JoachimogMalene Startet 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2010 Som overskriften sier har jeg problemer med min påhenger. Den har vært under vann for ca et år siden,ble da spylt og rengjort og brukt et par mnd etter det. Kjøpte så ny jolle med en annen motor.Ferskvannskjørte da overnevnte motor og satt den vekk (Har vel stått siden april i fjor. Fant i helga frem motoren for å se om den startet,det gjorde den,men hadde ikke kjøling så jeg stoppet den med en gang. Fylte så opp en stor bøtte for å starte den igjen,men da ville den ikke starte,Startet nesten men virket som det blåste mye eksos ut i propellen. Har vel prøvd 10-15 ganger å starte den over flere dager (med vann i bøtta). Så hadde jeg vel egentlig gitt opp men tenkte å prøve en siste gang (uten vann) og da startet den med en gang. Lurer da på hvorfor den starter uten vann,men ikke når undervannshus er dekket med vann. Har ikke prøvd med sånn klemme på hageslangen,skal få lånt meg en og prøve en av de nærmeste dagene. Og hvor lenge kan jeg tørrkjøre motoren før den tar skade,har enda ikke kjørt mere enn 10 sek. Håper dette er forståelig forklart. Takker for alle tips Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Polarn Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Den har tydligvis fått vannskrekk Sorry, kunne ikke dy meg. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hasla 26 Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 (redigert) Tror ikke du ska prøve noe særlig lenger med tørr kjøring impellen går dundas?Se på pluggene om det er vann perler på dem? Redigert 11.Januar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
JoachimogMalene Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Har nå prøvd med "hageslangeklemme" og fikk start på den. Fikk også kjølevann,men før vannet kom så det ut som det kom eksos. Kan det stemme? Merket meg også at det kom vann ut her (rød ring) Hvor kan det komme fra? Kan det være pakning 21 som vist på dette bildet? Eller kanskje 28 (o-ring) som har gått i stykker Setter pris på alle innspill og teorier Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Dette ballet på seg litt,og har endt med full demonteringen av motoren. Vet at dette ikke lønner seg,men tar det som en erfaring rikere. Men da jeg skrudde av toppen ser jeg at det er to sprekker i den ytterste sylinderveggen. Hva har dette å si hvis jeg bytter toppakning.Vil jeg få det tett? Den innerste veggen ser helt fin ut. Håper dere som har litt mer peiling enn meg kan si om denne kan virke greit i noen år,eller om det bare er søppel. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) .. Redigert 23.Januar.2010 av JoachimogMalene (see edit history) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Droll Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Men da jeg skrudde av toppen ser jeg at det er to sprekker i den ytterste sylinderveggen. Er sprekk imellom blokk og sylinderforing... på topp sylinderen ser det ut som om det er sprukket ifra kl 07:00 til 03:00 og på nedre sylinder er det sprekk ifra kl 06:00 til 11:00 .... Men utifra farven på stempel toppene ser det ikke ut til å være noen direkte vannlekkasje inn i sylinderne... Hvordan ser toppen ut ?? er den dampvasket eller hare den også et tynt lag med olje/sot ? Men.... hvor lenge har du hatt motoren ?? når ble den overhalt ? ( motoren har blitt boret ).... Er mulig du kan ha motoren noen år til med litt jobb ( skaden er dog meget uforutsigbar ), men for å få det beste ut av den bør toppen på blokka planslipes ( rettslipes så alt er 100 % plant ) , gjør det samme med toppen... OBS garasje mekk , ikke helt den rette måten, men kan fungere... Det kan gjøres med hjelp av ei 100% slett glassplate ( tykk ) og slipe papir ( korning 100 > 120 ) men da må du skille motor og stamme . Du må også investere i en ny topp pakning.. toppen må der etter monteres på korrekt måte med rett moment på boltene... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
JoachimogMalene Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Toppen ser bra ut,kun sot. Har en kamerat som kanskje kan planslipe topp og blokk for meg.(slipte iallefall toppen på yanmaren) Ser ikke ut som det er kommet vann i sylinderen nei. Men der det har sprekt så går sprekken ca 1-2 cm innover i blokka. Har ikke lyst til å legge for mye penger i det. Er jo en gammel påhenger,gjør det mest for læringens skyld. Takker for svar. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.