Jump to content

For alle de som liker 7 knop best

:båt1

Recommended Posts

7 knop er forferdelig.......med en skjærgårdsjeep som dytter halve fjorden forran seg (selv om 10 knop sikkert er verre). Nei enten under 5 knop hvor båten putrer greit eller godt over 10 knop slik at båten glir i halvplan eller kommer seg helt opp av vannet i skikkelig plan.

3 knop og ca 18-22 knop er vel mine favoritthastigheter....det må ikke være raskere enn at jeg kan kjøre med cappen på hodet....uten at den blåser av

7 knop er forferdelig.......med en skjærgårdsjeep som dytter halve fjorden forran seg (selv om 10 knop sikkert er verre). Nei enten under 5 knop hvor båten putrer greit eller godt over 10 knop slik at båten glir i halvplan eller kommer seg helt opp av vannet i skikkelig plan.

3 knop og ca 18-22 knop er vel mine favoritthastigheter....det må ikke være raskere enn at jeg kan kjøre med cappen på hodet....uten at den blåser av

Åssen båt har du?

Min ligger man lett i rundt 6knop uten at man brøyter sjøen og fra rundt 15knop så ligger den godt i plan med riktig tilt.

Men føler nok at rundt 20 knop er mer riktig da...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Selv om vi kan ha en marsfart på runt 20 knop, er det trivligst når det går rolig.

Synes Odd Børretzen har sakt det fint.

"La meg seile så sakte jeg kan, for reisen er slutt når jeg kommer til land". Og da er det jo slutt på morroa også.

Medlem i Solviken Båtforening

Vår favorittfart i båten vi har nå er 6 knop. 7 knop blir akkurat litt for fort, slik at rumpa begynnner å sitte fast. Økonomisk marsjfart ligger rundt 25 knop, men det er bare stress. Da må man holde stivt utkikk etter søppel og drit som kan gå i propellen eller skade skroget, og det er jo ikke noe gøy. Så marsjfart brukes kun til ren transport, når det er snakk om litt større avstander og litt lite tid. Og da kaller jeg det også transport, ikke båtliv.

Figaro skriver litt lenger opp at et båtskrog skal være nedsenket i vann, ikke fyke av gårde oppå vannet, og det er jeg helt enig i. Enkelte speedbåter har jo omtrent bare propellene nedi vannet, og da begynner grensa mellom fly og båt å nærme seg, syntes jeg. Så jeg er enig med trådstarter; foretrekker å nyte båtlivet i 5-7 knop, eller helt stilleliggende! Seil eller motor spiller egentlig ingen rolle, men akkurat nå har vi motorbåt.

7 knop er trivelig fart helt til det blir litt sjø. Da er det marsjfart på 15, og båten blir stabil og fin. Rulling er oppskrytt.

Halvplaner = Jatakk, begge deler. :yesnod:

Seilbåter derimot får stabiliteten vha seilene selv i lav fart, så det er noe annet.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Halvplaner = Jatakk, begge deler. :yesnod:

Jeg ser ikke bort fra at du kanskje har rett! Jeg har aldri hatt annet enn 7 knops båter, men enkelte ganger må jeg innrømme at det doble sikkert hadde gjort seg. Kanskje jeg er en skaphalvplanertype? :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...