Blom'en Startet 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2010 (redigert) Sitter og leser igjennom bruksanvisningen på min Midland New Neptune, som straks skal monteres i båten. Under kap. 10 står det hvordan man legger inn MMSI kode, boken kaller det personal MMSI code. Når denne er lagt inn, forstår jeg det slik at VHF'en spør etter "group MMSI code" Men jeg har jo kun en MMSI kode på lisenspapirene. Hva er så dette ? I neste kapittel står det om ATIS kode - er det det samme som AIS ? Må man ikke ha VHF'en koblet opp mot en gps dersom man skal sende posisjonsdata (uten å legge dem inn manuelt) ? I manualen til Midland står det noe om gps data i format GPS 200, eller er dette kanskje Midland sin egen GPS ? Det står lite spesifikt om dette, såvidt jeg ser, er det kun et sted det snakkes om å "obtain and view NMEA information relative to the current position". Vil dette si at den mest sannsylig tar imot standard signal ? Vil f.eks en GPS mus fra Claes Ohlson være nok, eller bør/kan jeg kanskje heller sette opp min gamle Garmin GPS 12 som signalgiver til VHF'en i en mer fastmontert montasje ? Har foreløpig og en Garmin 276C som jeg bruker til kartplotter og den gir sikkert og rette signaler, men den tar jeg og med meg i bilen og blir derfor mye ut/inn av båten. Redigert 12.Januar.2010 av Blom'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 ......Under kap. 10 står det hvordan man legger inn MMSI kode, boken kaller det personal MMSI code. Når denne er lagt inn, forstår jeg det slik at VHF'en spør etter "group MMSI code" Men jeg har jo kun en MMSI kode på lisenspapirene. Hva er så dette ? Såvidt jeg har forstått er grupper aktuelt i forbindelse med f.eks rederier som har hele "flåter" av skip som kan innordnes under en felles gruppe. Jeg kan ikke tro at du behøver å legge inn noe der. Hvis den FORLANGER å få noe inn, da ville jeg legge inn samme individuelle MMSI en gang til. I neste kapittel står det om ATIS kode - er det det samme som AIS ? Må man ikke ha VHF'en koblet opp mot en gps dersom man skal sende posisjonsdata (uten å legge dem inn manuelt) ? ATIS er ikke AIS. ATIS er noe som er aktuelt i forbindelse med trafikk på europeiske vannveier og det har neppe relevans i ditt tilfelle. Lykke til med ny VHF! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
abbor Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Det vanlige å bruke for gruppeanrop er MMSI nummeret for en av de som er med i gruppa hvor det legges til en null først og siste siffer fjernes. Dette forutsetter at sistesiffer i MMSI er 0. Om dette er en godkjent metode å gjøre det på vet jeg ikke, men har ofte sett den beskrevet. Gruppenummeret behøver ikke å legges inn og den kan selvsagt endres etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Jeg la ikke inn noe der på min Midland, hoppet over group. Men å koble denne til GPS, lykke til! Har prøvt i et år uten å få det til, har gitt opp hele tilkoblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Vil f.eks en GPS mus fra Claes Ohlson være nok, eller bør/kan jeg kanskje heller sette opp min gamle Garmin GPS 12 som signalgiver til VHF'en i en mer fastmontert montasje ? Har foreløpig og en Garmin 276C som jeg bruker til kartplotter og den gir sikkert og rette signaler, men den tar jeg og med meg i bilen og blir derfor mye ut/inn av båten. Du kan bruke G 276C. Denne gir ut NMEA (2 utganger). Dette er på samme plugg som den får strøm. Dersom du tar en av utgangene og kobler til NMEA inn på VHF, skal dette virke. Du må også sette opp plotteren til at den skal sende ut NMEA på den porten/utgangen du bruker. Mener å huske at dette gjøres i siste menyen (setup) GPS 12 kjenner jeg ikke til, men om den har NMEA ut, kan denne brukes. Det kan jo vere lurt å ha denne fast monter til VHF, og backup, om du ikke bruker den til noe annet Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Garmin GPS 12 har NMEA-udgang. Det kræver bare et stik/kabel, der kan købes på nettet eller laves selv. Men jeg ville alligevel satse på en nyere GPS, der har en SirfStar III chip. Den er mere følsom og låser sig hurtigere på satelitterne. Har selv en GPS 12 (min første GPS) og der er markant forskel på effekten. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Men jeg ville alligevel satse på en nyere GPS, der har en SirfStar III chip. Den er mere følsom og låser sig hurtigere på satelitterne. Har selv en GPS 12 (min første GPS) og der er markant forskel på effekten. Andy Jeg er enig i dette. Men nå er jo ikke oppdatering på VHF så veldig kritisk. Det skal jo ikke brukes til navigasjon i den forstand. Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Er den treg med opdatering, kan det kanskje bety endel avstand i en nødsituasjon ? Med marsjfart på 16-17 knop kommer man jo et stykke avgårde :-) Nå har jeg rette typen kabel både til 276C'en og til den gamle 12'eren som bare ligger der, så da blir det vel helst å montere denne kabelen opp på skikkelig måte og bruke 276'en. Takk for gode svar folkens !! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Dit gps signal til VHFen brukes i forbindelse med evt. distress melding. Din posisjon sendes samme med MMSI nr, og dermed beskrivelse av båten. Ikke dumt i en nødsituasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 ................ Men å koble denne til GPS, lykke til! Har prøvt i et år uten å få det til, har gitt opp hele tilkoblingen. Hadde også store problemer med å få koblet denne VHF-en til kartplotteren ( eller omvendt ), men det viste seg at det var ledningen fra plotteren som var problemet. På selve ledningen var det loddet inn noen motstander(?) eller hva det nå var. Etter å ha forsøkt alle varianter av koblinger, klippet jeg tilslutt av hele klasen med motstander(?) og dermed fungerte samarbeidet VHF/kartplotter som bare det . Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Var det en Midland, Hafrsfjord? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Ja da, det var en Midland Neptune, men ledningen hørte nok til kartplotteren, kan selvfølgelig være andre ting som ikke fungerer, men alle jeg spurte både her på baatplassen og andre steder beskrev akkurat hvordan det skulle kobles uten at det fungerte. Som sagt da jeg i forbannelse klippte vekk disse motstandene(?) på ledningen så virket alt helt fint med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.