sussers Startet 12.Januar.2010 Del på Facebook Startet 12.Januar.2010 Hei Jeg skal avgårde å se på en snekke, nå til lørdag. Å siden jeg aldri har kjøpt båt på egenhånd før, så lurer jeg egentlig litt på hva man spør etter. Litt blank på det området her Jeg skal ha med meg fatter'n, han er båt menneske, å har kjøpt sin andel med båter. Men siden han aldri har hatt snekke, så er det ikke sikkert han veit hva man spør etter, når det gjelder snekker. Hehe, desutten virker jeg litt proffere da jeg å kommer med noen spørsmål Det er en Nidelv 24 jeg skal se på btw Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Sorry så det nå att det gjelder Nidelv beklager. :Men kansje du må forandre overskriften Nidelv24? erfaring forek Redigert 12.Januar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
nimbuster Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Båt er båt... Så lenge far din er båtmann, så vet han hva han skal se etter og spørre etter...enten det er en snekke, en halvplaner, daycruiser eller hva... Du kan finne ut mye om båten bare ved å se på interiøret, orden og renhold, motor...hvordan båten er vedlikeholdt. En prøvetur vil også avdekke mye...vibrasjoner, støynivå, eksosrøyk, lekkasjer, kjølevannstemperatur, styring, gass- og girwirer, instrumentering, pumper, kjøleskap, vindusviskere, kalesjens beskaffenhet, vinduene, stoff, seter osv osv. Det mange "bommer" på, og som er vanskelig å avdekke for de aller fleste ved en prøvetur er mest oljeforbruk og tikke- og bankelyder fra motor. Redigert 12.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Dersom båteieren kan la være å starte opp motoren før dere kommer, slik at den er helt kald, så får dere også oppleve hvordan dette forløper. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hansi Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Spør om eventuelle problemer, utført vedlikehold, tekniske oppgraderinger, tilstand på motor / gear / propellsystem, eventuelle lekkasjer rundt vinduer / overbygning. Er du i tvil få utført en tilstandsrapport på båt. Vel verdt kronene det koster. Utføres bla av KNBF takstmenn som finnes rundt hele landet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Hei! Jeg har hatt Nidelv 24 og har noen råd, men først vil jeg henvise deg til denne artikkelen: Slik kjøper du bruktbåt. Les den og lag deg en liste. Nidelv 24 - min erfaring vedr hva du bør kikke etter: - Når det gjelder motor vil du sikkert få bedre råd fra andre, men ta med et speil (slik at du får sett motor under - rust, lekkasjer mv) OG ta gjerne med en (kanskje faren din er god på det) som er rimelig motorkyndig. Vedlikehold er stikkordet. Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no - Lekkasjer er allerede nevnt og min erfaring er at du bør sjekke rundt vinduer i kabin + i skap på babord side ute i cockpit + skap inne på babord side i kabin(lite skap rett innenfor døren) - Sjekk også om skottbekledning sitter bra og om det er OK lukt i båten. Du merker fort om det er gamle lekkasjer. - Åpne godt opp under seter i kabin og sjekk stuverommene for fukt mv (det er også et i baugen som gir en god indikasjon). Kjenner du en svak lukt av eddik, så kan det være plastpest på gang (det sjekkes selvsagt best ved å inspisere skroget for "bobler" på land). Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no. - Sjekk luke over kabin om den er skikkelig tett. - Vil også råde deg til å inspisere nøye pakkboksen og aksling. Er det lekkasje her som medfører at en del sjøvann kommer inn i båten, så må du iallefall ha den opp for å få det fikset. - Forhør deg med eier om hvilken type pakkboks det er (greasesmurt er vel det vanligste på disse båtene) og hvordan den har vært vedlikeholdt. Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no. Nidelv 24 er en flott båt; så lykke til! Har du en finn-adresse til oss, så vi kan se nøyere og kanskje komme med mer konkrete råd? Rent generelt ville jeg vel ha preferert en modell fra 80-tallet. Hadde selv en fra 78. Helt OK, men noe eldre enn det ville ikke jeg anskaffet, men det er jo kun min private mening og ikke empiri. Ellers støtter jeg HANSI når det gjelder å få en tilstandsrapport fra en takstmann. Det kan være meget vel anvendte penger med tanke på både prissetting av skuten, samt det du evnt vil få av utgifter etter kjøp. Redigert 13.Januar.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Og spør eieren om hvilke feil og mangler han kjenner til. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Dersom båteieren kan la være å starte opp motoren før dere kommer, slik at den er helt kald, så får dere også oppleve hvordan dette forløper.Dette er et godt poeng Jeg var en gang å så på en båt med "Til Salgs"lapp i vinduet. Jeg gikk først ombord og løftet motorluken og der slo varmen mot meg så denne hadde nettopp vært på tur. Ringte eieren og han dukket opp etter få minutt. Da jeg ba han starte motoren måtte han kinne L E N G E før grønnbeistet ville i gang og da han unnskyldte seg med at "den er alltid litt treig når den er kald" tusla jeg hjem... En kaldstart kan fortelle mye. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BAG049 Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) I denne tråden med samme spm. vedr. Nidelv 24 finner du mange tips. Ligger båten på Finn slik at det er mulig å se bilder ? Redigert 13.Januar.2010 av BAG049 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sussers Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Hehe jeg tenkte litt på å legge hva slags båt, det er jeg skal titte på i emne feltet. Men siden jeg ikke har låst meg på en spesiell båt type, men mer prisklasse (max 120 000) så tenkte jeg det var lurt å ha en sånn en generel en En prøve tur er desverre ikke mulig, da båten står på land Men på den posetive siden, skulle han ordne det slik at jeg skulle kunne få starte motoren. Så da kan jeg jo be han la vær å starte den før jeg kommer. Båten er fra før 78, så den har ikke rundsitteren bak, noe som er ett minus Da jeg egentlig er fan av rundsittere. Har hatt det i 2 tidligere snekker (1 sjømann 22 og en sollux uten AC 24) Men som jeg har tenkt, jeg veit da hvordan man svinger en hammer, så jeg kan se på mulighetene for å bygge ut til en rundsitter Hehe, å da får jeg samtidig en unnskyldning til å kjøpe meg noe verktøy. For i følge fatter'n så er ikke en høyhelt sko en hammer! Det som frister veldig med denne båten her, er alt utstyret. Å siden vi er en jentegjeng som skal på båtferie til sommer'n, er slikt som en kartplotter lurt å ha, sier fatter'n (han har sett meg med ett kart før ) Motoren er også relativt ny overhalt, noe som oxo må ses på som ett kjempe pluss Nidelv 24 Ellers synes jeg att denne virker interessant: Nidelv 24 2 Ellers takker jeg pent for alle svar og nyttige tips Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Jeg likte ikke noe særlig motorene i noen av disse to egentlig. Sjøvannskjølt MD2/11, og lettere ukurant Renault motor i den andre. Det finnes tryggere valg, for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Motoren er også relativt ny overhalt, noe som oxo må ses på som ett kjempe pluss Ja, det kan være et kjempepluss dersom det kan defineres og dokumenteres. Ellers kan det være--- hvilket ord er det jeg leter etter her - ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Ellers kan det være--- hvilket ord er det jeg leter etter her - ? Nyovermalt? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Ellers takker jeg pent for alle svar og nyttige tips Ditt valg, men jeg hadde nok skygget banen tror jeg med de motoralternativene. Med mindre det her er snakk om en pris som er veldig lav og alt er ok ville jeg nok kikket på en med rundsitter og minst 36 hk ferskvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Jeg synes de så fine ut begge 2. Husk at nå¨r du kjøper båt så ryker det straks litt penger med engang til ting og tang man ikke tenkte på. Sånn at du har satt av litt til det og og ikke bruker 100% av det du har på båten :-) Lykke til! mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
enter4u Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 På den første Nidelven ser jeg han har ettermontert septiktank. Disse båtene har jo orginalt støpt tank. Hva er galt med den tro?? Hmmm....MD2/MD11 er skikkelig vibrator av en motor. I tillegg knakker og banker det noe forferdelig Syns den med Renault-motoren ser bedre ut generellt. Men det er som sagt Renault da Du kan jo undersøke deletilgang på disse motorene også Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 På den første Nidelven ser jeg han har ettermontert septiktank. Disse båtene har jo orginalt støpt tank. Ikke alle har original tank. Så det kan være at dette er en av de uten. Eventuelt kan det jo være at han ikke er klar over den... Den originale tanken på disse består i at finerplaten i dørken er plastret med glassfiber på undersiden, slik at rommet i kjølen under kabinen danner en tett tank. Nidlev selger så et sett med slangestusser etc. som monteres i hull man borrer i det ene hvørnet av toalettrommet. De oppgir at man først skal borre et prøvehull, sjekke om det er plastret på innsiden av hullet, og hvis alt er OK montere stussene iht anvisningene. Men er det ikke plastret, ja da må man til med ekstern tank... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avsluttet Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 (redigert) Båten er fra før 78, er den tett rundt vinduene? har det blitt byttet motorlabber? hvor gammel er kalesjen? har den vært under vann? lagt til, hvor gamle er batteriene? Om motorlabber, kalesje og batterier står for utbytting kan bare dette bli noen kroner. Redigert 15.Januar.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 (redigert) dette har jeg ikke grei på men... Det står vel i annonsen hva slags motor det er så før møtet med selger bør du snakke med nærmeste verksted som tar service på den type motor og en leverandør av slike nye motorer Hva koster det å ta vinterkonservering på denne type motor (hvis du ikke skal gjøre det selv.) ? Hva koster det om man i verste fall må kjøpe helt ny motor ? Er det bra nok tilgjengeliget av reservedeler til denne type motor ? Hva er typiske slitedeler på denne type motor ? Er det dieselmotor ? (det er vel standard ??) Dette er altså aktuelle spørsmål til lokal serviocemann (ikke til selger.) Ellers bør det være en slags felles forståelse mellom selger og kjøper om dette er et opppussingsobjekt som selges slik den er (billig) eller om dette er ment å være en velholdt (dyr) båt hvor kjøper skal kunne starte båtsesongen med visse forventninger til driftssikkerhet. Det beste er vel å enten å kjøpe billig båt med kjempegammel motor eller kjøpe dyr båt med nyutskiftet motor. Med gammel billig motor er man instilt på ( og budsjett til) at man må bruke litt tid og penger på motoren og hvis motoren er nesten nyuskiftet kan man regne med uproblematisk båtsesong. Fallhøyden og skuffelsen er størst om en middels dyr såkalt velholdt motor svikter..... Selger må du spørre om det er større plasreperasjoner som skjuler seg under gelcoaten........kjedelig om plastpesten buler ut om et par år...og greit om vite om båten er lappet sammen etter større kollisjon/skade. Redigert 15.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Har Renault laget denne motoren selv eller er det et halvfabrikat? Kan uansett ikke være dårligere enn 1500 D motoren Folkevogn "revulosjonerte" verden med............... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.