Jump to content

For alle de som liker 7 knop best

:båt1

Recommended Posts

For et helt båtliv siden hadde vi ei 18 fots snekke. På tur oppover kysten passerte vi Arendal i vår marsjfart på 4,5 knop.

Bak oss la 2 seilbåter ut i vindstille fjord for motor, de skled majestetisk forbi oss uten en lyd, uten en bølge mens vi måtte heve stemmene for å høre hverandre.

Nå med seilbåt vet jeg jo motor lager lyd der også, men tanken på seilbåt festet seg da og ble sementert litt senere idet vi fikk ommøblert inventartet av 2 hekksjøgeneraler utenfor Kilsund.

Helt enig at i at trivselfart ligger under 7 knop, et sted mellom 5 og 6. Jeg kan ikke gå fortere enn 7 og da er det ikke særlig trivelg heller, så da må jeg heller ha det trivelig, ta et glass vin og nyte turen.

Artig å observere at det er de med fartspotensiale som er aktive i denne tråden.

Hva med oss som vil ha begge deler. En sakte tur på fjorden i svømmefart er deilig.

Men der er også 80nm på 3,5 timer(Avstanden Namsos Brønnøysund)

Så jeg sier ja takk begge deler.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg er musiker av yrke og profesjon, og jeg lever ganske hektisk. Med tidspress og stress for å få unna alt som har med jobb å gjøre. Jobb og fri går litt hulter i bulter og om verandre, og når jeg har hatt ferie så har jeg gjerne brukt den til sommerkonserter osv ( for da har jeg jo fri :headbang::lol: ) . Når jeg nå har fri til egen rekreasjon og ro så har jeg tydd til telt, kajakk og saktegående skute for å skru "jaget" mange hakk ned.

Om jeg skulle fått meg en skute med mulighet for mer fart enn Blafrebos max 8 knop så hadde hele rekreasjonstanken vært en saga blott. Min "flukt" fra hverdagens tidsklemme går på å la ting ta den tiden det tar. Jeg må til og med bevege meg sakte ombord ( tærne mine fikk en ganske hard medfart inntil jeg skjønte at jeg måtte ta det med ro ombord da det er noe mindre flater å bevege seg på... hehehe :headbang:) Livet ombord i mitt 8 knops fartsvidunder er en anderledes verden enn min daglige, og takk for det. Om jeg hadde et skikkelig fartsvidunder så tror jeg heller en bobil hadde vært tingen.

Husker en gammel mann i Kragerø som sto på brygga og så på noen som suste forbi i stor fart.

Da sa han: Skulle ikke tro de liker seg på sjøen, sånn hastverk de har med å komme seg hjem....

... en vis, gammel mann.... :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Det fine med å ha en båt som går 7 knop hvis man tilfeldigvis liker en fart på 7 knop, er at selv om man har det travelt en dag, så presses man allikevel til å gå med den farten man liker best.

Der treffer du spikeren rett på hodet! Selv om man er stresset og travel en dag, går uansett ikke båten fortere! Så da tvinges man til å slappe av, pulsen roer seg og man nyter det å bare være underveis! På med autopiloten, opp med avisen og bare nyt dagen! Herlig...

Fikk tak i en snekke med max fart 7-8 knop.

Hvilken Sagen er det du har kjøpt? Ikke min gamle beige 730 med 18hk Sabb vel? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg trives også best i 7-8 knop, og det gjør båten min også. Det skyldes at den har et deplasementskrog og en motor som er beregnet for denne marsfarten. Men hvordan er det med halv/helplanende båter i denne farten-----er de like gode og manøvrerbare i sjøen som et deplasementskog, eller "må" de opp i 15-20 knop for å få fram sjøegenskapene? Jeg har aldri hatt en planende båt (jeg mener at alle båter skulle hatt fortrengerskrog) så jeg vet ikke hvordan de oppfører seg, men jeg innbiller meg at de ikke er så retningsstabile i denne farten som en båt med dypere kjøl og deplasementskrog.

Sikkert mange her som kan bekrefte/avkrefte min teori :blush::wflag:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Hva for rolle spiller det om fjorden er lang? Er det tiden du er på fjorden, eller avstanden du tilbakelegger som teller mest?

Nå var ikke denne myntet på meg... men jeg kan jo svare på den fordet....

Jeg synes nå det er greit å "cruise" i rundt 20-25knop jeg da. Ikke for å komme fortest mulig frem, men for å oppleve flest mulig steder på sjøen i løpet av turen. Noen steder er finere enn andre og i enkelte tillfeller så er det greit å dra på litt (for oss som kan det)

Det skal også sies at min båt ikke er noen 7knops herre på sjøen og i den farten så går den vel nærmest og brøyter sjøen.

Jeg synes det er greit og oppleve Strømstad/Nøtterøy/Horten/Hvaler/Fredrikstad på en og samme dag jeg da.... og da synes jeg det er greit med litt mer fart. Altså ikke for å komme fort frem, men for å oppleve flere steder.

Det skal dog sies at jeg også kan storkose meg i 5-6knop med min båt. Deilig og ta seg en kald'en mens man "tokker" inn mot sandefjord i finværet!

Men stort lenger kommer jeg vel heller ikke med min båt, før man må gjennomføre litt mer drastiske planlegginger. Er jo snakk om en 17-foter, så veldig mye vind skal det ikke til før turen over fjorden blir ubehaglig/innstillt.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jøss , så vi som seiler skal være nødt til å bruke motoren og ikke seil for å holde farten nede i lovlig hastighet :smiley:

Selv om man tråkker inn klutchen på bilen og triller forbe fotoboksene over tillatt hastighet, så får man fortsatt bot :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...