Jump to content

Mercruiser V8, ombyggning til ferskvannskjøling


Rikosjett

Recommended Posts

Jeg bestillte mitt direkte fra produsent. Har 5,0 LX

 

Settet kjøler blokk og manifolder. Fungerer 100%... :smash: Betydelig billigere enn fra leverandører i Norge....

 

http://www.seakamp.com/

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

eg kjøpte et Monitor sett hos Hansen Marine i Sverige. kostet rundt 8000.- svenske for et halvsett til min omc/ford. Eg antar kapasiteten er større på et heilsett og at dette koster litt meir. Forskjellen på halv & heil-sett er om manifoldane er ferskvannkjølte. I sistnevnte så går sjøvannet til riserane mens sjølve manifolden er ferskvannkjølt. Lønner seg i lengden da det kun blir risern som er utsatt for tæring.

Link to post

Da jeg hadde eldre sjøvannskjølte v-8 bensinmotorer vurderte jeg ferskvannkit. Men da jeg ble fortalt om problemene som ville kunne oppstå, slo jeg dette fra meg. Saken er den at det kan og vil være endel rustavleiringer i systemet som vil kunne tette igjen varmeveksler og dermed gi overoppheting av motor. På en sjvøvannskjølt motor har ofte noe lavere temperatur enn en ferskvannskjølt motor, og når en da setter på ett slik sett og temperatur gjerne stiger med 10-20 grader vil dette kunne forsterke problemet med forurensningen i motorens kjølevannsystem med at rustflak løsner.

 

Jeg tenker dermed at en iallefall bør vurderer en real systemrens av motor før en monterer varmeveksler, skjønt dette gjerne ikke vil kunne være 100 % preventivt mot tett varmeveksler på en godt rusta blokk.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har selv en Mercruiser 4.3 LX fra -89 som jeg vurderer å utstyre med ferskvannskjøling. Motoren har alltid vært glykol-flushet og vinterlagret etter boka. Men jeg er veldig usikker på om og hvordan jeg skal gjøre dette, og håper noen kan synse litt om disse spørsmålene:

 

- Noen her nevner full systemrens for å fjerne avleiringer og rust. Er dette sterkt anbefalt eller bare en ekstra forsikring for en motor som har vært generelt godt holdt? Og er saltsyre anbefalt rensemiddel, eller er det andre mer "humane" midler som funker? Og hvordan utfører man en slik systemrens i praksis, langvarig sirkulering vil vel gi for høy temperatur ganske fort?

 

- Et annet argument jeg har hørt mot å installere ferskvannskjøling på en gammel direktekjølt motor er at motoren er kjørt inn med lav temperatur, og at drift ved høyere temperatur vil kunne endre innkjørte motorklaringer. Erfaringer?

 

- Har vært i kontakt med Seakamp, og de anbafaler ikke å installere ferskvannskjøling av manifoldene for denne motoren uten samtidig å skifte ut manifoldene. Årsaken er at det vil være vanskelig å komme til tennpluggene. Synspunkter eller erfaringer med dette?

 

Prisen hos Seakamp er forøvrig upåklagelig, vil koste US$ 650 / 850 for kun blokk / fullt system - pluss transport og MVA.

Link to post
- Har vært i kontakt med Seakamp, og de anbafaler ikke å installere ferskvannskjøling av manifoldene for denne motoren uten samtidig å skifte ut manifoldene. Årsaken er at det vil være vanskelig å komme til tennpluggene. Synspunkter eller erfaringer med dette?

 

Skjønner ikke helt dette. Sjøvann inn i riser. Kjølevæske som sirkulerer i motor og manfold. En fitting som havner foran pluggene? Nå er jo pluggene litt vanskelig plassert uansett da....

 

Men har du kjørt lenge med sjøvannskjøling er det sikkert uansett lurt å bytte manifolder og risere.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Det har i en del tilfeller vært problemer med dette med at rustflak løsner og tetter igjen kanalene i ettermonterte varmevekslere, men det betyr jo ikke at det ikke KAN gå bra. Vær obs på problemene dette kan medføre, så kan det helt sikkert gå bra.

 

Når det blir nevnt at motoren er innkjørt med en driftstemperatur, så betyr ikke det at motoren ikke tåler den noe høyere driftstemperaturen man gjerne får med ferskvannskjøling. Motorer, selv båtmotorer, er døde ting som ikke kan vennes til noen ting.

 

En ting du bør være obs på: Dersom du har Alpha-drev, så er i utgangspunktet ikke vannpumpa i drevet god nok til å levere nok saltvann til å kjøle ferskvannsytemet. Veit det har gått greit i noen tilfeller, men ideelt sett skal det monteres saltvannspumpe lik den som sitter på motorer beregnet for Bravo-drev når man monterer ferskvannskjøling på en Alpha-motor.

 

Uansett løsning, lykke til :smiley:

Link to post
En ting du bør være obs på: Dersom du har Alpha-drev, så er i utgangspunktet ikke vannpumpa i drevet god nok til å levere nok saltvann til å kjøle ferskvannsytemet. Veit det har gått greit i noen tilfeller, men ideelt sett skal det monteres saltvannspumpe lik den som sitter på motorer beregnet for Bravo-drev når man monterer ferskvannskjøling på en Alpha-motor.

 

Seakamp sine systemer er dimensjonert for Alpha One med drev impeller. Fungerer 100% på min motor.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...