Jump to content

Går det an å reparere dette lokket til vanntanken min?

Pathfinder

Recommended Posts

24092009424.jpg

Hei

Jeg har et slikt plastlokk som vises på bilde i ferskvannstanken forran i snekka. Tanken er trekantet (Pyramideformet)

Jeg har sjekket med flere av de leverandørene som lager tanker i Norge men ingen kan si meg hvem som har laget lokket. Muligens trollplast.

Lokket er sprukket i toppen slik at når jeg skrur det hard til får jeg en sprekk på ca 1-2 mm. Desto mer om jeg skrur det hardt til. Dette gjør at tanken flyter over og vann kan renne ned på baugpropellen som sitter rett under.

Lokket er ca 150 mm hvis jeg måler over gjengene innvendig i lokket

Vet noen om jeg kan få tak i et nytt lokk eller om det jeg har kan repareres?

Håper å slippe utgifter til ny tank

Min tanke er at dette må da kunne limes? Evt et bånd eller slangeklemme® rundt til å avlaste det limte bruddstedet. Evt om du kjenner noen som kunne få dreiet et lokk i nylon for deg. Det er vel ikke hver dag du skal det av om det er innspeksjonslokk, så å lime over ei plate med tec7 el vil vel også funke kanskje, om du ikke får limet eller skaffet nytt.

Dette ser ut til å være laget av "bøtteplast", samme som Pioner joller og andre. Dette kan ikke limes, det må svises med loddebolt og/eller varmluft. Problemet her er påkjenningen når du strammer til, det har veldig lett for å sprekke opp igjen. Ideen med en stor slangeklemme rundt er ikke dum, da gaper i det minste ikke sprekken når du strammer til. Men det må da være noen som bruker samme dimensjon og gjenger på tanker som lages nå? De lokkene jeg har sett i båter så langt ser i alle fall tilnærmet identiske ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Før jeg kastet hele tanken pga mangel på passende lokk ville jeg prøvd å lage nytt lokk selv vha epoxy og glassfiber. Hvis tanken selv er i PE som lokket burde det gå an å bruke stussen selv som dtøpeform. Epoxy fester seg ikke til PE. Blir kanskje ikke helt pent, men so what.

Joda, dette er en litt større operasjon, men sikkert verdt et forsøk før man begynner å rive ut tanken.

Det går an og reparere dette lokket, men som nemnt tidligere i tråden er at kun liming vil mest sannsynlig ikkje holde.

Der er mange måter og reparere dette på, alt frå og lage eit nytt fra starten av i enten plast eller aluminium eller lage som ein kopp som passer over lokke som du fester i den gamle toppa.

Kva løysning som ein skal bruke kjem an på kva verktøy du har tilgjenglig, og kor sterkt du må ha det reparerte produktet.

Det enklaste er skjølvsagt om du fikk tak i ein ny topp.

Utan og ha sett meir en ein side på toppen, trur eg at det enklaste er og benytte desse 6 ribbene på utsiden av toppa.

Desse borrer du hol i med 4-5mm bor?

Så får du tak i rustfri streng, 0.5-1mm? som du bruker og forsterke toppa med.

Du har eit ankringspungt på dei ribbene, men du trenger eit annet ankringspungt på andre sida av sprekken.

Det andre ankringspungtet kan du enten lage med og bruke ein slangeklemme, eller enda betre er og lage eit spor nedten nede på toppa på utsiden av dei første gjengane.

Det sporet kan du smi til med ein kniv, smelte med ein loddebolt, eller sage.

Når du har laget dette sporet rundt heile toppen, legger du på eit 2-3 turn med streng og fester denne, snurrer endene isaman så det blir stramt.

NB, ikkje lag det sporet så djupt at du ikkje får strengen imellom etterpå.

Nå er det berre og sørre på med streng, nesten som du lagerein stråkurv, men surringane skal vere på tvers med sprekka.

Har du surret mange nok ganger rundt området kan du alltids legge over litt sikafleks over det heile.

Denne løsninga er mulig og gjere med kun ein tang, rustfri streng, ein drill og ein kniv.

Håper du forstod kva eg meinte.

Ikkje enkelt og forklare utan at ein har eit bilde og vise til.

Uansett,

Lykke til med reparasjonen.

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg har aldri støpt noe i epoxy før men alt kan læres.

Jeg laster opp et par bilder til som lettere beskriver hvor lokket er sprukket.

lokk_invendig.jpg

lokk_utvendig.jpg

På det nederste bildet har jeg tegnet en tynn rød strek der lokket er sprukket.

Jeg må lese litt nøyere hva de enkelte av dere har skrevet før jeg kan spørre om noe mer

For da kan flensen din kappes vekk, og du kan da bruke den andre typen lokk.

Slik ser lokket ut på min tank, enkelt og greit.

Mener du at Plastinvent lager løse flenser slik at man kan fjerne den som er støpt i tanken og montere en helt "flush" med tanken?

Er der ikke pakning/O-ring noen plass?

Nei det er ingen oring. Virker som om stussen i tanken er noe kon øverst, og at dette tetter mot lokket. Alt gikk veldig greit intil jeg monterte baugpropellen. Da har jeg eller montøren satt kneet el.l. oppå lokket slik at det sprakk.

Vet du hvilken type plast det er .

Jeg fikk et nytt lokk av CIPAX, de som har kjøpt opp Trollplast. Dette var samme materiale som mitt lokk, men litt for stort

Tanken holder tett når den ikke er helt full. Men det er jo ikke lett å slutte med påfylling når man står på brygga og ikke vet hvor lende det er igjen til det begynner å sive ut vann over baugpropellen.

Jo mer jeg skrur til jo større blir sprekken,

Blir nok en kombinasjon av forsterkning/loddebolt sammen med en oring om jeg skulle ha flaks å finne en i riktig størrelse-

Igjen, takk for mange gode svar.

Tror jeg satser på å prøve å sveise lokket.

Men jeg er bare litt nysgjerrig på støping av en kopi. Sånn just in case.

Kan man smøre lokket innvendig med et slipp-middel, så fylle lokket med epoxy for å lage en "plugg" som er en kopi av stussen på tanken. Og så støpe et nytt lokk rundt denne pluggen. Hva med smak på vann etc. ved bruk av epoxy? Finnes det "støpeplast" for hjemmebruk som ikke fester seg til denne pluggen.

Nå skal jeg ikke gjøre dette vanskeligere enn nødvendig. Er bare nysgjerrig.

Ser også at lokkene fra WEMA bare er 115mm i diameter så de kan jeg nok ikke bruke.

Hei

Ettersom sprekken er helt oppe regner jeg med at gjengepartiet er ok.

Anbefaler å finne et spann el som har 2 cm større diameter enn lokket og kutte det slik at høyden blir en cm mer enn høyden på lokket.

Bland epoxysparkel med fiber (godt lunket slik at det er mykt) og legg et lag på en cm i bunnen av spannet og litt oppover veggene. Trykk lokket med oversiden ned i sparkelen og fyll på med sparkel rundt kanten til du er omentrent jevnt med kanten på lokket.

Vent etpar timer før du fjerner spannet

Biltema selger glassfibersparkel i passende bokser. Består av to komponenter som bør være 25 grader og blandes godt før bruk. Herderen er ofte rød slik at det er lett å se om en har blandet nok. Pass ekstra godt på å få blandet det som ligger i hjørnene i den boksen du blander i.

Lykke til

Mons

Mons

Hei mons

Det var noe lignende jeg tenkte på også. Med den metoden du beskriver vil jeg jo få utsiden av et nytt lokk. Men om jeg fyller det originale lokket som er sprukket. Vil jeg da være istand til å skru denne støpepluggen ut slik at jeg får gjengepartiet også? Og vil et nytt lokk som bare er i epoxy avgi smak eller lukt til vannet i tanken?

Tec/Sika etc. fester seg til en viss grad, men sprekken vil bli utsatt for krefter når man strammer til lokket.

Ville hørt med et firma som kan sveise polyetylen, det er det eneste som vil holde. Finnes ikke noe lim som fester ordentlig og gir styrke.

Vil tro alle karosseriverksteder kan fikse dette på et øyeblikk, er vel like mye sveising i plast som metall i dag...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...