Pathfinder Startet 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2010 Jeg ser i diverse tråder her at det er en rekke sjøfolk her på BP som har sitt dagelige virke på handelsfartøyer. Det undrer meg hver gang jeg leser om hvilke enorme mengder olje/drivstoff disse båtene har ombord. Sist vinter hadde vi et forlis på Fagerstrand med en fraktebåt for Cement. Ombord var det x antall tonn olje. Dette kunne jo blitt en naturkatastrofe for fjorden vår men gikk heldigvis bra. Brukes oljen bare til smøring og drift av maskiner eller brukes det også som balast? Jeg kan skjønne at en båt som går mellom østen og vesten må ha mye olje ombord, men hvorfor skal båter som går mellom Brevik og Slemmestad, ha disse mengdene? Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 De bruker jo ganske mye også da. Å stoppe og fylle koster mye , i form av tapt tid. De båter vi opererer der jeg jobber, bruker typisk 15 - 40 tonn drivstoff i døgnet. Det er også ett krav til å ha ett visst minimum ombord, som reserve ( i % av forbruk tror jeg) Da blir det raskt store mengder ombord. I tilegg vil de ofte ha frihet til å fylle der det er billig. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Hei Pathfinder, Drivstoff og smørolje er blant de største utgiftspostene ombord i ett handelsfartøy. Prisen på disse produktene blir mye rimeligere jo større kvantum en bestiller, på smørolje gjelder det samme men her er det også krav til minimum ett fullstendig oljeskift på fremdrifts maskineriet skal være ombord til en hver tid. Skipsmotorer har ofte egen smørolje sump tank som separatorer separerer på kontinuerlig, dette gir store system reservoir og derav store reserve volum. Smørolje brukes vel heller sjeldent til ballast/trimming av fartøyene, men bunkersolje brukes ofte til dette på noe mindre fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Jeg kan skjønne at en båt som går mellom østen og vesten må ha mye olje ombord, men hvorfor skal båter som går mellom Brevik og Slemmestad, ha disse mengdene? Alt er relativt, også mengder. Tror ikke det er noen som tenker at: Hmm - får kanskje bunkre litt mindre denne gang pga. mulighet for storm. Olje til fremdrift har sammenheng med forbruk, tilgjengelighet og pris. Eneste fartøy som jeg vet om som bruker petroleumsprodukt som ballast er en bathyscaphe. Men det er klart at mengden olje ombord har innvirkning på ballastberegningene. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Det undrer meg hver gang jeg leser om hvilke enorme mengder olje/drivstoff disse båtene har ombord. .... Jeg kan skjønne at en båt som går mellom østen og vesten må ha mye olje ombord, men hvorfor skal båter som går mellom Brevik og Slemmestad, ha disse mengdene? Alt er relativt, også mengder. Tror ikke det er noen som tenker at: Hmm - får kanskje bunkre litt mindre denne gang pga. mulighet for storm. Olje til fremdrift har sammenheng med forbruk, tilgjengelighet og pris. Hmm, antar du som oftest fyller full tank på bilen når du tanker? Og ikke kun 5-10 liter av gangen, selv om det hadde vært nok for å komme deg til jobben+ Så kunne du fylt der for hjemturen, fylt neste dag for å komme til jobb osv. osv....... den der cementbåten hadde vel bare noen få hundre tonn bunkers ombord? Om ikke feks et tankskip som kan laste 80-100.000 tonn råolje fyller bunkerstanken full hver gang så planlegger man ihvertfall bunkringen slik at man prøver å bunkre i de havner der prisen er lavest og kvaliteten bra samtidig som man må prøve å ta hensyn til hvilke reiser skipet skal gjøre fremover. Det er langtfra alle havner som har bunkers tilgjengelig. Ang "enorme mengder" så er jo som 2nd trikkern sier alt relativt. I mengde blir de 2000 tonnene som et slikt tankskip anslagsvis seiler med av bunkers veldig lite sammenlignet med hva et tankskip fører av last, eksempelvis 80-100.000 tonn. og dette er et relativt lite råoljetankskip, om vi snakker såkalt "supertanker" så dreier det seg om fra 250.000 tonn og oppover med last. Hva om en slik havner i fjæresteinene oppe ved Mongstad? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Tror ikke det er noen som tenker at: Hmm - får kanskje bunkre litt mindre denne gang pga. mulighet for storm. Nei, er det muligheter for storm så bør man bunkre mere, ikke mindre, for å x-tra reserver! Som nevnt er det mange hensyn som spiller inn som tid; kan jeg bunkre mens lasting eller lossing pågår, hvordan er bunkersprisene i de enkelte havner (meget store forskjeller!), må man gjøre et x-tra anløp for å bunkre opp som betyr tapt tid og utgifter, mere bunkers gir mindre lastekapasitet, men kan være av betydning, ikke alltid, avhenger f.eks av om lasten er volum eller dødvekt. Det gjøres mange vurderinger, og beregninger, på de forskjellige rederi og/eller befraktningskontorer rundt omkring for å optimalisere inntjeningen. Hensynet til mulig katastrofe ved grunnstøtning eller kollisjon ved å ha mer bunkers enn strengt tatt nødvendig har jeg aldri hørt om som et punkt som blir vurdert! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mask Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Forurensingsmessig så må en skille mellom tungolje og råolje. Tungoljen forurenser mye mer for øye enn hva råoljen gjør. Råolje fra nordsjøen er ett brodukt med samme tetthet som dieselolje, men tungolje nermer seg tettheten til vann og består i hovedsak av asfaltaner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.