amerelium Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 7 knop blir veldig dyrt for meg - må kjøre 30 for å være økonomisk Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 det er slettes ikke koselig i 20 knopmax 12 ikke mer Jeg hadde ikke turt å sitte på i 20 kn med en snekke b Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
sydspissen Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jøss , så vi som seiler skal være nødt til å bruke motoren og ikke seil for å holde farten nede i lovlig hastighet Jeg er også plaget med dette, selv om jeg bare har 7,89 i LYS. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 EnzoHva er ditt lys tall. Jeg har 1.16 1,34 Det er nok Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 7 knop er forferdelig.......med en skjærgårdsjeep som dytter halve fjorden forran seg (selv om 10 knop sikkert er verre). Nei enten under 5 knop hvor båten putrer greit eller godt over 10 knop slik at båten glir i halvplan eller kommer seg helt opp av vannet i skikkelig plan. 3 knop og ca 18-22 knop er vel mine favoritthastigheter....det må ikke være raskere enn at jeg kan kjøre med cappen på hodet....uten at den blåser av Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 ....... eller at styrepilsen ikke skvalper ut, Salt Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Bjerknez Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 7 knop er forferdelig.......med en skjærgårdsjeep som dytter halve fjorden forran seg (selv om 10 knop sikkert er verre). Nei enten under 5 knop hvor båten putrer greit eller godt over 10 knop slik at båten glir i halvplan eller kommer seg helt opp av vannet i skikkelig plan. 3 knop og ca 18-22 knop er vel mine favoritthastigheter....det må ikke være raskere enn at jeg kan kjøre med cappen på hodet....uten at den blåser av Åssen båt har du? Min ligger man lett i rundt 6knop uten at man brøyter sjøen og fra rundt 15knop så ligger den godt i plan med riktig tilt. Men føler nok at rundt 20 knop er mer riktig da... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
April Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Selv om vi kan ha en marsfart på runt 20 knop, er det trivligst når det går rolig. Synes Odd Børretzen har sakt det fint. "La meg seile så sakte jeg kan, for reisen er slutt når jeg kommer til land". Og da er det jo slutt på morroa også. Sitér dette innlegget Medlem i Solviken Båtforening Link to post
April Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) . Redigert 14.Januar.2010 av April (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken Båtforening Link to post
sydspissen Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Seilbåter med LYS under 1,0 er nok de beste ja ! Vi har en i foreningen her med 0,98 . Noen lavere ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 jeg hade 0,94 .....Magnefik Midget og........... 0,79 på Optimisten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Vi har en i foreningen her med 0,98 . Noen lavere ? Andunge det da hmm ?b Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Regina III Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jeg skjønner ikke, ønsker seilbåtfolket seg minst mulig LYS ???? Vil dere ha det mørkt ???? Jeg trodde at alle vi båtfolk i beste felleskap priser sol og sommer, eller? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Seilbåtfolket består nok av flest mørkemenn Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
:båt1 Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 ja så liten uteplass på en seilbåt a Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Vår favorittfart i båten vi har nå er 6 knop. 7 knop blir akkurat litt for fort, slik at rumpa begynnner å sitte fast. Økonomisk marsjfart ligger rundt 25 knop, men det er bare stress. Da må man holde stivt utkikk etter søppel og drit som kan gå i propellen eller skade skroget, og det er jo ikke noe gøy. Så marsjfart brukes kun til ren transport, når det er snakk om litt større avstander og litt lite tid. Og da kaller jeg det også transport, ikke båtliv. Figaro skriver litt lenger opp at et båtskrog skal være nedsenket i vann, ikke fyke av gårde oppå vannet, og det er jeg helt enig i. Enkelte speedbåter har jo omtrent bare propellene nedi vannet, og da begynner grensa mellom fly og båt å nærme seg, syntes jeg. Så jeg er enig med trådstarter; foretrekker å nyte båtlivet i 5-7 knop, eller helt stilleliggende! Seil eller motor spiller egentlig ingen rolle, men akkurat nå har vi motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 ja selv har jeg gummijolla "latex" som jeg kan kjøre som svin med hvis jeg vil modter skipet "Christine Mariie" går bare i max 8 Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 ingen flere som liker denne fantastiske farten best Sitér dette innlegget Link to post
skrotrot Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Jo, meg å ....... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 jippi da begjyner vel dette å bli en vellyket tråd Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) 7 knop er trivelig fart helt til det blir litt sjø. Da er det marsjfart på 15, og båten blir stabil og fin. Rulling er oppskrytt. Halvplaner = Jatakk, begge deler. Seilbåter derimot får stabiliteten vha seilene selv i lav fart, så det er noe annet. Redigert 16.Januar.2010 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
index Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Halvplaner = Jatakk, begge deler. Jeg ser ikke bort fra at du kanskje har rett! Jeg har aldri hatt annet enn 7 knops båter, men enkelte ganger må jeg innrømme at det doble sikkert hadde gjort seg. Kanskje jeg er en skaphalvplanertype? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 jeg har halvplaner.. trives godt med 7 knop, men skal jeg lengre strekker synes jeg det er alt for sakte.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fjordland Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Har ikkje mulighet til å gå i 7 knop, men noen ganger kunne eg godt tenkt meg det:) Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 7 knop er ein fin fart for late dagar på fjorden! Ingenting som hastar, bare å tøffe rondt i 7 knop +/- og ta livet med ro, sjølv om båten har toppfart på over 20knop. Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.