Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Noen som vet hvordan man sperrer bypass på denne motoren (BMC 1,5L)? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Låner tråden din Ebba. Dersom jeg kobler motoren til varmesystemet mitt, bør jeg ha en krane i mellom fordeler og pumpen til Eber når kun motoren går. Nivåtanken står også montert før pumpen. Noen som har noen formeninger om hva som bør endres på for å få full effekt på systemet. Nederste defroster og 2+2 radiatorer på skissen ligger ca. 1+ meter lavere enn Eber. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Beklager Eppa. Ble feil navn Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Eg ville hatt kraner til kvar enkelt objekt i begge ender. Da kan du øke tempen i radiatorene på vinterdagen ved kai feks, uten å måtte tape varme på oppvarming av motor. Ellers såg det vel greit ut. Eg rekner med at tilført varme i fordeleren, kommer inn på samme side(samme ende) På skissa nå så kommer det varme fra motor og varme fra eber og krasjer mot kvarandre. Tenk flow. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 MEN vi venter på bilde av eppa sin topp? så skal vi prøve å hjelpe han Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jawik Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Takker Sæbø. Tenk flow - og det er akkurat det som er komplisert i en båt. Hvor tar vannet veien når kaldt møter varmt. Å eksperimentere på dette er vist eneste utveien da en sjelden treffer på to like systemer. Setter på ekstra kraner ved fordelerne. Får jo også en fordel dersom Eber eller pumpa ikke funker og må demonteres. Resten av systemet blir intakt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ingar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hvis du bruker kuleventiler så være sikker på at de tåler temperaturen. I mine "båtutstyrsforretningsventiler" hadde plasten inni svulmet opp slik at det nesten ikke var vannpassasje. Jeg fjernet dem likegodt, ikke vært noe savn. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Legger ved to bileter av min gamle BMC 1,5. Tur utaket er tatt under termostathus og retur er kopla inn på slangen mellom pumpe og varmeveksler, eg veit ikkje om dette er det optimale men det funka. Som du ser så er temp.giveren lodda på røret. Redigert 28.April.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Se der ja! Der var det et bilde av noe som så veldig kjent ut. Fungerte temperaturgiver bra med denne plasseringen. Hva hvis du stengte kuleventilen? Det er dette tilkoblingspunktet jeg nå forstår at jeg må bruke for å unngå det problemet jeg har nå. Tenkte imidlertid å montere temperaturgiveren i det T-leddet som jeg nå henter vannet ut fra idag. Altså på slangen mellom termostat og varmeveklser. Utfordringen da er vel at jeg ikke får noen rett temperatur på instrumentet før termostaten åpner. Men i og med at det meste er klart så synes jeg dette var en enkel og kanskje god nok løsning. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 eg forsøkte nok ikkje å stenge krana den korte tida eg brukte motoren, motoren havarerte etter to månader etter kjøp. Men denne løsninga fungerte fint.. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Var i båten i går kveld for å flytte på slangen. I den forbindelse tok jeg et par bilder av slik det ble koblet først Dette er koblingen mellom vannpumpen og varmveveksler og dette mellom termostathus ovg varmeveksler. Bildet er tatt nedenfra. Det er mildt sagt rimelig trangt å komme til. Ser at det kanskje bør tas en aldri så liten motorvask. Så skulle jeg skru ut temperaturgiveren. Det gikk rett til he....e! Brakk tverrt av uten at jeg tok i noe som helst. Godset var tynt for å si det forsiktig. Men, men ...! Så var det adapteren som satt i termostathuset som skulle ut. Satt veldig godt, men den kom nå ut til slutt. Tenkte at dette går jo veien, helt til jeg skulle skru inn ny ansatsnipp i 3/8" som KD Trading hadde oppgitt at hullet i termostathuset var. Da kom kveldens største nedtur. Entret ikke på gjengene i det hele tatt. Når jeg da studerte gjengene på adapterat jeg hadde skrudd ut og den nye ansatsen så jeg tydelig at gjengene ikke var like. Ser også ut som gjengene på adapteret er litt ødelagt. Kan se ut som heller ikke disse har vært 100% korrekte til gjengene i termostathuset. Men uansett. Jeg må nå ha tak i en ansatsnippel som passer. Hvor kan jeg får tak i det? Her trenger jeg deres tips og råd. For de som lurer på min hjemmehavn er det her: Hvor er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 KD Trading mener det er BSP 3/8" gjenger i pluggen på motoren. Vil da en standard slangestuss fra Maritim 3/8" - 13 mm passe? Den passer. Det gjorde den da altså ikke. Hvordan kan jeg finne ut hvilke gjenger som er på motoren? Hva er BSP gjenger? Metriske, tomme eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 off, irriterende. Stikk innom ein slangepresse avdeling og sjekk, de har ofte masse forskjellige gjenger Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eppa Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Da har jeg fått avklart at det er 3/8" UNF gjenger som gjelder. Det er det som er gjengene i termostathuset. Har spurt alt som spørres kan her i byen, men det er ingen som har noe med UNF gjenger. Så Ingar hadde rett, mens KT Trading hadde feil. Noen som kan hjelpe? Trenger en ansatsnippel med 3/8" UNF i ene enden og 1/2" BSP (rørgjenger) i andre enden. Finnes dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 3/8" UNF i ene enden og 1/2" BSP Prøv å få kontakt med noen i hangarene på Sola flyplass. Alternativ hos noen offshore verksteder - Dusavik el. Tananger. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Ørnen Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 (redigert) her er det ? Redigert 30.April.2010 av ´Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Andre som har tips til løsning for utfordringen med UNF gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Måtte kjøre en av mine sønner til skolen idag. Rett ved skolen var det et mekanisk verksted. På et innfall der og da tok jeg turen innom. Den ansatsnippelen jeg forsøkte å montere på motoren før helgen hadde jeg liggende i bilen. Tok den med meg inn. Når jeg gikk ut igjen hadde jeg med meg denne nippelen som nå er 5/8" BSP på venstre side og 5/8"UNF på høyre side. Betalte ikke en krone. Dette var en meget god service som jeg satte veldig stor pris på. Nå ser jeg lyst på dette igjen. Blir spennende i kveld når jeg tar turen opp til båten igjen. Bør ikke bli flere overraskelser nå. Satser på at denne nippelen nå passer og at jeg i kveld får ferdigmontert defrosteren med jevn og god varme. Ser forøvrig at jeg har skrevet feil i innlegg 64. 3/8" er feil. Korrekt skulle være 5/8". Redigert 3.Mai.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Får håpe det ordner seg nå Har tenkt litt på den temperatursensoren din.... Få du kanskje sånne adapter(til å ha føler montert)på biltema som du kan sette mellom termostat og varmeveksler, på slangen, så slipper du bytte slangen(som er kuttet) og så får du iallefall riktig visning når motor er varm og har åpen termostat.....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eppa Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Temperaturgiveren tenkte jeg å montere som vist på bildet under. Tror det skal være helt kurrant å montere giveren der. Fjerner det 90 graders bendet og slangestussen og monterer giveren rett i T-leddet. Utfordringen er at jeg kun får korrekt temperatur når termostaten er åpen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Låner tråden igjen Eppa. Etter mye om og men med lufting og diverse krumspring funker ikke dette opplegget. Nivået på K3 til VB og opp igjen til K9 er ca. 40 cm. 4 av radiatorene + defroster B ligger ca. 1++ m lavere en Eber og pumpen. De to andre radiatorene er i samme nivå som fordelerne. Defroster A ligger ca. 40 cm over nivået til fordelerne. Lurer på om ikke dette opplegget skaper en flaskehals i venstre fordeler på retursiden. Muligens alt må kobles i serie med kraner for vær enhet. Har jo også noe med slangene å gjøre som har dimensjoner ned mot 16 mm. Også inne i VBen. Som Sæbø nevner er det flowen som avgjør hvor vesken går. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Ørnen Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Temperaturgiveren tenkte jeg å montere som vist på bildet under. Tror det skal være helt kurrant å montere giveren der. Fjerner det 90 graders bendet og slangestussen og monterer giveren rett i T-leddet. Utfordringen er at jeg kun får korrekt temperatur når termostaten er åpen. hei Eppa! Har en FM BMC Tempest 1.5L diesel fra 1978 og funderer på å gjøre det samme som du, ta ut kjølevann til oppvarming, og muligens også til varmtvannsbeholder. Takker så langt for all info i denne tråden, og har en liten bønn til deg, kan du skissere opp hva du ender opp med som løsning, og også ta noen flere bilder, både nære bilder, og evt litt større for oversikt. På forhånd takk! (FM er selvsagt Fredrikstad Motorfabrikk, som importerte BMC diesler som var mariniserte til en viss grad hos Tempest i England) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 En bra dag i båten i går kveld. - til slutt! Var spent på om den modifiserte ansatsnippelen ville passe. Om den gjorde! Den entret på gjengene og passet som hånd i hanske. Fikk en liten utfordring likevel fordi dynamoen var i veien når overganger og slangestuss skulle monteres. Hadde løsnet dynamoen for bedre å komme til med skralle og pipe. Men når dynamoen skulle på plass igjen fikk jeg ikke strammet kilereimen nok. Dynamoen tok i slangestussen. Så da måtte jeg finne en annen løsning. Det endte opp med et glødd kobberrør som ble bøyd litt opp slik at røret kom over dynamoen. Deretter var det bare fryd og gammen. På enden av kobberrøret ble slangestussen montert og slange tilkoblet. Ny temperaturgiver montert direkte i T-leddet mellom varmeveksler og termostathus. Fylte på med nytt kjølevann. Fyrte opp motoren og ventet spent. Det gikk kun kort tid før jeg kjente at noe var i ferd med å skje. Det begynte å bli varm luft fra defrosteren. Så nå er det bare gode greier alt sammen. Defrosteren gir jevn varme og helt uten bruk av den sirkulasjonspumpen som jeg kjøpte. Temperaturinstrumentet fungerer også helt perfekt. Hadde ikke med kamera i båten i går, men skal prøve å få tatt et par bilder i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Sirkulasjonspumpen kan likevel ha en misjon, sikkerhetsmessig. Skulle viftereima ryke kan du bruke defrosteren til å kjøle motoren. Hvor lenge avhenger selvsagt av batterikapasiteten, men det kan være nok til å få kontroll over situasjonen. (Forutsetter at ikke saltvannspumpa også er drevet av vifteremmen) Fint å høre at saken løste seg. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det var et bra tips Ingar. Hadde egentlig tenkt å fjerne hele sirkulasjonspumpen, men nå lar jeg den stå som nå: montert men ikke tilkoblet bryteren til defrosteren. Det er egen viftereim til sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.