SeaRaymond Startet 11.Januar.2010 Del på Facebook Startet 11.Januar.2010 Ja, da har jeg endelig tatt motet til meg å gått beserk både med håndsag, tigersag og til slutt vinkelkutter i båten Det begynnte i april måned etter 3 mnd. bruk av båten. Diesel begynte sakte men sikkert å tyte ut rundt om kring i båten på de mest finurlige plasser. Etter grundig undersøkelser og forsøk på utbedring kom en frem til at den innstøpte glassfibertanken i båten var synderen, trolig lekkte det ut mellom tanktoppen på denne som var satt på med tettningsmasse, og mellom glassfiberlaminatet som omslukte tanken og holdt denne på plass i båten. En vurdert hvorvidt en kunne skjære av toppen og seale tanken på ny innvendig, men fant fort ut at dette ville kunne bli en meget kostbar og omfattende oppgave, og resultatet ville slett ikke nødvendigvis lykkes. Siden lekasjene var moderate men alikavel plagsomme bestemte en seg for istedet å spolere sommeren med omfattende utbedringer, heller leve videre gjennom sommeren med problemet. For å ta jobben i vinteropplaget i stedet. Lot være å toppfylle tank, noe som reduserte lekkasjen noe. Nå ligger båten i vinteropplag på land, og bestemmelsen er tatt. Skiten skal ut Tanken på 415 liter inneholder ca 100 liter diesel. Ett par dager med god opptørking og lunk å båten via dieselvarmeren, og resten tappes over i kanner før tanken endelig er tom. Fjerning av diverse utstyr i område, og jeg er straks klar med sandvik håndsaga etter forslag fra en beskjent . Hadde jo vært greit å fått skjært den ut uten å støve ned hele maskinrommet Etter ca 15 minutter og 10 cm inn i materien, skjønnes fort at her må sterkere lut til, tanken må skjæres ut stykke for stykke grunnet størrelse og plass. Next; Tigersag, men innen rimelig kjapp tid her også er bladet på denne så sløvt at det også her er bare å gi opp, nytt blad forsøkes men, Neste steg, vinkelkutter med diamantblad må vel duge Dette er siste og værste løsning, men nå er det ingen vei tilbake Iherdig starter en med denne, og det funker faktisk, men skrekken blir stor når en oppdager hvor heftig tykk denne tanken er En fortsetter målrettet med gjerningen Støvet suses rundt over alt, og innimellom må en oppp for å puste og ta en Etterhvert må tanken vike bite for bite, mens diamantbladet spinner avgårde. Etterhvert for jeg også heldigvis mine bange anelser bekreftet, det er tydelige spor både i området rundt tanktopp og i tankens gjennomføringer at diesel har trekkt inn mellom laminatene på tanken og innstøpningslaminat. Lykkelig jobbes det iherdigt videre med en god følelse om at en her har gjort det riktige Etter ett par dager går den siste biten over rekka (og ned på gårdsplassen selvsagt ) Rengjøringsarbeidet settes i gang med kost og brett, før en blåser støv med trykkluft opp fra krinkler og krok, opp og ut motoromsluka. Til slutt en vask med varmt vann og klut, og ett etterlengtet bad i badekaret innomhus Endelig er problemet er borte, nå gjenstår bare en finnsish, før en kan tenke på innmontering av ny og TETT tank Restene som vises på de siste bildene lar jeg stå, da dette er som sagt en innstøpt tank og utgjør på mange måter en del av båtens konstruksjon. Den nye tanken blir kun på 215 liter ettersom jeg ikke lykkes å få ned større uten å ta ut motor. Den nye tanken passer oppi den gamle, men bygger på langt nært så mye ut, noe som vil gi en enda bedre plass i mototrommet Noen som har forslag på finnish i den gamle tanken, tenker på hvit topcoat, men vil det feste seg til glatt glassfiber som har lagt i diesel?? Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Hva med å sveis opp en tank som har et avrundet hjørne på nedsiden så den kan "stikkes" inn i den gamle? Hva med å male? Shipolin eller Epifanes? Er jo oljemanling, ta vel neppe skade av litt diesel? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Joda, har tenkt på det fleste løsninger, men saken er den at jeg ikke har sjangs å få ned mer en maksimalt 260 liter skredder sydd etter mål. En slik tank i aluminium vil koste rundt 8000,- i Rustfritt 10-13000,- I tillegg vil det bli tyngre å få sjauet på plass. En standard tank i plast fra Vetus på 215 liter koster mot sammenligning 4200,- tilsendt inkl. tilkoblinger! Og denne veier vel knapt noe og sjauest enkelt på plass alene og egenhendig. En annen bonus er at innholdet på tank kan sees direkte gjennom plasten, så minemale fare for overbunkring og 100% kontroll til enhver tid om faktisk innhold. Angående oljemaling fungerer vel kanskje det, men ønsker helst en litt tykkere overflate og da er vel topcoat å bruke? Ser forresten nå etter flere dager at det fremdeles siger ut diesel fra laminatene på resten av tanken som står igjen (slikt som er sugd opp fra gammelt av), mon tro hvor lenge det vil vedvare Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Tenker du å montere en drenering, slik at du enkelt kan få opp vann? Tenker på det selv, etter at nettopp vann har skadet min tank. Men for å få et effektivt laveste punkt må vel denne 215 literen monteres med litt fall ned mot et hjørne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 (redigert) Du må nok vaske godt med tynner, for å få vekk dieselrestene. Deretter ville jeg lagt to strøk med Jotun Hardtop, en tokomponent maling som tåler det meste. Bare pass på å vaske med tynner rett før maling, så det ikke rekker å krype dieselrester utover der det skal males... Redigert 14.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Figaro Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 (redigert) Jeg synes du gjør et klokt valg med en Vetus plasttank. Har selv en slik i båten, som har stått der siden -86 da båten var ny, og som er like tett og fin. Den ligger ikke helt vannrett slik at evt. vann vil samle seg i nedre hjørne. Stigerøret er plassert i motsatt hjørne. Og her kan man , som du sier, se nivået på dieselen gjennom plasten, så jeg har ingen nivåmåler. Redigert 14.Januar.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
SeaRaymond Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Tenker du å montere en drenering, slik at du enkelt kan få opp vann? Det blir nok ikke montert noen gjennomføring nede på denne tanken, orker ikke flere lekkasjer, bruker kun stigerør. Disse rekker ikke helt i bunn så problemet med kondens burde ikke havne i for bruket. Har også vannutskiller. Bunkret ca 3000 liter i sommer her på vestlandet over 15-20 bunkringer, og har enda ikke sett en dråpe vann i systemet Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Skjønner godt at du ikke vil lage hull i bunnen. Men jeg har lest at man gjerne lager en drenering i form av et stigerør fra det laveste punktet i tanken, slik at man kan pumpe ut en klunk en gang i blant for å forsikre seg om at det ikke blir grunnlag for noe skit... Hadde det vært lagt opp til drenering i sin, kunne det spart meg for kjempejobben nå. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Joda ser den, men drenere tank via stigerør for å få ut noe rusk og 1 dl med vann lar seg ikke gjøre, heller istedet for årlig eller annenhver å tømme tanken tilstrekkelig for inspeksjon via luke i topp. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 (redigert) Her har jeg malt området med 2 strøk. Tanken ankom som avtalt, nivå merket den for hver 25 liter. Genialt, her blir det aldri tvil om innholdsmengden Tanken gikk greit på plass, men var egentlig ikke så mye mer en akkurat jeg fikk den ned gjennom luka i forkant av motor. Men så lenge det går holder jo det. Nå gjenstår det å få montert på ansattssettet, koblet slanger, samt festet tanken på en vetig måte. Tenker jeg skal montere tanken på en 8 mm gummimatte, slik at den blir rimelig godt sklisikkret, samt at evt ujevnheter ikke skal gnage på selve tanken. Redigert 20.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 eg festet tanken min med jekkeband. Enkelt og greit! Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Jekke band er bra til mye men plastikk er litt beveglig i forhold til temp osv kontra mettal? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
SeaRaymond Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Tenkte også på jekkeband. Fulgte faktisk med ett par meter med stropp, men unødig og meningsløst mener jeg, dette må da være noe produsent "slenger" med for "syns" skyld Heller ingenting om installasjonsinstruks eller hvordan man fester tanken med denne enkle stroppen Tenkte å montere en list i akterkan av tanken slik at den ikke kan forskyve seg, videre blir det en eller annen patent med metallbånd for fastlåsing. Men mulig jekkestropp er vel så greit. At plast er noe mykt ser jeg ikke som problem, stramme nett så mye at den ikke deformering av fasong oppstår, burde saken være grei. Det mest geniale med denne løsningen syntes jeg var håndterligheten, bare knappe 14 kg. Videre vet en med 100% sikkerhet hva inneholdet er til enhver tid. Og forholdsvis lite sjau for å ta ut av båten for fremtidig rengjøring. PS! Du som sa du fastgjordet tanken din med stropp, hvordan er holdbarheten på din tank? Er den blitt missfarget, slik at en etterhvert får problemer med å lese av innholdet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.