Jump to content

Montering av Eberspächer defroster på BMC 1,5 fra 70 tallet


Eppa

Recommended Posts

Låner tråden din Ebba.

 

Dersom jeg kobler motoren til varmesystemet mitt, bør jeg ha en krane i mellom fordeler og pumpen til Eber når kun motoren går. Nivåtanken står også montert før pumpen. Noen som har noen formeninger om hva som bør endres på for å få full effekt på systemet. Nederste defroster og 2+2 radiatorer på skissen ligger ca. 1+ meter lavere enn Eber.

 

varmesystem.jpg

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Eg ville hatt kraner til kvar enkelt objekt i begge ender. Da kan du øke tempen i radiatorene på vinterdagen ved kai feks, uten å måtte tape varme på oppvarming av motor.

Ellers såg det vel greit ut. Eg rekner med at tilført varme i fordeleren, kommer inn på samme side(samme ende)

På skissa nå så kommer det varme fra motor og varme fra eber og krasjer mot kvarandre. Tenk flow.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Takker Sæbø. Tenk flow - og det er akkurat det som er komplisert i en båt. Hvor tar vannet veien når kaldt møter varmt. Å eksperimentere på dette er vist eneste utveien da en sjelden treffer på to like systemer. Setter på ekstra kraner ved fordelerne. Får jo også en fordel dersom Eber eller pumpa ikke funker og må demonteres. Resten av systemet blir intakt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Se der ja! :flag:

Der var det et bilde av noe som så veldig kjent ut.

 

Fungerte temperaturgiver bra med denne plasseringen. Hva hvis du stengte kuleventilen?

 

Det er dette tilkoblingspunktet jeg nå forstår at jeg må bruke for å unngå det problemet jeg har nå. Tenkte imidlertid å montere temperaturgiveren i det T-leddet som jeg nå henter vannet ut fra idag. Altså på slangen mellom termostat og varmeveklser. Utfordringen da er vel at jeg ikke får noen rett temperatur på instrumentet før termostaten åpner. Men i og med at det meste er klart så synes jeg dette var en enkel og kanskje god nok løsning.

Link to post

Var i båten i går kveld for å flytte på slangen. I den forbindelse tok jeg et par bilder av slik det ble koblet først

 

Dette er koblingen mellom vannpumpen og varmveveksler

dscf4254.jpg

 

og dette mellom termostathus ovg varmeveksler. Bildet er tatt nedenfra. Det er mildt sagt rimelig trangt å komme til.

dscf4255.jpg

 

Ser at det kanskje bør tas en aldri så liten motorvask. :blush:

 

Så skulle jeg skru ut temperaturgiveren. Det gikk rett til he....e! Brakk tverrt av uten at jeg tok i noe som helst. Godset var tynt for å si det forsiktig.

Men, men ...! Så var det adapteren som satt i termostathuset som skulle ut. Satt veldig godt, men den kom nå ut til slutt.

 

Tenkte at dette går jo veien, helt til jeg skulle skru inn ny ansatsnipp i 3/8" som KD Trading hadde oppgitt at hullet i termostathuset var. Da kom kveldens største nedtur. Entret ikke på gjengene i det hele tatt.

 

Når jeg da studerte gjengene på adapterat jeg hadde skrudd ut og den nye ansatsen så jeg tydelig at gjengene ikke var like.

dscf4266.jpg

 

Ser også ut som gjengene på adapteret er litt ødelagt. Kan se ut som heller ikke disse har vært 100% korrekte til gjengene i termostathuset.

Men uansett. Jeg må nå ha tak i en ansatsnippel som passer. Hvor kan jeg får tak i det? Her trenger jeg deres tips og råd.

 

For de som lurer på min hjemmehavn er det her:

dscf4275.jpg

Hvor er dette?

Link to post

Da har jeg fått avklart at det er 3/8" UNF gjenger som gjelder. Det er det som er gjengene i termostathuset. Har spurt alt som spørres kan her i byen, men det er ingen som har noe med UNF gjenger.

Så Ingar hadde rett, mens KT Trading hadde feil.

 

Noen som kan hjelpe? Trenger en ansatsnippel med 3/8" UNF i ene enden og 1/2" BSP (rørgjenger) i andre enden. Finnes dette?

Link to post

Måtte kjøre en av mine sønner til skolen idag. Rett ved skolen var det et mekanisk verksted. På et innfall der og da tok jeg turen innom. Den ansatsnippelen jeg forsøkte å montere på motoren før helgen hadde jeg liggende i bilen. Tok den med meg inn.

 

Når jeg gikk ut igjen hadde jeg med meg denne nippelen som nå er 5/8" BSP på venstre side og 5/8"UNF på høyre side.

unfbsp.jpg

 

Betalte ikke en krone. Dette var en meget god service som jeg satte veldig stor pris på.

Nå ser jeg lyst på dette igjen. Blir spennende i kveld når jeg tar turen opp til båten igjen.

 

Bør ikke bli flere overraskelser nå. Satser på at denne nippelen nå passer og at jeg i kveld får ferdigmontert defrosteren med jevn og god varme.

 

Ser forøvrig at jeg har skrevet feil i innlegg 64.

3/8" er feil. Korrekt skulle være 5/8".

Redigert av Eppa (see edit history)
Link to post

Får håpe det ordner seg nå :smiley:

Har tenkt litt på den temperatursensoren din.... Få du kanskje sånne adapter(til å ha føler montert)på biltema som du kan sette mellom termostat og varmeveksler, på slangen, så slipper du bytte slangen(som er kuttet) og så får du iallefall riktig visning når motor er varm og har åpen termostat.....?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Låner tråden igjen Eppa.

 

Etter mye om og men med lufting og diverse krumspring funker ikke dette opplegget. Nivået på K3 til VB og opp igjen til K9 er ca. 40 cm. 4 av radiatorene + defroster B ligger ca. 1++ m lavere en Eber og pumpen. De to andre radiatorene er i samme nivå som fordelerne. Defroster A ligger ca. 40 cm over nivået til fordelerne. Lurer på om ikke dette opplegget skaper en flaskehals i venstre fordeler på retursiden.

varmesystem_visio.jpg

 

Muligens alt må kobles i serie med kraner for vær enhet. Har jo også noe med slangene å gjøre som har dimensjoner ned mot 16 mm. Også inne i VBen. Som Sæbø nevner er det flowen som avgjør hvor vesken går.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Temperaturgiveren tenkte jeg å montere som vist på bildet under. Tror det skal være helt kurrant å montere giveren der. Fjerner det 90 graders bendet og slangestussen og monterer giveren rett i T-leddet. Utfordringen er at jeg kun får korrekt temperatur når termostaten er åpen.

 

hei Eppa!

Har en FM BMC Tempest 1.5L diesel fra 1978 og funderer på å gjøre det samme som du,

ta ut kjølevann til oppvarming, og muligens også til varmtvannsbeholder.

Takker så langt for all info i denne tråden, og har en liten bønn til deg, kan du skissere opp hva du ender

opp med som løsning, og også ta noen flere bilder, både nære bilder, og evt litt større for oversikt.

På forhånd takk!

(FM er selvsagt Fredrikstad Motorfabrikk, som importerte BMC diesler som var mariniserte til en viss grad hos Tempest i England)

vimpel_signatur.gif

Link to post

En bra dag i båten i går kveld. - til slutt!

 

Var spent på om den modifiserte ansatsnippelen ville passe. Om den gjorde! Den entret på gjengene og passet som hånd i hanske. Fikk en liten utfordring likevel fordi dynamoen var i veien når overganger og slangestuss skulle monteres. Hadde løsnet dynamoen for bedre å komme til med skralle og pipe. Men når dynamoen skulle på plass igjen fikk jeg ikke strammet kilereimen nok. Dynamoen tok i slangestussen.

 

Så da måtte jeg finne en annen løsning. Det endte opp med et glødd kobberrør som ble bøyd litt opp slik at røret kom over dynamoen. Deretter var det bare fryd og gammen. På enden av kobberrøret ble slangestussen montert og slange tilkoblet.

 

Ny temperaturgiver montert direkte i T-leddet mellom varmeveksler og termostathus. Fylte på med nytt kjølevann. Fyrte opp motoren og ventet spent.

 

Det gikk kun kort tid før jeg kjente at noe var i ferd med å skje. Det begynte å bli varm luft fra defrosteren. Så nå er det bare gode greier alt sammen. Defrosteren gir jevn varme og helt uten bruk av den sirkulasjonspumpen som jeg kjøpte. Temperaturinstrumentet fungerer også helt perfekt.

 

Hadde ikke med kamera i båten i går, men skal prøve å få tatt et par bilder i kveld.

Link to post

Sirkulasjonspumpen kan likevel ha en misjon, sikkerhetsmessig. Skulle viftereima ryke kan du bruke defrosteren til å kjøle motoren. Hvor lenge avhenger selvsagt av batterikapasiteten, men det kan være nok til å få kontroll over situasjonen.

(Forutsetter at ikke saltvannspumpa også er drevet av vifteremmen)

 

Fint å høre at saken løste seg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...