømmeboka.

Og fra samme omfangsrike bok leser jeg at BSP har Whitworth gjengeprofil, hvordan NPT ser ut er på fjernlageret i samme bok. :lol:

Tror også som dere at Norsk Standard sine R gjenger var lik BSP.

Er du sikker på det chagall, sitat: "Det skiller faktisk en halv gjenge pr. tomme i noen dimemensjoner"

Tror også som dere at Norsk Standard sine R gjenger var lik BSP.

Ja, jeg skal ikke kverulere mer om dette , men hvis du ser på den vedlagte gjengetabell så er det opptil 3-4 gjenger i forskjell i større dimensjoner. Ha en fortsatt god dag. :flag:http://www.tess.no/Slangeleksikon/Handbok/...ikkuplinger.pdf

BSP er vel basert på Witworth gjenger med 55° vinkel mens BSP er 60°, så her det også en forskjell... Tabellen under viser forskjellen i stigningen mellom BSP og NPT som andre har nevnt tidligere i tråden

NPT (National Pipe Taper) BSPT (British Standard Pipe Taper)

Sizes:

1/8 – 27NPT 1/8 – 28BSPT

1/4 – 18NPT 1/4 – 19BSPT

3/8 – 18NPT 3/8 – 19BSPT

1/2 – 14NPT 1/2 – 14BSPT

3/4 – 14NPT 3/4 – 14BSPT

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kveruler gjerne, har som du googlet frem at NPT mellom 1 og 2 tommer har stigning 11 og en halv. Du hadde rett i dette med "halve omdreininger pr tomme": :flag:

I området halvtoms til toms så ser det ut som stigningen er lik. BSP har 55 graders profil og NPT har 60 grader. Tror det kan være litt forskjell på diameterene.

Og så tror jeg at janruss har rett i det at betegnelsen NPT ALLTID angir konisk gjenge. Beklager! :diving:

Leser dette: NPT threads are not interchangeable with NPS - National Pipe Straight - threads.

Kjenner ikke til NPTF gjengene. (NPTF - Dryseal American National Standard Taper Pipe Thread (ANSI B1.20.3))

-Så ikke at du kom imellom Sydvesten.

Red for skrivefeil. NPT og NTP går i surr nå.

Redigert av lnjk (see edit history)

Ser jo at mitt innlegg ble litt feil, det skulle vært NPT som er 60 grader.... og ikke BSP to ganger... men men... slik er det nå man svarer i hast på jobben, men røykerne er ute og og trekker frisk luft

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...