Jump to content

Montering av Eberspächer defroster på BMC 1,5 fra 70 tallet

Eppa

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Da var defrosteren montert. Det måtte en del rørdeler til, men det gikk til slutt.

En 16mm slange er koblet inn på kjølevannslangen mellom pumpe og varmeveksler. Her er det også montert en stengekran. Den andre slangen er koblet på slangen mellom termostathus og varmeveksler.

Dette er de eneste tilkoblingsmulighetene som er mulige. Utfordringen er at vannet likevel ikke sirkulerer. Iallefall ikke nok til at jeg kjenner at slangen blir varm.

Vil jo tro at vannet tar minste motstandsvei, og kan jo da forstå at ca. 2-2,5 meter med 16 mm slange taper mot ca. 15 cm med 32mm slange.

Så jeg ser ingen annen løsning enn å montere inn en sirkulasjonspumpe. Ser ikke ut til å være så uvanlig for det er egen tilkobling på bryteren for en slik pumpe.

Er også tegnet inn et alternativ med sirkulasjonspumpe på monteringsanvisningen.

Tenker da å sette inn denne pumpen.

For å ikke tabbe meg ut hadde det vært fint med litt hjelp til å avklare vannretningen. Suger vannpumpen kjølevann fra varmeveksleren slik at det går derfra og kommer opp via termostathuset og inn til varmeveksleren. Eller går det mottsatt vei? Håper dere skjønte hva jeg forsøkte å beskrive :smiley:

Ville tro at det var mest fornuftig å montere sirkulasjonspumpen slik at det pumper vannet ut på sugesiden til kjølevannspumpen.

Redigert av Eppa (see edit history)

Sirkulasjonspumpen er montert og det hjalp veldig. Nå er det varme å få så snart termostaten åpner.

Men jeg lurer på en ting. Defrosteren gir varme i ca. 20 sekund, så blåses det lunken luft i ca. 1 minuttt før en ny periode med varm luft på nye 20 sekund. Slik går det i loop hele tiden. Når jeg stanser motoren gir defrosteren varm luft konstant inntil termostaten lukker.

Skal det være slik? Hva kan det være som gjør at det ikke kommer jevn varme hele tiden. Motortemperaturen ligger jevnt på ca. 80 grader hele tiden.

Noen som vet?

Se mitt innlegg #8

Varmvannet taes ifra termostathusets innløp fra motor og føres tilbake til sugesiden av sirkulasjonspumpen!

Dvs. kretsen "prioriterer" defroster, vv-tank, FØR åpning av termostat! Når blandevann fra motor og retur når en viss temperatur så åpner termostaten.

Når termostaten åpner så vil kjøelvannet sirkulere gjennom varmeveksler og defroster, evt. vv-tank, parallelt. En evt "overdimensjonert" uttak til disse kan derfor medføre at man kan få problemer med kjølingen av selve motoren.

Man bør derfor seriekoble, fremfor paralellkoble, defroster og vv-tank uttak fra motor!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Virker som om noe er feil med måten du har koblet deg til motoren på. Defrosteren skal gi varme som bare det selv uten noe ekstra sirkulasjonspumpe.

kan jo da forstå at ca. 2-2,5 meter med 16 mm slange taper mot ca. 15 cm med 32mm slange.
Stemmer dette er det iallfall noe som er feil, det kan jo ikke være bypass på 32mm.
Når jeg stanser motoren gir defrosteren varm luft konstant inntil termostaten lukker.
Dette høres også feil ut, defrosteren bør gi minst like mye varme etter at termostaten har stengt, siden du da ikke drar noe kjølevæske feil vei gjennom varmeveksleren.

Defrosteren er tilkoblet på følgende måte:

På slangen mellom termostathus og varmeveksler (32mm slange) er det montert en rørstuss (T-ledd) hvor det er tilkoblet en 16mm slange som går til sugesiden på en sirkulasjonspumpe.

Fra sirkulasjonspumpen går det en 16 mm slange inn på defrosteren. Ut fra defrosteren går 16 mm slangen i retur til motoren og er koblet inn på en 32 mm slange med et nytt T-ledd som går mellom varmeveksleren og vannpumpen på motoren.

Totallengde t/r for 16mm slangen er ca. 2 - 2,5m.

Dette er de eneste tilgjengelige tilkoblingspunktene på motoren. Det er riktignok et lite uttak i selve termostathuset, men der er temperaturgiveren montert. Og det skulle ikke ha noen betyding i mitt enkle hode om tilkoblingen er i selv termostathuset eller i slangen som er tilknyttet termostathuset.

Og du har rett Ingar varmeveksleren gir varme inntil kjølevannet har kjølnet når motoren er stoppet.

Så er jeg tilbake til mine spørsmål:

1 - Hvilket vei går kjølevannet i motoren? Har det noe å si hvilken vei sirkulasjonspumpen er montert?

2 - Hvorfor gir varmeveksleren kun varme i korte intervaller når motoren er varm og igang?

1 - Hvilket vei går kjølevannet i motoren? Har det noe å si hvilken vei sirkulasjonspumpen er montert?

2 - Hvorfor gir varmeveksleren kun varme i korte intervaller når motoren er varm og igang?

Vannet blir oppvarmet i motor og stiger i toppen. Når tempen er oki, så åpner termostaten. Da strømmer vannet ut i varmeveksleren for nedkjøling. Vannpumpa i forkant av motoren suger nedkjølt vann fra varmeveksler og pumper det inn i blokka til ny varmerunde(kjølerunde for motoren sjølvsagt)

Du kan ha luft i systemet som forårsaker ujevn temperatur. Men eg trur du burde kikke på anna løsning.....

Eg hadde samme problemet som deg med svak varme, dog ikkje ujevn. Min defroster var koplet til på slangene til og fra varmeveksler.

Eg fikk "NYTT" varmeapparat når eg flytta tilførsel til varmeveksler til toppen på sida av termostathuset.

Da sirkulerer motorvannet umiddelbart, oppnår mykje raskere temperatur. OG defrosteren leverer sjølv om en

kjører motoren rolig og termostaten lukker seg.

Motor går kanskje med lavere temperatur....so what?

Du skriver du har føler på sida av termostahuset. Eg ville fjerna denne, og kopla slangen der. Det er nok 3/8 gjenger på føleren.

Kunne nok klart å fått festa føleren på eit T-stykke på den slangen? mister riktig temperaturvisning når du stenger krana til defrosteren.....hmm.....

Har du bilder?

Eg måtte bore ut ein unbrako-plugg som stod i toppen på sida av termostathuset for å få riktig tilkopling ....

Sjå på bildet her, til høyre viser plugg før utboring, har du ikkje slik?

termostat_plassering1.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du kan ha luft i systemet som forårsaker ujevn temperatur.

OG defrosteren leverer sjølv om en kjører motoren rolig og termostaten lukker seg.

Hvis jeg har luft i systemet hvordan kan jeg få fjernet denne? Har kun testet anlegget ved landligge foreløpig. Kan være jeg skulle tatt en tur ut på sjøen og fått opp litt skikkelig turtall for å teste da. Hvis det er så at termostaten åpner og lukker seg ved lavere turtall kan forklaringen ligge der ja. Høres egentlig logisk ut siden det er så pass systematisk med varmeperiodene. Kan noen bekrefte at det er så at termostaten åpner og lukker ved tomgang/lavt turtall på motoren.

Hvis det ikke hjelper med større turtall får jeg eventuelt teste ut med å fjerne temperaturgiveren og koble til der.

Jeg synes det kan høres ut som om du tar ut varmtvannet imellom termostat og varmeveksler, det rimer med beskrivelsene dine ellers.

Isåfall er dette feil, varmtvannet skal taes ut før termostaten. Altså i området der vannet forlater motoren etter å ha sirkulert gjennom toppen. Det er her vannet er på det varmeste og det er her termostaten befinner seg.

Har du sett dette innlegget?

Jeg synes det kan høres ut som om du tar ut varmtvannet imellom termostat og varmeveksler, det rimer med beskrivelsene dine ellers.

Isåfall er dette feil

Det er korrekt og altså feil skjønner jeg. :smiley:

Da har jeg kun muligheten med å fjerne temperaturgiveren og montere en slangestuss der. Får teste ut dette og se om det fungerer bedre. Og ut fra det flere av dere skriver så bør det gjøre det.

Lettere for folk å få tak i det essensielle når det står i tittelen, kommentaren fra Sæbø understreker dette. Da vil også en som har koblet varmtvann på en slik motor lettere fatte interesse og muligheten for gode svar øker.

For det var jo måten å koble seg til motoren på som var det primære, ikke typen defroster. Selv om det selvsagt er bra at dette også kom med i tittelen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...