Jump to content

Montering av Eberspächer defroster på BMC 1,5 fra 70 tallet

Eppa

Recommended Posts

Kjøpte denne Eberspacher defrosteren (12V/4,3kW) hos Maritim:

420140.jpg

Så at det var tilkobling for 16mm kjølevannslange. Reflekterte ikke så mye over det, da jeg hadde gjort meg opp en formening om at denne skulle tilkobles via T-stykker. Vet ikke hvor jeg hadde det fra, men det var uansett feil tanke.

Det viser seg at alt kjølevannet skal gå gjennom defrosteren. Da ble jeg betenkt. I dag er det en kort slange (ca. 20 cm) på 25 eller 32 mm mellom Bowman varmeveksleren og motoren (BMC 1500).

Hva tror dere. Vil det gå bra om jeg må strupe dette inn til den 16 mm slangen jeg må bruke nå? Blir en lengde tur/retur til defrosteren på ca. 2-3 meter

Blir vanntrykket i 16 mm slangen og gjennom defrosteren for høyt? Kan jeg få redusert kjøling med fare for høyere temperatur enn ønskelig?

Jeg ville brukt T-stykker, uten tvil! Da har du også mulighet til å stenge av defrosteren sommerstid. Og 16mm blir alt for lite om du skal kjøre alt kjølevannet gjennom. Jeg kan ikke huske å ha sett noen som IKKE har brukt T-stykker, for å si det sånn! Med mindre du har pluggede hull på motoren der du kan sette inn slangestusser da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har fått en ny utfordring. Var i båten en tur i kveld for å begynne på monteringen. Men slangene som jeg må gå inn på er så korte at det ikke er plass til de nødvendige koblingsstykkene.

Er kun ca. 10 cm mellom hver ende på slangene. Og det er fryktelig trangt og liten/ingen plass til å legge om slangene.

Må derfor på let etter slanger som er støpt med en avtapning på.

vannslange_med_tapp.jpg

Noe lignende som skissert. En slange med 90 graders bøy med en avtapning på, samt en rett slange med en avtapning på.

Noen som kjenner til om slikt kan leveres? Og eventuelt hvilke firma som kan ha dette.

Du har garantert uttak på motoren der det kan settes inn slangestusser, slik at du slipper å bruke T-stykker! Det har i alle fall de aller fleste båtmotorer. Om du får tak i en manual til motoren, vil jeg tro at du finner forklaring på hvor disse er i den. Jeg vil tippe at du har en like under temostaten, og en i nærheten av returen til vannpumpa...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil også anbefale deg å montere denne i paralell som Sæbø nevner. For om jeg ikke husker feil så er det en reduksjon på rørene ned til 10 eller 12mm rett på innsiden av dekslet til defrosteren. Og da vil du få store kjøleproblemer med motoren din ved seriekobling. Eller om du finner eget uttak på motor for defroster.

"Sistemann tar med flagget"

Du har sannsynligvis også en plugg eller stuss på din motor.

Det er flere av dere som mener jeg skal eller bør ha plugger på motoren. Dette er en gammel BMC 1,5 fra 70 tallet en gang. Har aldri sett dette på motoren, men sendte en forespørsel til KD Trading. Fikk nettopp følgende svar fra dem:

"På toppen (venstre side sett foran) skal det være noen plugger.

Her tar du ut varmtvann. Gå ta returen inn igjen på slangen inn på ferskvannspumpen med t-stk"

Så da er sannsynligvis den ene tilkoblingen under kontroll. Men trenger da en slange med 90graders vinkel med mulighet for å montere en slangsstuss på.

Som nevnt i innlegg 10: Er det noen som vet om dette er å få tak i.

Redigert av Eppa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...