Jump to content

Havgapet informerer


Guest

Recommended Posts

Virker som det er litt liten kompetanse på enkelte områder her på dette forum.

Vil derfor komme med litt rådgivning og informasjon fra tid til annen slik at alle forstår at det å eie en båt kan være både risikofylt og medføre stort ansvar.

Dette innlegget er sakset fra Båtplassen pga. at jeg  føler at flere bør få nytte av all vettug informasjon så derfor vil jeg gjøre noen postinger her også.

 

                                          ***         ***

 

Brann er noe av det verste som kan skje. Sjekk derfor at båten din at den er trygg ,slik at ingen branntilløp oppstår. Motorrommet er utsatt og en bensin/diesellekasje kan starte en katastrofal brann ombord i løpet av sekunder. Diesel/bensindampen og en generator kan lage den avgjørenede gnisten, slik at du straks har en overtent båt. Godkjent brannslukkningsutstyr er derfor avgjørende, om du skal klare og få brannen under kontroll, og dette må være for hånden. Man kan kanskje si at en ulmebrann er mer snilende og farlig. Vet du at du kan omkomme i løpet av sekunder ( 20-30 sekunder kan være nok), hvis du oppholder deg i ett rom fullt av kullos. Kullosen binder seg i blodet og hindrer opptak av okygen Jeg vil derfor oppfordre deg til å innstallere brannvarselere både i båt og hjemme. Hjemme skal du ha seriekoblede varlsere, som oppdager branner andre steder i huset. Brannfolk kan fortelle skrekk historier, hvor de har funnet familier omkommet pga en engangsgrill som er glemt slukket.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her synes jeg HavGapet er inne på noe viktig!

 

Hvor mange av dere har røykvarsler hjemme? Har dere også røykvarsler i båten? En slik varsler koster 49,90 og er en billig invistering i forhold til mye annet utstyr vi fyller båtene våre med. Tenk også på at en plastbåt brenner godt og ofte er full av tekstiler og andre saker som ved brann kan bli en katastrofe.

 

Vet dere forresten hvor lenge et 2kg pulverapperat varer i en brannsituasjon? Jo...et par sekunder. Har du plass er derfor et større apparat en stor fordel, helst flere.

 

Her synes jeg HavGapet tar opp noe viktig og at vi bør ignorere den noe provoserende innledningen.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at havgapet har en egen, for mange,en  provoserende tone i innleggene sin. Det er noe jeg kan leve med. men når man utgir seg for alles orakel fordrer dette. Temaene som havgapet tar opp er jo ikke nye.

Hvilken væske er diesel,  hvilke temp skal til for at en gnist antenner diesel. Bensin har et flammepkt ned til - 41 grader denne er klassifisert som en a væske, hvordan er det med diesel? litt væske i skutebunn en gnist så sier det pang? eller hur?. Eller er det tenntempen som er vesentlig?.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også temaet om brann burde diskuteres her. Jeg har også sett en båt brenne helt opp. Det var bare det lille som lå i vannet igjen og det var jo ikke mye. Har tidligere hatt båt med bensinmotor og det var jo ifølge svært mange farlig. Den båten overtok jeg etter min far og han sa noe vettugt da jeg spurte om brannvarsler: Den beste brannvarsleren du har, sitter midt i ansiktet ditt. Den kalles nese. Åpne motorlokket og stikk nesa nedi og lukt, før du kobler til strømmen. Kjenner du bensinlukt, så finn årsaken før du gjør noe annet. Deretter kobler du til strømmen og starter motorromsviften som selvsagt er eksplosjonssikker. En annen ting er at du jevnlig sørger for å sjekke alle tilkoblinger og slanger som har med bensin å gjøre. Følger du disse rådene bør du være sikker...............................

Link to post
Share on other sites

Guest Express

Til orientering:

 

Diesel har liten eksplosjonsrisiko, under vanlige bruksforhold.

 

Den er klassifisert i C klassen, flammepunkt over 55 men under 100 grader, bensin er kl. A. og trenger ikke nærmere beskrivelse.

 

Det som kan være faren med dieselsøl er jo at i ett  motorrom, der det kanskje er en fille eller to, eller annet "pusseverktøy" som ligger henslengt kan dette virke som en veke. Og ved max uflaks, kan det komme bort mot varme deler på motor og antenne eller at du får en kortslutning på det elektriske som kan utløse en brann.  Og da brenner det ganske brukbart...

 

Men i utgangspunktet trenger diesel "hjelp" for å eksplodere.

 

Derfor er det viktig med renhold og orden av motorrom, og ikke la sakene ligge å flyte.

 

Sikkert det som var ment.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...