Jump to content

For alle de som liker 7 knop best

:båt1

Recommended Posts

Når jeg skal fra hjemmehavn til hytten som er en avstand på 22 nm hadde det vært veldig ok å få mer fart ut av båten enn 6-7 knop. En strekning en har gått utallige ganger som det normalt ikke er noe nytt å se.

Det blir vel som å banne i kirken, men jeg bruker av nevnte grunn nesten alltid bilen når jeg skal på hytten. Hytten ligger 10 meter fra sjøen med egen brygge og sjøhus men likevel. Bruker over 3 timer med båt mot 1,5 time med bil med god timing av ferjeavganger.

Men når en skal ut på fjorden for å fiske og andre turer i nærområdet er det greit nok med 6-7 knop.

Er selvsagt enig i at motorbåtfolket oppfatter at de fleste seilbåter kun går for motor... Dette er en selvfølge og som utallige innlegg her på forumet bekrefter.

For det første så er motorbåtbåtfolket kun ute når det er havblikk, om de i det hele tatt er ute på havet da. for det allert meste så er de kun innaskjærs da, og der er det best at seilbåter bruker motor for å ikke irritere motorbåtfolket med kryssing..... Noen av motorbåtfolket er så ekstremt lavpannet at en må fare varsomt frem med dem for å ikke irritere dem unødig. Noen av dem kritiserer seilbåter for å krysse i leden til motorbåtfolket... De trenger selvsagt en led for å lede dem dit de skal... med gode sidestøtter som det ikke kan "kjøre" utenfor.... og senker seilbåtfolket seg ned på motorbåtfolk sitt noe enkle nivå, og fyrer opp motoren, vel da er det galt også om de er innefor synsfeltet til motorbåtfolket.. Det er ikke lett å skjønne seg på slike enkle skapninger..

Det er selvsagt noe i overkant å vente at motorbåtfolket skulle forsåt dette enkle resonement skissert over, hadde de det så hadde de selvsagt ikke kommet med slike enkle påstander om at seilbåtfolket kun går for motor...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

motorbåtfolket oppfatter at de fleste seilbåter kun går for motor

Ikke noe å bry seg med. Dieseldyra sutrer om du kommer seilende, på samme måte som de sutrer dersom du kommer for motor.

Men det er synd at vår maritime kulturarv er blitt så utvisket at man bruker begrepet laken om seil. At man omtaler mast som pinne, kaller dørken for gulv osv, osv.

Blir litt sånn kebabnorsk.

Det er selvsagt noe i overkant å vente at motorbåtfolket skulle forsåt dette enkle resonement skissert over

Jøss! Man skulle ikke tro at du var tidligere motorbåtmann... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
De fleste seilbåter går for motor uansett så forskjellen blir vel ikke så stor selv om lakenet er oppe.

Der kom den igjen , dette er tatt opp så mange ganger at jeg istedet for å skrive noe på nytt velger å sitere meg selv et par ggr

Dette er jo den vanlige frasen man hører fra motorbåtfolket men den er nok slett ikke slik som du sier. Når jeg er ute og seiler så seiler de fleste andre seilbåter og vi ser veldig få motorbåter , når vi går for motor så ser vi en del motorbåter. Kan det ha noe med at "de fleste" seilbåtbrukerne går for motor når det er så lite vind at motorbåtene drister seg ut eller går de for motor innaskjærs der det er mer praktisk å bruke motoren. Som du sikkert vet så er mange seilebåter også ypperlige motorbåter og den er jo montert i båten for å brukes når eieren mener det er ønskelig.
Men for enkelte i motorbåt så må det vistnok være noe å klage på uansett , seiler man innaskjærs (der de fleste motorbåtene er) så får man kjeft , går man for motor så får man høre at seilbåter seiler jo ikke uansett de kommer med bare master
Når fjorden er 50nm lang, er det greit med noen flere knop...

Jeg sa til en venn av meg; "Du liker ikke å være på sjøen sjøen."

"Jo det gjør jeg", svarte han.

"Nei, du liker ikke sjøen fordi du skal hurtigst mulig fra A til B. Jeg som elsker å være på sjøen tar det med ro mellom A og B, da det er det som er livet, og være underveis med båt."

Nå skled denne tråden ut så for å avslutte alle diskusjoner så siterer vi en liten godpost :smiley:

Har samlet inn noen utsagn fra denne tråden. Takker de som har bidratt. Fikk meg en god latter på starten av en ny dag. Dette var nye argumenter for meg:

Om seilbåt

Fordeler:

Sysselsetter redningsselskapet med grunnstøtinger og derav opprettholder behov for arbeidsplasser

Man føler plutselig man er bedre enn motorfolket , og slutter å hilse.

Plutselig er 0,2 knop dritmye

Godt internt miljø NB! Gjelder kun innen samme produsent/ båtmerke

Man behøver ikke vike for noen! (virker ikke sånn)

Du kan kjøpe ny båt uten at kona merker at du har bytta båt!

Slipper å gjøre avtaler om å treffe noen, noe sted! (med mindre man har venner med solid tålmodighet)

Man kan se ned på de som fyrer med olje for å komme på tur

Man slipper å komme fram samtidig med vennene i motorbåt, og kan komme sigende etter når grillen er klar

Ulemper:

Den høye masten er sjenerende

Ingen plass å sette juksajulet

Upraktisk å lagre på land, velter stadig vekk....... enten forover, bakover eller sideveis.........

Du tar feil båt i havna, fordi alle er like.

Det du sparer på drivstoff, svir du av på fancy seilklær

Du må holde deg hjemme når det er fint vær.

Du må ha med industrielle mengder med proviant, selv for en (etter planen) kort tur - du aner ikke når du er hjemme igjen

Etter noen år er leggmuskulatur skeiv etter å stå skrått ett halvt år av gangen, og man har problemer med å få nesen ned da kinket i nakken etter å se på seilene har blitt kronisk.

Om motorbåt

Fordeler:

Man kan sitte i sofa og styre

Hvis man har ikke penger til drivstoff kan man sitte i sofa med dataspill

Man er ferdig utlært straks man har lært å vri om nøkkelen

Lett for rånere å føle seg hjemme i

Man behøver ikke vike for noen , bare spre hekkbølgen over alle

Slipper å gjøre avtaler med noen , man treffer jo de samme hver gang uansett

Gjør ikke noe å dumme seg ut, alle forstår...

Trenger ikke lære seg knoper og stikk

Enklere å bli redda med helikopter når motoren stopper på havet, har jo ikkje pinne i veien

Det er stilig når sjøsprøyten står inn over dekk og opp på vinduene

Ulemper:

Høy sjø blir skummelt i motorbåt omtrent samtidig som det blir littegrann gøy i seilbåt.

Dårlig samvittighet på grunn av manglende klimakvote

Får aldri draget på de mest attraktive damene

Ingen utfordring, hvem trenger en egentlig sofa med motor....

Ferie på skrå (de fleste jeg ser på fjorden har jo rompa godt gravd ned i fjorden)

Akvarievinduer, der skipperen og fruen sitter og nipper til cognacen/rødvinen og kikker ut

Er selvsagt enig i at motorbåtfolket oppfatter at de fleste seilbåter kun går for motor... Dette er en selvfølge og som utallige innlegg her på forumet bekrefter.

Det er selvsagt noe i overkant å vente at motorbåtfolket skulle forsåt dette enkle resonement skissert over, hadde de det så hadde de selvsagt ikke kommet med slike enkle påstander om at seilbåtfolket kun går for motor...

Det var da "eine grausame salbe" du lirer av deg om alle oss (ja, for du setter oss alle i samme bås) som har en motorbåt! Hadde en av motorbåtfolket kommet med tilsvarende nedlatende karakteristikk av alle dere med seilbåt, hadde det nok blitt litt av et lurveleven, og du hadde kanhende truet med injuriesøksmål:-)

NB! Ta nå ikke det siste altfor bokstavelig------det var ment som en spissformulering--------

Med hilsen Figaro, som KJØRER sin motorbåt med vett og forstand i 7 knop, og nyter synet av en vakker seilbåt.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

hvis dere skal krangle om moter og seilbåt kan dere lage en annen tråd om det!!!!

å hvis det er noen som sier at det ikke er motorbåter ute i ruskevær så tar dere feil!!!

jeg har vært ute i liten stor med båten min å da så jeg ikke en eneste seilbåt!!!! så shut upp

denne tråden er om hvem som liker seg best i 7 knop ikke om fordeler i seilbåt og motorbår, jeg seiler selv regatta men bruker motorbåttil tur

Vår første båt var en 15-foting med en 40 hester på, den gjorde vel 20 knop, men vi daffet rundt i 7-8 knop og barna sa at ”mamma leker at hu har snekke”.

Så skaffet vi oss ei snekke som gikk 7-8 knop og ønsket at vi kunne fått litt mer fart.

Nå har vi en halvplaner som har toppfart på vel 20 knop, og vi daffer rundt i 7-8 knop og leker at vi har snekke :giggle:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Støttes. Kan presse min båt opp i 12, men befinner meg alltid under 8.

Innaskjærs er det helt perfekt i 7. Perfekt fart for å få med seg omgivelsene. Holmene og knausene viser seg alltid fra en ny side, selv om jeg har gått leia utallige ganger, og helst dagen før. Dessuten er det også alltid ei måke jeg tror jeg kanskje ikke har sett før. I hvertfall tar jeg meg i å være usikker på hva den egentlig tenker på, hvor den har vært og hvor den skal. Og i 7 knop rekker jeg oftest fint å grunne over denne måkas skjebne før jeg kommer til neste holme - eller måke.

Men for krysninger utaskjærs ser jeg til nød poenget med å kunne dra på opp mot 20 knop for de som har redskap til det. Men da foregår det jo under dørken en forbrenning av fosilt materiale som vel nærmest må kalles uetisk og uforsvarlig. Og koselig er det vel heller ikke. Eller...?

Vannets tetthet er jo ikke av en slik beskaffenhet at det er lønnsomt med mere enn ca 7 knop. Alle båter som vil kjøre fortere sliter jo rævva av seg for å komme "UT AV VANNET" og mange bruker deretter mye brennstoff for å oppnå dette.

Vil en ha fart så får en heller velge å ta flysertifikat eller lignende.

Ergo,,,,,7 knopper er mere enn nok...

Alle båter som vil kjøre fortere sliter jo rævva av seg for å komme "UT AV VANNET" og mange bruker deretter mye brennstoff for å oppnå dette.

Ergo,,,,,7 knopper er mere enn nok...

Båter skal gå I VANNET, ikke oppå. Det virker faktisk naturstridig-----derfor synes jeg at deplasementskroget og 7 knop er det beste og mest naturlige på en båt. Men at slikt skrog kan naturligvis også konstrueres for større fart. :sailing:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

For det første så er motorbåtbåtfolket kun ute når det er havblikk, om de i det hele tatt er ute på havet da. for det allert meste så er de kun innaskjærs da, og der er det best at seilbåter bruker motor for å ikke irritere motorbåtfolket med kryssing..... Noen av motorbåtfolket er så ekstremt lavpannet at en må fare varsomt frem med dem for å ikke irritere dem unødig. Noen av dem kritiserer seilbåter for å krysse i leden til motorbåtfolket... De trenger selvsagt en led for å lede dem dit de skal... med gode sidestøtter som det ikke kan "kjøre" utenfor.... og senker seilbåtfolket seg ned på motorbåtfolk sitt noe enkle nivå, og fyrer opp motoren, vel da er det galt også om de er innefor synsfeltet til motorbåtfolket.. Det er ikke lett å skjønne seg på slike enkle skapninger..

Jøss!! Hva feiler det DEG da? :confused: Sånne nedsettende innlegg liker jeg ikke her inne :sad:

Jeg liker å tøffe i 5-6 knop. Men enkelte ganger skulle jeg ønske at toppfarten var 30 knop, og ikke 12. Er yterst sjelden jeg presser Penta'en til maks :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...