Jump to content

Montering av Eberspächer defroster på BMC 1,5 fra 70 tallet

Eppa

Recommended Posts

Det var et bra tips Ingar. Hadde egentlig tenkt å fjerne hele sirkulasjonspumpen

Kan tenkes at pumpa fører til en liten forbedring når defrosteren går for fullt, dette kan sjekkes ved å måle temperaturen ut av en av dysene med et steketermometer.

jeg har iallfall koblet min slik at den starter når defrosteren står på maks. Disse pumpene bruker svært lite strøm, og holder nærmest evig, så det er egentlig ikke noe å 'spare' på.

Et par andre bonusmomenter:

-Ved å kjøre defrosteren når man stopper motoren sikrer man en kontrollert nedkjøling og at den ikke skades pga overoppheting. (hvis den har arbeidet under belasting når den stoppes)

-Man kan ta ut varme fra motoren en god stund etter at den er stoppet. Enda mer effektivt blir det om man har bereder koblet foran defrosteren.

Vanskelig å sette seg inni egentlig. Eg begynner med høydeforskjeller og min erfaring rundt dette. Høyde forskjell betyr ingenting. Dersom sløyfer er riktig koplet på motor så ordner vannpumpa der opp i sirkulasjonen, og lufter systemet (nesten alltid) greit. Du har jo i tilleg sirk.pumpe til å hjelpe for lengden på systemet.

Slik motor og eber er koplet nå så skulle du hatt varme i alle sløyfene uansett om motor går eller ikkje, det er vel tanken?

Mitt opplegg er "likt" men med to VVberedere og ein defroster, dvs tre sløyfer fra heimelaga fordeler med varmt vann fra motor.

Altså ingen eber på vannet mitt. Det virker som juling. Har du dobbelsjekka at du er tilkoplet på rette plassene på motor, og at sirk.pump står rett vei?

Ein ting til.... funker ikkje skriver du. Gjelder dette ved både motordrift og eber? Har du forsøkt å rekne sammen effektene

i systemet? Om eber leverer feks 5kw, og du lar det vannet sirkulere i 6 radiatorer, to defrostere og ein bereder, så blir det ikkje mykje lunk i kvar enhet.

varmesystem_visio.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sæbø: Etter en lang samtale med Seatronic i formiddag har vi muligens funnet ut hva som kan være problemet. Motoren sin sløyfe funker utmerket på egen defroster (ikke med på tegningen) så den siden av saken vet jeg er ok. Motoren er fortsatt frakoblet det øvrige systemet. Eber, VB og radiatorene, alle 6 stk. (god varme i samtlige med en D3W), virket bra før ombygging med fordelerne og to nye defrostere ble tilført (muligens en flaskehals her nå). Pumpen som ble byttet ut med en kraftigere i fjor høst er montert rette veien foran Eber :smiley:. Muligens er veske tilførsel fra pumpesiden mot Eber på feil inngang. Altså koblet til utgangen på Eber. Dette har jo fungert i hele vinter, men jeg får se når jeg er ombord igjen. Og at systemet muligens må ha en sirkulasjonspumpe i tillegg ute i systemet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

2 1/2 uke med frustrasjon har det vært i denne saken. I dag fant jeg syndebukken som dukket opp etter eliminasjonsmetoden. Tok for meg pumpa og koblet denne fra systemet og testet den i ei bøtte med vann. Pumpet ikke i det hele tatt. Ingen gjennomstrømning på tross av at den gikk. Demonterte den og i pumpehuset satt syndebukken og gliste mot meg. En liten plastbitt (se bilde) som hadde kilt seg fast i skovelen. Nå virker alt som det skal og varmen strømmer igjen dit den skal. Hvordan denne plastbiten har havnet i systemet forblir en gåte. Jeg filtrerer alltid veske som skal i et system og denne kan nok ikke ha kommet den veien. Alt tyder på at den har fulgt med noe av den nye utstyret som ble montert.

plasbiten.jpg

Mobilbilde. Biten ved siden av ei fyrstikk.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...