Jump to content

For alle de som liker 7 knop best

:båt1

Recommended Posts

Har aldri målt hastigheten i Snipa, men tror 7 knop er uhyggelig fort....

Med rompa 20 cm over vannoverflata får man fort inntrykk av at det går fort.

Ting og tang skjer skrekkelig fort, og det er lett for å kullseile.

Men at det innimellom er et kick, kan man ikke stikke under en stol.

Trives best når det går litt roligere for seg (i hvertfall i snipa).

PS ! Har fått en slik "Speedpuck" nå til jul, så til sommeren skal toppfarten testes.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Er selvsagt enig i at motorbåtfolket oppfatter at de fleste seilbåter kun går for motor... Dette er en selvfølge og som utallige innlegg her på forumet bekrefter.

For det første så er motorbåtbåtfolket kun ute når det er havblikk, om de i det hele tatt er ute på havet da. for det allert meste så er de kun innaskjærs da, og der er det best at seilbåter bruker motor for å ikke irritere motorbåtfolket med kryssing..... Noen av motorbåtfolket er så ekstremt lavpannet at en må fare varsomt frem med dem for å ikke irritere dem unødig. Noen av dem kritiserer seilbåter for å krysse i leden til motorbåtfolket... De trenger selvsagt en led for å lede dem dit de skal... med gode sidestøtter som det ikke kan "kjøre" utenfor.... og senker seilbåtfolket seg ned på motorbåtfolk sitt noe enkle nivå, og fyrer opp motoren, vel da er det galt også om de er innefor synsfeltet til motorbåtfolket.. Det er ikke lett å skjønne seg på slike enkle skapninger..

Det er selvsagt noe i overkant å vente at motorbåtfolket skulle forsåt dette enkle resonement skissert over, hadde de det så hadde de selvsagt ikke kommet med slike enkle påstander om at seilbåtfolket kun går for motor...

Hehe, det er og blir helt utrolig hva denne Sydvesten klarer å lire av seg...han må virkelig ha et ikke så rent lite antall med mindreverdighetskomplekser...eller andre former for adfredskomplekser. Det er bare et menneske med minimal respekt for andre, og en total blottethet for sosial intelligens som klarer å mene noe i nærheten av dette!

Uansett om du kanskje egentlig ikke mente å skrive det slik, så vitner det om at slike som deg vil nok de fleste vegre seg for å møte på sjøen...for innerst inne har du nå avkledd deg til gagns!

Så skam deg du, med slike meninger...selv om du egentlig her synes å lide av mangelfulle sjelsevner, så er det i seg selv ingen unnskyldning!

Redigert av nimbuster (see edit history)
...selv om du egentlig her synes å lide av mangelfulle sjelsevner, så er det i seg selv ingen unnskyldning!

Slike personangrep er langt over hva som burde være akseptabelt både her og forøvrig i samfunnet! :nonod:

Hvis, når eller om en moderator våkner opp og leser dette så håper jeg virkelig at det blir foretatt en redigering samt en IM som minner om hva etikette er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

ja sydvesten burde skamme seg

7 knop er 7 knop uansett om det er i seilbåt eller i motorbåt

Sydvesten er egentlig en ufarlig mann. Han har i mange år kastet dritt på motorbåtfolket uten at noen har tatt skade av det. Jeg vet ikke om mannen har båt i dag, men at han har distansert seg fra båtlivets realitet er jeg temmelig sikker på. :lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det var engang en dansk dikter som het Piet Hein. Han skrev bl.a. følgende:

Den som kun tar spøk for spøk,

og alvor kun alvorlig,

han og hun har faktisk fattet

begge deler dårlig.

Man skulle nesten tro han hadde lest denne tråden før han skrev dette, men han døde i 1996.

Eivind

Jeg har stortsett ikke vært vant til mer enn 6 knop på mine båter.

Den seilbåten jeg har nå seiler lett 7 og går 7 for motor.

Syns jeg neste flyr i 7 knop jeg. Slakker ofte av til 5 når jeg puter avgårde for motor :smiley:

Men skal mann langt er 7knop perfekt!!

Hva er dette lystallet som alle pinnebåtene snakker om ? :confused:

Lys = Lidingø Yard Stick. Etter hukommelsen: En praktisk måte å klassifisere seilbåters fartspotensiale på. Opprinnelig gjort ved simpelhen å registrere hvor raskt

de forskjellige båter vitterlig seilte rundt Lidingø. Så satte man et LYs-tall etter dette. Nå om dagen skal båt? og seil måles, sikkert for å få litt mere millimeternøyaktighet.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Har en Sjømann 22 med Yanmar 3GMD :wink: på fullt, altså 3600 omdreininger i min. har jeg en toppfart på 14knop. :tongue: Men for og minske olje og diesel forbruk sakker jeg ned til 3000 o.min. og har en fin fart på 9-10 knop. Det er nett fin fart syntest eg :) :flag_da:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hvorfor trives jeg i "7 knop"? Dette er nær skrogfarten til båten. Båten beveger seg mellom baugbølgen og hekkbølgen. Kjører du hardere, vil båten klatre oppover baugbølgen. Båten bråker mer, det blir mer uoversiktlig å kjøre fordi baugen reiser seg, det går mer diesel, saktegående båter som du passerer kan ikke lenger kose seg med kaffen uten å holde seg fast og risikere å brenne seg. Det finnes en god del grunner til å kose seg i den farten. Ofte er vi på vannet for å være på vannet. Ikke for å komme noe sted - iallefall ikke med en gang. Beregn din skrogfart i knop: Kvadratroten av vannlinjelengden ganges med 1,32. Har du 20 fot får du 5,9 knop. Har du 30 fot får du 7,2 knop. Hvis du absolutt vil ut for å flytte vann, så gjør det gjerne et annet sted enn der jeg er. Og hvis du skal kjøre fortere enn denne naturgitte farten, så gjør det skikkelig, kjør fortere enn 14 knop. Jeg må nok innrømme at jeg er så lite forståelsesfull at jeg rister på hodet og tenker stygge tanker når jeg møter en halvplaner i 10 knop :nonod:

Hvorfor trives jeg i "7 knop"? Dette er nær skrogfarten til båten.

Gratulerer, jeg tar av meg hatten. Første innlegg etter nesten 5 års medlemskap. Det tyder på at du, i motsetning til de fleste av oss, tenker deg om før du skriver noe og faktisk har litt peiling. :flag::cheers: Meget bra innlegg. :wink:

Kvadratroten av vannlinjelengden ganges med 1,32.

Er dette en formel fra Colin Archers bølgelinjeteori?

Båten beveger seg mellom baugbølgen og hekkbølgen. Kjører du hardere, vil båten klatre oppover baugbølgen.

Håper mange leser dette, og dermed slutter å påstå at hekken graver seg ned. Å klatre oppover baugbølgen er en langt riktigere observasjon, og burde gjøre det lettere å forstå hvor mektig naturkreftene er.

Til alle som har deplasementbåter: Glem alle eventuelle planer om flyndre, flaps e.l. for å "løfte hekken". I de prosjektene hvor dette har hatt noen positiv effekt, er nok placebo effekten den dominerende. :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...