Jump to content

Lakkere glassfiberskrog på seilebåt


JOO

Recommended Posts

Jeg ble i år eier av en Janneau Sun Fizz 40 , som har vært langturbåt, og for noen år siden ble den malt knallblå med Bengalac.

Ikke nok med at båten er knall/smurfeblå , jobben er i tillegg slurvete gjordt. Mao så det er hverken blankt eller pent.

Har en stund håpet på å kunne fjerne malingen kjemisk, for så og slipe/polere gelcoaten blank igjen. Etter opptak i høst med påfølgende høytrykkspyling viser det seg at sroget har mye riper antagelig en gammel skade som ikke har gelcoat.

Har derfor bestemt meg for å male/lakkere skroget og i en mørk blå farge.

I denne forbindelse lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med valg av lakk??

Uansett kommer jeg til å gå for en to-komponent lakk ,men er usikker på om det er best med Feks Jotuns Hard Top el liknende, eller Lastebillakk ??.

Lakken/malingen skal sprøytes!. :confused:

Bilder kommer etter hvert.

 

JO

Redigert av JOO (see edit history)
Link to post

Jeg ville gått for Hardtop! Lastebillakken er ikke like hard, og får derfor lettere riper. Jeg har planer om å gjøre det samme til våren/sommeren.

 

Problemet er at du har Bengalac under, det kan skape vansker om du legger tokomponent over denne. Jeg tok dette opp med Jotun, da jeg har en del tokomponent fra før og en del enkomp. etter reparasjoner. Svaret fra dem var at siden enkomp. lakken var noen år gammel, cville det sannsynligvis gå greit. Men båten må grunnes med Antipest primer først. Så da prøver jeg det, så får vi se hvordan resultatet blir...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Awlgrip er etterhvert blitt tilnærmet enerådende i proffmarkedet der en ønsker en topp finish og en overflate som ikke falmer. Har ikke hørt om noen "amatører" som har benyttet denne lakken men du kan jo sjekke om den kan sprøytes av en amatør. Dersom du vil få båten lakkert av profesjonelle bør du sørge for at det blir benyttet Awlgrip.

Link to post

Her er en brukbar fotoserie ang. awlgrip lakkering.

 

http://www.yachtcare.se/Hinkley52.htm

 

Sjekk også her for mer info.

 

http://www.yachtcare.se/Lackprojekt.htm

 

 

Noen som har erfaring med holdbarhet/riper i awlgrip?

Eg veit at det skal være sterkt men riper er vel ett problem når det er fargepigmenter inne i bildet?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Jeg har også lyst til å ta en shine up på båten. Tok kontakt med mittanbud.no for å se om jeg kunne få en pris på å legge folie over det hele. Jeg har en mørk stripe øverst langs dekket så det hvite blir ikke så veldig stort.

Men jeg fikk ikke noen henvendelser på denne foliejobben. Folie settes jo på både biler, busser og båter og det ser for meg ut til å holde relativt godt.

Link to post

Takk for tilbakemeldinger.

Etter søk på nettet etter Awlgrip i norge fant jeg dette , sakset fra siden:

 

"

AWLGRIP I NORGE

De amerikanske Awlgrip-produktene importeres nå til Norge av Oslo Trebåtbyggeri. Awlgrips produktserier omfatter polyester, aluminium, tre-og stålbåter og har vært på det amerikanske markedet i mange år. Det europeiske hovedkontoret er i Belgia.

Interessant er det at de store superyachtene som er under bygging hos Brødr. Aa på Vestlandet, er bestilt med Awlgrips polyurethanlakk, - et produkt siktet mot sparkling og lakkering av nye og eldre større båter. Et annet malingprosjekt er hos Lindstøls Båtbyggeri i Risør, hvor det nylig ble malt en 72 fots seilbåt med Awlgrip, en charterbåt som skal til Karibien.

Opplysninger: Oslo Trebåtbyggeri A/S, box 257, 3470 Slemmestad. Tlf.: 66 79 80 21"

Link to post

Jeg lakkerte de blå stripene på skroget mitt for 4 år siden.

 

Dette ble gjort hjemme i hagen, med en profesjonell billakkerer og utstyr.

 

Stripene var malt av tidligere eiere også, med verierende resultat, så jeg gikk på med malingsfjærner, skrape og høytrykkspyler.

 

Etterpå ble det slipt, grunnet, sparklet og lakket med lastebillakk.

 

Fortsatt fornøyd.

 

Lykke til!

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Kjente lakkereren som lakkerte min 22ft powerboat over hele båten ga 2000 med lakk i boks, veldig billigt da det ca er 500 i lakkkost .

Da du lakkerer i havnen og har pusset selv kommer du nok langt med 5-8000 inkl lakk vil jeg tro, kompis lakkerte i boks en 25fot jepp inni og utenpå med flare lakk, den kom på 30000 inkl. pussing , grunning og lakk og flere lag klarlakk til sammenligning.

Link to post

Har fått overslag fra lakkerer på mellom 5 og 10 tusen. Han skal komme og lakkere på opplagsplass.

Da er båten mattslipt og lakk har jeg køpt selv.

Det er slipejobben som tar tid og derved er den dyreste delen og sette bort.

Har nok slipt i ca 40- 50 effektive timer på min båt, men da måtte jeg jo slipe vekk 3 lag med gammel maling.

Link to post

185.jpgHer er hele båten grovslipt med 80 papir og deretter med 120.

Har også grunnet med to lag Jotun antipest, og er godt i gang med mattsliping av denne, da med 240 korning.

Avslutter med 320 korning før lakkering.(bilder kommer i morgen).

Båten er forøvrig oså flyttet nå , slik at det ikke kommer lakkstøv på båtene rundt.

Link to post

Siden jeg har forsøkt meg litt med amatør-båtlakkering kan jeg komme med et par innspill:

 

* To-komponent over en-komponent går nesten aldri bra. Lakken under "koker" nesten bestandig. Prøv for alle del på et lite område første.

 

* Jotun Hardtop, i alle fall den hvite som jeg har forsøkt, ser ikke ut til å holde særlig lenge - selv ikke i Norge hvor solen er nokså svak. Den begynte å krakilere nokså raskt.

 

GeirKS

Link to post

Har fjernet alt av gammel bengalac, slik at problemer med koking skal være eleminert.

Har derimot oppdaget en annen sak som kanskje kan skape problemer.

På akterspeilet er det flere plasser hvor gammel gelcoat har hatt sår og småskader.

Her tyter det frem fuktighet etter at solen har stått på. Mulig det er fuktighet på innsiden og at jeg må slipe rent, la det tørke og sparkle på nytt ?? noen med erfaringer ??

Link to post
  • 2 uker senere...

Oppdaget som tidligere nevnt, at det tøt ut fuktighet av skroget enkelte plasser.

Da jeg slipte ned området med fuktighet (igjennom gelcoat) oppdaget jeg at det var små områder med delaminering under.

Det var ikke akkurat det jeg ønsket og se nå når jeg nesten var klar til lakkering, men det var ingen vei utenom , og gå nøye over hele skroget å slipe ut alle fuktige områder (og det ble faktisk endel, spesielt på akterspeil og babord side v vannlinjen.

Det ble mange timer med sparkling og pussing for å komme "dit jeg var igjen", men da er jeg ihvertfall trgg på underlagetdsc00413.jpgdsc00416.jpg

dsc00419.jpg

Redigert av JOO (see edit history)
Link to post

Hei stort prosjekt du har startet. Dette blir bra :cheers_wine:

 

Grunnarbeidet er 80 til 90 % av jobben, nå begynner snart morroa med lakkeringen.

 

Jeg deler bekymmringen til flere i forhold til Jotuns produkter. Er Yawlgrip ute av bildet?

 

Har selv lakkert med Hard topp og synes at denne falmer fortere enn Yawlgrip selv her i Norge.

 

Lykke til :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...