Eppa Startet 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2010 Kjøpte denne Eberspacher defrosteren (12V/4,3kW) hos Maritim: Så at det var tilkobling for 16mm kjølevannslange. Reflekterte ikke så mye over det, da jeg hadde gjort meg opp en formening om at denne skulle tilkobles via T-stykker. Vet ikke hvor jeg hadde det fra, men det var uansett feil tanke. Det viser seg at alt kjølevannet skal gå gjennom defrosteren. Da ble jeg betenkt. I dag er det en kort slange (ca. 20 cm) på 25 eller 32 mm mellom Bowman varmeveksleren og motoren (BMC 1500). Hva tror dere. Vil det gå bra om jeg må strupe dette inn til den 16 mm slangen jeg må bruke nå? Blir en lengde tur/retur til defrosteren på ca. 2-3 meter Blir vanntrykket i 16 mm slangen og gjennom defrosteren for høyt? Kan jeg få redusert kjøling med fare for høyere temperatur enn ønskelig? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Hei Det vil jeg tro ikke vill fungere. Motoren vil få for lite kjøling. Finner du ikke ett uttak for varmeapparat. Blindplugg på blokk eller vannpump Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Snakket med gutta hos Maritim i Stavanger. De mente dette skulle gå. Men de mente at det også var noen som hadde montert defrosteren via T-ledd på kjølevannslangen. Vil jeg få nok sirkulasjon på vannet om det monteres to T-ledd på slangen for tur/retur via defrosteren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 (redigert) Jeg ville brukt T-stykker, uten tvil! Da har du også mulighet til å stenge av defrosteren sommerstid. Og 16mm blir alt for lite om du skal kjøre alt kjølevannet gjennom. Jeg kan ikke huske å ha sett noen som IKKE har brukt T-stykker, for å si det sånn! Med mindre du har pluggede hull på motoren der du kan sette inn slangestusser da... Redigert 12.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eppa Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Du mener at en kobling som angitt under vil fungere? Vil vannet sirkulere her? Eller må returen gå til den andre slangen mellom motor og varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Jeg ville vært meget skeptisk til T-ledd. Vannet tar minste modstands vei, og setter du da T-leddet feil, kan det være enten motoren eller varmeveksler, som får undgjelde, med varmgang som konsenkvens. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Eppa Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Minste motstandsvei er rett gjennom den 25/32 mm slangen som er der idag. Med T-ledd er jeg ikke redd for temperaturen på motor eller varmeveksler. Er mer usikker på om det i det hele tatt vil sirkulere nok vann gjennom 16 mm slangen og da gjennom defrosteren. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Uttak til defroster taes ifra termostathuset og retur fra defroster tilbake til sirkulasjonspumpens sugeside! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Gjer slik du Funker greit. Legg gjerne inn ein krane slik som tidligere foreslått. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eppa Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Har fått en ny utfordring. Var i båten en tur i kveld for å begynne på monteringen. Men slangene som jeg må gå inn på er så korte at det ikke er plass til de nødvendige koblingsstykkene. Er kun ca. 10 cm mellom hver ende på slangene. Og det er fryktelig trangt og liten/ingen plass til å legge om slangene. Må derfor på let etter slanger som er støpt med en avtapning på. Noe lignende som skissert. En slange med 90 graders bøy med en avtapning på, samt en rett slange med en avtapning på. Noen som kjenner til om slikt kan leveres? Og eventuelt hvilke firma som kan ha dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 ac slager har jo sånne med påfyllingsplugger. sjekk om det er noe som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 ac slager har jo sånne med påfyllingsplugger. Har du noe kontaktinfo til ac slager. Ukjent for meg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Du har garantert uttak på motoren der det kan settes inn slangestusser, slik at du slipper å bruke T-stykker! Det har i alle fall de aller fleste båtmotorer. Om du får tak i en manual til motoren, vil jeg tro at du finner forklaring på hvor disse er i den. Jeg vil tippe at du har en like under temostaten, og en i nærheten av returen til vannpumpa... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kasina Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Vil også anbefale deg å montere denne i paralell som Sæbø nevner. For om jeg ikke husker feil så er det en reduksjon på rørene ned til 10 eller 12mm rett på innsiden av dekslet til defrosteren. Og da vil du få store kjøleproblemer med motoren din ved seriekobling. Eller om du finner eget uttak på motor for defroster. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Figaro Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Slik ser det ut på min motor: Den tynne slangen, 16mm går fra stussen ved termostaten til defroster, og fra def. går slange til vv. Du har sannsynligvis også en plugg eller stuss på din motor. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Eppa Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Du har sannsynligvis også en plugg eller stuss på din motor. Det er flere av dere som mener jeg skal eller bør ha plugger på motoren. Dette er en gammel BMC 1,5 fra 70 tallet en gang. Har aldri sett dette på motoren, men sendte en forespørsel til KD Trading. Fikk nettopp følgende svar fra dem: "På toppen (venstre side sett foran) skal det være noen plugger. Her tar du ut varmtvann. Gå ta returen inn igjen på slangen inn på ferskvannspumpen med t-stk" Så da er sannsynligvis den ene tilkoblingen under kontroll. Men trenger da en slange med 90graders vinkel med mulighet for å montere en slangsstuss på. Som nevnt i innlegg 10: Er det noen som vet om dette er å få tak i. Redigert 13.Januar.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Sikker på at du ikke har en liten slange som går inn på ferskvannspumpa i tillegg til den tykke? Slike slanger som du spør etter her tror jeg du vil få problemer med å få tak i... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eppa Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Sikker på at du ikke har en liten slange som går inn på ferskvannspumpa i tillegg til den tykke? Slike slanger som du spør etter her tror jeg du vil få problemer med å få tak i... Nei. Det er bare en tykk en. Mente jeg hadde sett et slikt bend en gang, men det kan jo ha vært i drømme Andre som har sett noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Biltema har adapter for enkel montering av giver i radiatorslangen.... Hvis du moterer en slangestuss isteden har du ett kompakt T-ledd beregnet for radiatorslange og som du kanskje har plass til. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Ja, den adapteren var genial. Biltema - Adapter Dessverre er den for 38 mm radiatorslange eller større. Jeg må ha en slik eller lignende for 32 mm. Noen som vet om en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbe...-vanntempgiver/ Du må isåfall bore og gjenge større hull, 1/8" er alt for lite, må opp i 3/8. Spørs om det er plass til dette. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Kan du ikke få en rørlegger til og lage en tro? Eller en yrkesskole kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbe...-vanntempgiver/ Du må isåfall bore og gjenge større hull, 1/8" er alt for lite, må opp i 3/8. Spørs om det er plass til dette. Takk Ingar! Der var det jo en som passer jo. Da blir det tur til Biltema. Kjøper en og tester om det er mulig å bore og gjenge opp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Si fra om det går da! Jeg har lurt på det samme selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eppa Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Si fra om det går da! Jeg har lurt på det samme selv... Skal gjøre det. Blir ikke før til neste uke engang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.