Jump to content

Uttrekksbryter med 4 poler?


Brum

Recommended Posts

La det være sagt med en gang, jeg er helt blank  :cheers: når det gjelder strøm, og spørsmålet kan derfor kanskje bli litt underlig formulert.

Jeg skifter uttrekksbrytere på instrumentpanelet mitt (Volvo Penta '71), og alt har gått bra inntil jeg møtte den siste bryteren som hadde fire poler (jeg tror denne kun gir lys til instrumentene, men er ikke sikker). Etter å ha bladd gjennom det jeg har av kataloger, og det er ikke få,  finner jeg ingen uttrekksbrytere med 4 poler, kun med to eller tre. Så det store spørsmålet; Kan jeg bruke en topols-bryter og koble sammen to og to ledninger (de som allerede sitter på samme side, eller spiller det ingen rolle?), eller vet noen hvor jeg kan få tak i en 4-pols-bryter?

Link to post
Share on other sites

Når du sier "4-polet bryter", så går jeg ut fra at du da mener at det er 4 tilkoblingspunkter på bryteren, at den inneholder 2 kontakter, og at den kun har to stillinger (PÅ/AV)(?) Dette innebærer at både pluss og minus er ført inn til bryteren på ene siden og ut igjen til instrumentlysene (+ ev. "noe annet") fra det samme punktet på den andre siden av bryteren.  I så fall er vel dette kalt 2-polet bryter på "elektrikerspråket".

 

Dersom antagelsen min ovenfor stemmer, kan jeg ikke se at du har behov for å bryte både pluss og minus i dette tilfelle. Du kan derfor klare deg med en 1-polet bryter (2 tilkoblingspunkter og en intern bryter). Du kobler da direkte sammen de 2 minus-trådene som gikk til hvert sitt punkt på den gamle bryteren, og kobler de 2 plussledningene til hvert av de to tilkoblingspunktene på den nye.

 

Håper jeg har oppfattet deg riktig!

Link to post
Share on other sites

Takk til både Thor og Arvid!

 

Ja, Arvid, jeg tror du har oppfattet meg riktig! Der ser du hvordan er det er å være blåst på strøm, jeg trodde da i min enfoldighet at siden det var fire tilkoblingspunkter at det var fire poler  :cheers:

Så da får jeg prøve å koble dem sammen. Det er så festlig å prøve å rydde opp i det elektriske og ikke kunne noe om strøm, spesielt når alle - absolutt alle - ledningene er blå......

Nok engang takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...