JOO Startet 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2010 (redigert) Jeg ble i år eier av en Janneau Sun Fizz 40 , som har vært langturbåt, og for noen år siden ble den malt knallblå med Bengalac. Ikke nok med at båten er knall/smurfeblå , jobben er i tillegg slurvete gjordt. Mao så det er hverken blankt eller pent. Har en stund håpet på å kunne fjerne malingen kjemisk, for så og slipe/polere gelcoaten blank igjen. Etter opptak i høst med påfølgende høytrykkspyling viser det seg at sroget har mye riper antagelig en gammel skade som ikke har gelcoat. Har derfor bestemt meg for å male/lakkere skroget og i en mørk blå farge. I denne forbindelse lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med valg av lakk?? Uansett kommer jeg til å gå for en to-komponent lakk ,men er usikker på om det er best med Feks Jotuns Hard Top el liknende, eller Lastebillakk ??. Lakken/malingen skal sprøytes!. Bilder kommer etter hvert. JO Redigert 10.Januar.2010 av JOO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Jeg ville gått for Hardtop! Lastebillakken er ikke like hard, og får derfor lettere riper. Jeg har planer om å gjøre det samme til våren/sommeren. Problemet er at du har Bengalac under, det kan skape vansker om du legger tokomponent over denne. Jeg tok dette opp med Jotun, da jeg har en del tokomponent fra før og en del enkomp. etter reparasjoner. Svaret fra dem var at siden enkomp. lakken var noen år gammel, cville det sannsynligvis gå greit. Men båten må grunnes med Antipest primer først. Så da prøver jeg det, så får vi se hvordan resultatet blir... Redigert 10.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Awlgrip er etterhvert blitt tilnærmet enerådende i proffmarkedet der en ønsker en topp finish og en overflate som ikke falmer. Har ikke hørt om noen "amatører" som har benyttet denne lakken men du kan jo sjekke om den kan sprøytes av en amatør. Dersom du vil få båten lakkert av profesjonelle bør du sørge for at det blir benyttet Awlgrip. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Her er en brukbar fotoserie ang. awlgrip lakkering. http://www.yachtcare.se/Hinkley52.htm Sjekk også her for mer info. http://www.yachtcare.se/Lackprojekt.htm Noen som har erfaring med holdbarhet/riper i awlgrip? Eg veit at det skal være sterkt men riper er vel ett problem når det er fargepigmenter inne i bildet? Redigert 10.Januar.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Jeg har også lyst til å ta en shine up på båten. Tok kontakt med mittanbud.no for å se om jeg kunne få en pris på å legge folie over det hele. Jeg har en mørk stripe øverst langs dekket så det hvite blir ikke så veldig stort. Men jeg fikk ikke noen henvendelser på denne foliejobben. Folie settes jo på både biler, busser og båter og det ser for meg ut til å holde relativt godt. Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Takk for tilbakemeldinger. Etter søk på nettet etter Awlgrip i norge fant jeg dette , sakset fra siden: " AWLGRIP I NORGE De amerikanske Awlgrip-produktene importeres nå til Norge av Oslo Trebåtbyggeri. Awlgrips produktserier omfatter polyester, aluminium, tre-og stålbåter og har vært på det amerikanske markedet i mange år. Det europeiske hovedkontoret er i Belgia. Interessant er det at de store superyachtene som er under bygging hos Brødr. Aa på Vestlandet, er bestilt med Awlgrips polyurethanlakk, - et produkt siktet mot sparkling og lakkering av nye og eldre større båter. Et annet malingprosjekt er hos Lindstøls Båtbyggeri i Risør, hvor det nylig ble malt en 72 fots seilbåt med Awlgrip, en charterbåt som skal til Karibien. Opplysninger: Oslo Trebåtbyggeri A/S, box 257, 3470 Slemmestad. Tlf.: 66 79 80 21" Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Tror jeg vil ta kontakt med Oslo Trebåtbyggeri , for å høre hva produktene vil koste. Sterter forøvrig med sliping av skroget, så fort det blir litt mildere. Skal prøve å oppdatere med bilder under prosessen Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg lakkerte de blå stripene på skroget mitt for 4 år siden. Dette ble gjort hjemme i hagen, med en profesjonell billakkerer og utstyr. Stripene var malt av tidligere eiere også, med verierende resultat, så jeg gikk på med malingsfjærner, skrape og høytrykkspyler. Etterpå ble det slipt, grunnet, sparklet og lakket med lastebillakk. Fortsatt fornøyd. Lykke til! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Da nærmer det seg lakkering av skrog og legger her ut noen bilder fra den møysommelige slipejobben. Skroget hadde ikke veldig mye skader, utenom en gammel skade ved babord lugarvindu , samt på hjørnene akter. Tok ut vinduet og fjernet all gammel sparkel, før jeg sparklet opp området på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 baatplassen.no/bildearkiv/17/17340/173.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Du verden, her har du hatt litt av en jobb. Hva har du brukt til å slipe med? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Bruker Festool eksentersliper med tilhørende støvsuger (støvsuger er et must, hvis ikke en vil fylle båthavna og lungene med støv). Brilliant2 papir med 80 korning. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Hva er pris for ca 40 fots seilbåt ? Noen med erfaringer . Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Kjente lakkereren som lakkerte min 22ft powerboat over hele båten ga 2000 med lakk i boks, veldig billigt da det ca er 500 i lakkkost . Da du lakkerer i havnen og har pusset selv kommer du nok langt med 5-8000 inkl lakk vil jeg tro, kompis lakkerte i boks en 25fot jepp inni og utenpå med flare lakk, den kom på 30000 inkl. pussing , grunning og lakk og flere lag klarlakk til sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Har fått overslag fra lakkerer på mellom 5 og 10 tusen. Han skal komme og lakkere på opplagsplass. Da er båten mattslipt og lakk har jeg køpt selv. Det er slipejobben som tar tid og derved er den dyreste delen og sette bort. Har nok slipt i ca 40- 50 effektive timer på min båt, men da måtte jeg jo slipe vekk 3 lag med gammel maling. Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Her er hele båten grovslipt med 80 papir og deretter med 120. Har også grunnet med to lag Jotun antipest, og er godt i gang med mattsliping av denne, da med 240 korning. Avslutter med 320 korning før lakkering.(bilder kommer i morgen). Båten er forøvrig oså flyttet nå , slik at det ikke kommer lakkstøv på båtene rundt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Siden jeg har forsøkt meg litt med amatør-båtlakkering kan jeg komme med et par innspill: * To-komponent over en-komponent går nesten aldri bra. Lakken under "koker" nesten bestandig. Prøv for alle del på et lite område første. * Jotun Hardtop, i alle fall den hvite som jeg har forsøkt, ser ikke ut til å holde særlig lenge - selv ikke i Norge hvor solen er nokså svak. Den begynte å krakilere nokså raskt. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Benytter Jotun Antipest 2-komponent som grunning, anbefalt av Jotun under Hard top Ellers skal båten lakkes i fregattblå (mørk blå) , håper denne ikke krakelerer Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Hater å måtte si det men den blå er sannsynligvis enda dårligere. Har du brukt AntiPest som primer/filler over bengarester uten problemer så går det nok bra. Har bedre erfaring med International Perfection 709, vet ikke om den selges lengre. Geir Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Har fjernet alt av gammel bengalac, slik at problemer med koking skal være eleminert. Har derimot oppdaget en annen sak som kanskje kan skape problemer. På akterspeilet er det flere plasser hvor gammel gelcoat har hatt sår og småskader. Her tyter det frem fuktighet etter at solen har stått på. Mulig det er fuktighet på innsiden og at jeg må slipe rent, la det tørke og sparkle på nytt ?? noen med erfaringer ?? Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Her er båten primet 2 støk med Jotun Antipest (2-komp), påført med rull og slipet med gradvis finere papir, siste med 400 korning Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 (redigert) Oppdaget som tidligere nevnt, at det tøt ut fuktighet av skroget enkelte plasser. Da jeg slipte ned området med fuktighet (igjennom gelcoat) oppdaget jeg at det var små områder med delaminering under. Det var ikke akkurat det jeg ønsket og se nå når jeg nesten var klar til lakkering, men det var ingen vei utenom , og gå nøye over hele skroget å slipe ut alle fuktige områder (og det ble faktisk endel, spesielt på akterspeil og babord side v vannlinjen. Det ble mange timer med sparkling og pussing for å komme "dit jeg var igjen", men da er jeg ihvertfall trgg på underlaget Redigert 27.Mai.2010 av JOO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Hei stort prosjekt du har startet. Dette blir bra Grunnarbeidet er 80 til 90 % av jobben, nå begynner snart morroa med lakkeringen. Jeg deler bekymmringen til flere i forhold til Jotuns produkter. Er Yawlgrip ute av bildet? Har selv lakkert med Hard topp og synes at denne falmer fortere enn Yawlgrip selv her i Norge. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.