Rikosjett Startet 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2010 Hva koster det sånn ca å bygger om en Mercruiser V8 til Ferskvannskjøling? Regner med det er lett å bestille slikt fra US, noen som har tips til hjemmeside? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Mener bestemt at TomRør her på forumet har gjort dette. Vet ikke om han har Mercruiser, men han har i alle fall en bensin-åtter i Baylineren sin. Denne er bygget om til ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Ben Sin Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Du finner sett blant annet her. Og litt kjapp googling så har du en drøss med leverandører. På vår motor er det montert et sett fra Orca Marine. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 (redigert) Jeg bestillte mitt direkte fra produsent. Har 5,0 LX Settet kjøler blokk og manifolder. Fungerer 100%... Betydelig billigere enn fra leverandører i Norge.... http://www.seakamp.com/ Redigert 10.Januar.2010 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bearded Beast Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 eg kjøpte et Monitor sett hos Hansen Marine i Sverige. kostet rundt 8000.- svenske for et halvsett til min omc/ford. Eg antar kapasiteten er større på et heilsett og at dette koster litt meir. Forskjellen på halv & heil-sett er om manifoldane er ferskvannkjølte. I sistnevnte så går sjøvannet til riserane mens sjølve manifolden er ferskvannkjølt. Lønner seg i lengden da det kun blir risern som er utsatt for tæring. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Da jeg hadde eldre sjøvannskjølte v-8 bensinmotorer vurderte jeg ferskvannkit. Men da jeg ble fortalt om problemene som ville kunne oppstå, slo jeg dette fra meg. Saken er den at det kan og vil være endel rustavleiringer i systemet som vil kunne tette igjen varmeveksler og dermed gi overoppheting av motor. På en sjvøvannskjølt motor har ofte noe lavere temperatur enn en ferskvannskjølt motor, og når en da setter på ett slik sett og temperatur gjerne stiger med 10-20 grader vil dette kunne forsterke problemet med forurensningen i motorens kjølevannsystem med at rustflak løsner. Jeg tenker dermed at en iallefall bør vurderer en real systemrens av motor før en monterer varmeveksler, skjønt dette gjerne ikke vil kunne være 100 % preventivt mot tett varmeveksler på en godt rusta blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Viss du tar en skikkelig vask med 30% saltsyre ( vann og syre ) og lar dette sirkulere ei god stund, vil det bli ganske reint. Bruker denne blandingen offshore, og det er ikkje mye dritt som motstår slik behandling Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Men da jeg ble fortalt om problemene som ville kunne oppstå, slo jeg dette fra meg. Jada, har hørt den der jeg også. Jeg har bygget om to smådiesler til ferskvannskjøling. Og det manglet ikke på advarsler. For å være på den sikre siden, satte jeg på filter før varmeveksleren. Har aldri funnet noe annet enn små korn i det. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Da jeg kjøpte min Bayliner, var det første jeg gjorde å montere ferskvannskjøling. Den var bare brukt to sesonger, og den var som en "barnerompe" i kanalene.Ikke noe avleiringer av noe slag. Det kostet meg 17000; eks.mva, og da ble det gjort av merkeverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 En kompis av meg hadde trøbbel med at motoren gikk varm på høyere turtall, masse drit og avleiringer i varmeveksleren, Ford rekke 6 diesel. 2stk oppvaskmaskin tabletter ble puttet på og kjørt noen timer! Aldri sett så mye gørr å drit komme ut, da kjølesystemet ble tappa ned! Etter det ble motoren aldri for varm! Sitér dette innlegget Link to post
Noah Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Har selv en Mercruiser 4.3 LX fra -89 som jeg vurderer å utstyre med ferskvannskjøling. Motoren har alltid vært glykol-flushet og vinterlagret etter boka. Men jeg er veldig usikker på om og hvordan jeg skal gjøre dette, og håper noen kan synse litt om disse spørsmålene: - Noen her nevner full systemrens for å fjerne avleiringer og rust. Er dette sterkt anbefalt eller bare en ekstra forsikring for en motor som har vært generelt godt holdt? Og er saltsyre anbefalt rensemiddel, eller er det andre mer "humane" midler som funker? Og hvordan utfører man en slik systemrens i praksis, langvarig sirkulering vil vel gi for høy temperatur ganske fort? - Et annet argument jeg har hørt mot å installere ferskvannskjøling på en gammel direktekjølt motor er at motoren er kjørt inn med lav temperatur, og at drift ved høyere temperatur vil kunne endre innkjørte motorklaringer. Erfaringer? - Har vært i kontakt med Seakamp, og de anbafaler ikke å installere ferskvannskjøling av manifoldene for denne motoren uten samtidig å skifte ut manifoldene. Årsaken er at det vil være vanskelig å komme til tennpluggene. Synspunkter eller erfaringer med dette? Prisen hos Seakamp er forøvrig upåklagelig, vil koste US$ 650 / 850 for kun blokk / fullt system - pluss transport og MVA. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 - Har vært i kontakt med Seakamp, og de anbafaler ikke å installere ferskvannskjøling av manifoldene for denne motoren uten samtidig å skifte ut manifoldene. Årsaken er at det vil være vanskelig å komme til tennpluggene. Synspunkter eller erfaringer med dette? Skjønner ikke helt dette. Sjøvann inn i riser. Kjølevæske som sirkulerer i motor og manfold. En fitting som havner foran pluggene? Nå er jo pluggene litt vanskelig plassert uansett da.... Men har du kjørt lenge med sjøvannskjøling er det sikkert uansett lurt å bytte manifolder og risere. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Skipper-skuteløs Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Det har i en del tilfeller vært problemer med dette med at rustflak løsner og tetter igjen kanalene i ettermonterte varmevekslere, men det betyr jo ikke at det ikke KAN gå bra. Vær obs på problemene dette kan medføre, så kan det helt sikkert gå bra. Når det blir nevnt at motoren er innkjørt med en driftstemperatur, så betyr ikke det at motoren ikke tåler den noe høyere driftstemperaturen man gjerne får med ferskvannskjøling. Motorer, selv båtmotorer, er døde ting som ikke kan vennes til noen ting. En ting du bør være obs på: Dersom du har Alpha-drev, så er i utgangspunktet ikke vannpumpa i drevet god nok til å levere nok saltvann til å kjøle ferskvannsytemet. Veit det har gått greit i noen tilfeller, men ideelt sett skal det monteres saltvannspumpe lik den som sitter på motorer beregnet for Bravo-drev når man monterer ferskvannskjøling på en Alpha-motor. Uansett løsning, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 En ting du bør være obs på: Dersom du har Alpha-drev, så er i utgangspunktet ikke vannpumpa i drevet god nok til å levere nok saltvann til å kjøle ferskvannsytemet. Veit det har gått greit i noen tilfeller, men ideelt sett skal det monteres saltvannspumpe lik den som sitter på motorer beregnet for Bravo-drev når man monterer ferskvannskjøling på en Alpha-motor. Seakamp sine systemer er dimensjonert for Alpha One med drev impeller. Fungerer 100% på min motor. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.