Eppa Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 KD Trading mener det er BSP 3/8" gjenger i pluggen på motoren. Vil da en standard slangestuss fra Maritim 3/8" - 13 mm passe? Eller må jeg ha en overgang av noe slag? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Den passer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Hvis det er så at du har 16mm stusser på defrosteren hadde det vært lurt med det samme i andre enden også da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eppa Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Da var defrosteren montert. Det måtte en del rørdeler til, men det gikk til slutt. En 16mm slange er koblet inn på kjølevannslangen mellom pumpe og varmeveksler. Her er det også montert en stengekran. Den andre slangen er koblet på slangen mellom termostathus og varmeveksler. Dette er de eneste tilkoblingsmulighetene som er mulige. Utfordringen er at vannet likevel ikke sirkulerer. Iallefall ikke nok til at jeg kjenner at slangen blir varm. Vil jo tro at vannet tar minste motstandsvei, og kan jo da forstå at ca. 2-2,5 meter med 16 mm slange taper mot ca. 15 cm med 32mm slange. Så jeg ser ingen annen løsning enn å montere inn en sirkulasjonspumpe. Ser ikke ut til å være så uvanlig for det er egen tilkobling på bryteren for en slik pumpe. Er også tegnet inn et alternativ med sirkulasjonspumpe på monteringsanvisningen. Tenker da å sette inn denne pumpen. For å ikke tabbe meg ut hadde det vært fint med litt hjelp til å avklare vannretningen. Suger vannpumpen kjølevann fra varmeveksleren slik at det går derfra og kommer opp via termostathuset og inn til varmeveksleren. Eller går det mottsatt vei? Håper dere skjønte hva jeg forsøkte å beskrive Ville tro at det var mest fornuftig å montere sirkulasjonspumpen slik at det pumper vannet ut på sugesiden til kjølevannspumpen. Redigert 19.April.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Sirkulasjonspumpen er montert og det hjalp veldig. Nå er det varme å få så snart termostaten åpner. Men jeg lurer på en ting. Defrosteren gir varme i ca. 20 sekund, så blåses det lunken luft i ca. 1 minuttt før en ny periode med varm luft på nye 20 sekund. Slik går det i loop hele tiden. Når jeg stanser motoren gir defrosteren varm luft konstant inntil termostaten lukker. Skal det være slik? Hva kan det være som gjør at det ikke kommer jevn varme hele tiden. Motortemperaturen ligger jevnt på ca. 80 grader hele tiden. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Noen som vet om alt er ok? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Kan det ikke være at det er termostaten som veksler mellom åpen og lukket. At kanskje du skulle hentet ut kjølevann før termostaten i sløyfen? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Varmt vann må vel hentes ut etter pumpe, før thermostat. En vil jo ikke ha sirkulasjon på vannet gjennom varmeveksler før etter at thermostat har åpnet. Så tempratur på vann mellom thermostat og varmevaksler vil jo kun oppstå når thermostaten er åpen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 (redigert) Se mitt innlegg #8 Varmvannet taes ifra termostathusets innløp fra motor og føres tilbake til sugesiden av sirkulasjonspumpen! Dvs. kretsen "prioriterer" defroster, vv-tank, FØR åpning av termostat! Når blandevann fra motor og retur når en viss temperatur så åpner termostaten. Når termostaten åpner så vil kjøelvannet sirkulere gjennom varmeveksler og defroster, evt. vv-tank, parallelt. En evt "overdimensjonert" uttak til disse kan derfor medføre at man kan få problemer med kjølingen av selve motoren. Man bør derfor seriekoble, fremfor paralellkoble, defroster og vv-tank uttak fra motor! Bjørn Redigert 26.April.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Virker som om noe er feil med måten du har koblet deg til motoren på. Defrosteren skal gi varme som bare det selv uten noe ekstra sirkulasjonspumpe. kan jo da forstå at ca. 2-2,5 meter med 16 mm slange taper mot ca. 15 cm med 32mm slange.Stemmer dette er det iallfall noe som er feil, det kan jo ikke være bypass på 32mm.Når jeg stanser motoren gir defrosteren varm luft konstant inntil termostaten lukker.Dette høres også feil ut, defrosteren bør gi minst like mye varme etter at termostaten har stengt, siden du da ikke drar noe kjølevæske feil vei gjennom varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Defrosteren er tilkoblet på følgende måte: På slangen mellom termostathus og varmeveksler (32mm slange) er det montert en rørstuss (T-ledd) hvor det er tilkoblet en 16mm slange som går til sugesiden på en sirkulasjonspumpe. Fra sirkulasjonspumpen går det en 16 mm slange inn på defrosteren. Ut fra defrosteren går 16 mm slangen i retur til motoren og er koblet inn på en 32 mm slange med et nytt T-ledd som går mellom varmeveksleren og vannpumpen på motoren. Totallengde t/r for 16mm slangen er ca. 2 - 2,5m. Dette er de eneste tilgjengelige tilkoblingspunktene på motoren. Det er riktignok et lite uttak i selve termostathuset, men der er temperaturgiveren montert. Og det skulle ikke ha noen betyding i mitt enkle hode om tilkoblingen er i selv termostathuset eller i slangen som er tilknyttet termostathuset. Og du har rett Ingar varmeveksleren gir varme inntil kjølevannet har kjølnet når motoren er stoppet. Så er jeg tilbake til mine spørsmål: 1 - Hvilket vei går kjølevannet i motoren? Har det noe å si hvilken vei sirkulasjonspumpen er montert? 2 - Hvorfor gir varmeveksleren kun varme i korte intervaller når motoren er varm og igang? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 1 - Hvilket vei går kjølevannet i motoren? Har det noe å si hvilken vei sirkulasjonspumpen er montert?2 - Hvorfor gir varmeveksleren kun varme i korte intervaller når motoren er varm og igang? Vannet blir oppvarmet i motor og stiger i toppen. Når tempen er oki, så åpner termostaten. Da strømmer vannet ut i varmeveksleren for nedkjøling. Vannpumpa i forkant av motoren suger nedkjølt vann fra varmeveksler og pumper det inn i blokka til ny varmerunde(kjølerunde for motoren sjølvsagt) Du kan ha luft i systemet som forårsaker ujevn temperatur. Men eg trur du burde kikke på anna løsning..... Eg hadde samme problemet som deg med svak varme, dog ikkje ujevn. Min defroster var koplet til på slangene til og fra varmeveksler. Eg fikk "NYTT" varmeapparat når eg flytta tilførsel til varmeveksler til toppen på sida av termostathuset. Da sirkulerer motorvannet umiddelbart, oppnår mykje raskere temperatur. OG defrosteren leverer sjølv om en kjører motoren rolig og termostaten lukker seg. Motor går kanskje med lavere temperatur....so what? Du skriver du har føler på sida av termostahuset. Eg ville fjerna denne, og kopla slangen der. Det er nok 3/8 gjenger på føleren. Kunne nok klart å fått festa føleren på eit T-stykke på den slangen? mister riktig temperaturvisning når du stenger krana til defrosteren.....hmm..... Har du bilder? Eg måtte bore ut ein unbrako-plugg som stod i toppen på sida av termostathuset for å få riktig tilkopling .... Sjå på bildet her, til høyre viser plugg før utboring, har du ikkje slik? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Der fann eg eit bilde av ferdig anlegg. Eg har fått sveiset sammen ein "manifoil" med tre uttak. Så kan eg styre tilførsel til defroster og begge berederene.. Slangen går i sving oppover og ned i manifoilen på høyre side. Sirkulerer som om det var turbo på det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Du kan ha luft i systemet som forårsaker ujevn temperatur. OG defrosteren leverer sjølv om en kjører motoren rolig og termostaten lukker seg. Hvis jeg har luft i systemet hvordan kan jeg få fjernet denne? Har kun testet anlegget ved landligge foreløpig. Kan være jeg skulle tatt en tur ut på sjøen og fått opp litt skikkelig turtall for å teste da. Hvis det er så at termostaten åpner og lukker seg ved lavere turtall kan forklaringen ligge der ja. Høres egentlig logisk ut siden det er så pass systematisk med varmeperiodene. Kan noen bekrefte at det er så at termostaten åpner og lukker ved tomgang/lavt turtall på motoren. Hvis det ikke hjelper med større turtall får jeg eventuelt teste ut med å fjerne temperaturgiveren og koble til der. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jeg synes det kan høres ut som om du tar ut varmtvannet imellom termostat og varmeveksler, det rimer med beskrivelsene dine ellers. Isåfall er dette feil, varmtvannet skal taes ut før termostaten. Altså i området der vannet forlater motoren etter å ha sirkulert gjennom toppen. Det er her vannet er på det varmeste og det er her termostaten befinner seg. Har du sett dette innlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jeg synes det kan høres ut som om du tar ut varmtvannet imellom termostat og varmeveksler, det rimer med beskrivelsene dine ellers.Isåfall er dette feil Det er korrekt og altså feil skjønner jeg. Da har jeg kun muligheten med å fjerne temperaturgiveren og montere en slangestuss der. Får teste ut dette og se om det fungerer bedre. Og ut fra det flere av dere skriver så bør det gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Ja, å montere uttaket etter termostaten vil ikke fungere, det er helt klart. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) eg kan arresteres for å ha misfostått motor...eg trudde du hadde ford..... red: ser av bildet til Figaro, at det er iallefall to uttak. Kan du slenge inn nokre bilder så vi kan se om du har samme topp? Redigert 28.April.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 eg kan arresteres for å ha misfostått motor...eg trudde du hadde ford..... Har en gammel rustholk av en BMC 1,5l fra 70 tallet en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Til alle medlemmer: Dette viser viktigheten av å ha med produktnavn i tittelen. (Jeg la det til nå i dag) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Produktnavnet stod nå vitterlig i tittelen. Produktet var i dette tilfellet defrosteren. Navnet på motoren som produktet skulle monteres på står i innlegg #1. Men det er helt greit og enda mer opplysende med både produkt og motornavn i tittel. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Lettere for folk å få tak i det essensielle når det står i tittelen, kommentaren fra Sæbø understreker dette. Da vil også en som har koblet varmtvann på en slik motor lettere fatte interesse og muligheten for gode svar øker. For det var jo måten å koble seg til motoren på som var det primære, ikke typen defroster. Selv om det selvsagt er bra at dette også kom med i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Håper andre har hjelp å bidra med Legger mag flat for evt missledende info. Bra endring synest eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Legger mag flat for evt missledende info. Neida. Synes du har bidratt veldig bra jeg. Takk for hjelpen så langt. Prinsippet for montering vil jeg tro er rimelig likt på de forskjellige motortypene. Forskjellene ligger vel i hvordan dette teknisk må gjøres. Redigert 28.April.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Ja, prinsippet er å koble uttaket der vannet er varmest, dvs der det forlater topplokket på motoren, foran termostaten. Og inntaket nærmest mulig sugesiden på vannpumpa. I tillegg vil man få vesentlig bedre sirkulasjon hvis man sperrer bypass'en i motoren. Dette minsker også sjansen for at motoren går varm fordi det går for mye i bypass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.