Jump to content

Yamaha 90 hk - fra 1990-tallet- erfaringer ønskes


paso

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en brukt Yamaha 90 hk fra rundt 1990. Motoren har Autolube og power trim.

 

Er dette gode motorer i forhold til andre fra merker fra denne perioden?

Bruker den mye bensin, støyer den mer enn andre, og er motoren uten mye feil?

 

Noen ting man bør spesielt være oppmerksom mot ved kjøp?

 

takker for svar!

Redigert av paso (see edit history)
Link to post

Har i hovudsak bare høyrt bra om Yamaha motorar frå 90 tallet. Hadde sjølv ein 1992 mod Yamaha 15hk i fjor. Sjølv om oljeblandinga vart for tjukk/tynn eller om den slangen sugde falskluft, klagde den ikkje og kaldstartet på 1 drag (nokon gongar 2). Brukte motoren ca 120t den sesongen uten å ha noko nevneverdig å utsette på den. :yesnod:

 

Men motoren eg hadde er vel kansje litt liten til å samanliknast med ein 6 gongar so stor motor :lol:

Kæptn båtløs...

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Vurderer å kjøpe en brukt Yamaha 90 hk fra rundt 1990. Motoren har Autolube og power trim.

 

Er dette gode motorer i forhold til andre fra merker fra denne perioden?

Bruker den mye bensin, støyer den mer enn andre, og er motoren uten mye feil?

 

Noen ting man bør spesielt være oppmerksom mot ved kjøp?

 

takker for svar!

Eneste "feil"jeg kjenner til er at autolube pumpa ikke har ubegrenset levetid,ingen fare men gir for mye olje! Kjenner en Yamahakar som har ei melkekasse full av slike "deffekte" pumper,man mener det er bortkasta kr å skifte,bedre å blande 1% olje å tanken

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Absolutt ikke

Skal du først koble det ut må du iallefall ha 2 prosent.

 

Hvis du søker litt på "autolube" på dette forumet vil du finne mange argumenter for hvorfor motoren har bedre av å ha dette i stand i stedet.

En av de beste jeg kan forestille meg er at motor fortsatt får olje å smøre seg med hvis en dyse eller to i forgasser skulle bli tett.

 

Ellers er vel 90 Yamaha en motor som har vært ettertraktet i mange år.

Og generelt er det kjent for å være gode motorer.

 

Men den er jo gammel så su har aldri noen garanti.

Sjekk kompresjon er vel første bud...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hvordan sjekker man kompresjonen på en utenbordsmotor?

 

Med en kompresjonstester

 

15-1314_l.jpg

 

En sån får du kjøpt på biltema for 200kr HER

 

Demontèr en tennplugg og montèr kompresjonstesteren. Kjør startemotoren, uten daumannen, og les av verdien på testeren.

Montèr tennpluggen og demontèr den neste for test. Gjenta prosessen til du har testet alle.

 

Avlesningene skal være gjevne. Tror det er max 10% avvik som er godkjent.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Med en kompresjonstester

 

15-1314_l.jpg

 

En sån får du kjøpt på biltema for 200kr HER

 

Demontèr en tennplugg og montèr kompresjonstesteren. Kjør startemotoren, uten daumannen, og les av verdien på testeren.

Montèr tennpluggen og demontèr den neste for test. Gjenta prosessen til du har testet alle.

 

Avlesningene skal være gjevne. Tror det er max 10% avvik som er godkjent.

 

hva bør en god kompresjonstest ligge på?

hva er grensen til en motor som har dårlig kompresjon?

Link to post
Er det ikke noe fryktelig dyre CD-unit greier på disse motorene som ikke er på de nyere????????????? :rolleyes::rolleyes:

Det stemmer,er en kar i Askim som tar inn disse boksene fra Thailand,og tjener gode penger på dette. Faktisk samme kar som hardnakket hevder at Yamaha etter 1980 skal kun ha 1% olje...... "det er derfor det står 1:100 i alle service manualer" sier han

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

... men yamaha 75/85 i Origin serien, samme blokka som 90'en , skal ha 1:50.

 

På min 92mod 60hk m/ autolube, så varierer innblandingen fra et sted rundt 1:150 på tomgang til 1:50 på full gass.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...