Jump to content

Rustbehandling av Sabb type G, 69mod.

TittTitt

Recommended Posts

Heisann

Hvordan rusbehandler man en båtmotor? Har en Sabb type G, 69mod. som trenger en ansiktsløft. Tror ikke at sanblåsing er noe lurt, men har tenkt å pusse og slipe litt på det verste, men det vil jo fortsat være noe rust. Så hva kan man smøre på før man lakkerer? bør jo være noe som tåler litt varme.

Noen som har gode erfaringer eller forslag?

Hvis den er mye rustet, er nok det beste å bruke Owatrol olje for metall som grunning. Denne trenger dypt ned i rusten og isolerer rusten slik at nye utslag hindres. Vask først motoren godt med avfetting/motorvask, fjern all løs rust med stålbørste og påfør Owatrol olje for metall på rusten. La denne tørke et par dager, grunn med en god grunning og mal med for eksempel emaljelakk. Eller ennå bedre, men dyrere, bruk den lakken som Sabb selv selger. Selges i halvliterbokser, en slik boks holder til to motorer (minst).

Sandblåsing av motor er ikke lurt nei, faren er stor for at den ikke varer særlig lenge etterpå. Sanden trenger inn de utroligste steder, og ødelegger tetninger, lagre m.m. Så da er det faktisk bedre at den er rusten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Etter mange år med restaurering av en mini morris kom jeg fram til at beste rustbehandling (utenom sandblåsing) er først rust "spiser"

Feks Ferro-bet som Njord skriver.

Så er zink spray bra men den trekker fukt så trenger et topplag som forsegling snarest mulig etter den har tørket.

Eneste jeg er usikker på er hvordan zinken tåler varme, dette er noe du må finne ut før du eventuelt bruker dette.

Owatrol brukte jeg en gang men fikk ikke så bra resultat med det. (Kan skyldest at jeg ikke pusset bort nok rust og/eller brukte for lang tid før jeg behandlet over owatrolen, men dette husker jeg ikke.)

Hei og velkommen til Båtplassen.

Det er mange av oss som har forsøkt forskjellige løsninger, og som har blitt diskutert på dette forumet.

Jeg vil anbefale deg å søke på forumet.

Best søking får du om du velger søk oppe til høyre og så avansert søk.

Velg Google søk nederst på siden, og skriver du f.eks +sabb +lakk får du dette resultatet.

Så er det bare å lese til øyet blir stort og vått :wink:

Lykke til

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Er kjempefornøyd med Power Coat.

http://www.jsc.no/images/Marketing/Maling%...YRE%2005.09.pdf

Power Coat “3 in 1” er grunner, mellomstrøk og toppstrøk i ett. Den har overlegne

egenskaper i industrielle og maritime miljøer med stor påvirkning av saltvannssprut,

kjemikalier, eksosgasser og slitasje. Tester av Power Coat “3 in 1” viser ingen negativ

virkning på malingen ved temperatursjokk fra + 250°C ned til + 5°C og fra + 70°C ned til - 20°C.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har lagd et elektrolysebad til min gamle FM 5-6hk, men det krever at du

demonterer hele motoren. Da får du bort alt som heter rust til og med inni kjølekanaler.

Eneste som trengs er vann,natron,hønsenetting og en 6V batterilader.

Sett feks sylinderen i en stamp som er stor nok.

Fyll opp med vann som rekker over sylinderen iblandet ca15 ml natron pr 5 liter vann.

Ta tynnstål eller hønsenetting rundt sylinderen uten å være i kontakt med den.

Sett batteriladeren på 6V og koble den negative polen på sylinderen,

den positive kobles på stålet rundt sylinderen... over vannet.

Så er det bare og slå på batteriladeren og vente på mirakelet.

Når vannet er sluttet og småboble er gjenstanden fri for rust.

Knallgass utvikles,så ha prosjektet i et luftig rom.

Her er en svensk side om dette: http://forum.musclecars.nu/archive/index.php/t-1228.html

Og så kan en vel etterpå bytte ut hønsenettingen med en sinkanode, og galvanisere delene etterpå...

Husker ikke hva som skulle være pluss og minus.

Eventuelt, bruke en sinkanode som en har dekket til med ett tøystykke, f.eks. fleece, og dyppe dette i 10% svovelsyre, koble til strøm på sinkanoden og på delen som skal galvanisere, og så kan en "tegne" på med galvanisering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...