Jump to content

Går det an å reparere dette lokket til vanntanken min?

Pathfinder

Recommended Posts

Har en mulighet som kan benyttes om du har en metallplate.

Lag et et rundt flatt lokk av metall. Lim gummi på den ene siden. Bor et hull i mitten. Lag detter et flatt-"jern" av messing, rustfritt, alu eller noe. Det må være noen cm lengere en diameteren i tankhullet. Bor hull i mitten. Finn en passe lang skrue som går gjennom lokket og flatt-"jernet". Tre flatt "jernet" ned i tanken på høykant og legg det deretter vannrett. Skru til skruen. Bruk gummiskive+en stor metallskive oppå lokket slik at det blir tett der også.

For å holde igjen skruen når du strammer til, kan du tre skruen gjennom flatt-"jernet" først, sette på mutter og sprengskive på den andre siden slik at den ikke går rundt. Tre deretter skruen gjennom lokket med gummisiden ned, så en gummi skive og metall skive og deretter en mutter.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Få tak i et større lokk, fylles opp med epoxy. Legg ditt gamle lokk oppi den nye større lokket. Fyll på med epoxy mellom lokkene.

Når det er tørket, vil det nye og større lokket omsluttet (og tette) det gamle som heretter vil virke som et "innerlokk".

Godt fortalt, men klønete forklart :wink:

PS. Tro om mons mente det samme?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Kan man smøre lokket innvendig med et slipp-middel, så fylle lokket med epoxy for å lage en "plugg" som er en kopi av stussen på tanken. Og så støpe et nytt lokk rundt denne pluggen. Hva med smak på vann etc. ved bruk av epoxy? Finnes det "støpeplast" for hjemmebruk som ikke fester seg til denne pluggen.

Hvorfor lage en plugg? Jeg ville brukt stussen på tanken direkte som plugg.

Men nå har det kommet inn så mange forslag som ser ut til å være en del enklere, så da ville jeg prøvd noen av de andre først - ikke minst sveising hos noen som kan det.

Hei

jeg jobber i et firma (ski) som sveiser plast, og tildels limer. vi har fremdeles tilgode å finne et lim som limer PE,PP og PTFE(teflon) på en god måte. Jeg vil anbefale deg å få lokket sveiset, selv det er også sårbart når du skrur fast lokket. og som en liten fotnote Bøtter er vanlig vis laget av PP, Pioner båter er laget av PELLD

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...