Jump to content

Erfaringer med størrelser på flytejakker

gunnt

Recommended Posts

Hei!!

Jeg skal få flytejakke med rederen :seeya:

Jeg er litt i tvil om hvilken størrelse han skal bestille til meg.

Noen merker er små i størrelsen mens andre er store. Den han har sett i bladet heter Fladen flytejakke.

Tar imot tips om det er noen som har erfaring med den eller om det er andre merker som er mer praktisk.

M.V.H Gunn :sailing:

Redigert av gunnt (see edit history)

Lærer noe nytt hele tiden

Har ikke prøvd slike jakker, jeg har en Helly Hansen flytejakke av typen flicejakke og den går på vektklasser. Jakken ble kjøpt i min vektklasse, og da var størrelsen helt perfekt til meg. Den ble mye brukt da vi fartet rundt i en liten åpenbåt, men jeg synes den blir litt klumpete å ha på i den båten vi har nå. Jeg trives bedre i en vanlig jakke + en oppblåsbar vest.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Synes jakken du linket til ser ganske praktisk ut, særlig for dere som har flybridge, men husk at den ikke har samme sikkerhet som en redningsvest. Dersom du ramler ut, vil den ikke snu deg om du er bevistløs, men den vil selvfølgelig hjelpe deg å holde deg flytende. Ville absolutt ikke sagt nei takk til en slik jeg, dersom noen hadde spandert en på meg :wink: men jeg tror ikke jeg kommer til å sette den på ønskelista mi.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Jeg har en Fladen Flytejakke og også Fladen bukse. Størrelsene er ganske normale erfarer jeg, men prøv gjerne om du har muligheten. Jakka er varm og god. Har brukt den bla til litt regatta seiling og ellers på sjøen nå det er kaldt. Dette går fint med tanke på bevegelse, men jakka puster ikke og kan fort bli varm og klam om en anstrenger seg mye. Seilejakker er lettere å bevege seg i, men har ikke flyteelementer.

Hmmm...

Maritims side er Fladen flytejakke omtalt med bl.a. at denne jakka er "Testet og godkjent ihht CE EN393".

Hvilken norm er dette tro? Noen som vet?

Omfatter den kun flyteevne eller inbefatter den andre funksjoner også?

Hva med f.eks. at plagget fungerer som "selvrettende" dvs flyter på rygg med ansikt over vann?

:sailing:

Bjørn (rederen som skal handle)

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ifølgje eit googlesøk seier dei fleste sidene som sel flyteklede merka med CE EN 393 dette:

"Standarden spesifiserer testmetode og kravene til konstruksjon, funksjon, størrelsesinndeling og merking for flyteplagg med minimum 50N oppdrift for voksne. Flyteplagg inkluderer vester, dresser og andre plagg med oppdrift eller flyteegenskap lik 50N. Helly Hansen Workwear tilbyr for øyeblikket kun flytedresser. Disse produktene gir ikke en person automatisk stabilitet i vann. Ettersom flytematerialet er et skum, gir flytedraktene våre tilfredsstillende beskyttelse mot hypotermi i henhold til EN-ISO 15027-3 Klasse D.

Den nye standarden EN ISO 12402 erstatter EN 393 og EN 396 på alle nye produkter i denne kategorien."

(http://www.hhworkwear.com/ww/ce-marking/ppe-catagory-2/en-393)

Men har noen prøvet disse jakkene i vannet? På en foredrag om sikkerhet jeg var på nylig ble disse omtalt som ubrukelige og en falsk trygghet. Det ble sagt at de forsvinner over hodet og bare skaper problemer for den som har gått i vannet.

Gjaldt dette bare jakker eller alle automatiske vester også?

Hvem holdt foredraget mon tro?

Redigert av Naver29 (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Gjaldt dette bare jakker eller alle automatiske vester også?

Hvem holdt foredraget mon tro?

Dette gjaldt spesielt "flyteplagg" men også oppblåsbare vester UTEN skrittstropp.

Foredraget ble holdt på Bavariaklubbens siste medlemsmøte i Oslo. Husker desverre ikke foredragsholderens navn men han er en respektert"størrelse" i sikkerhetsarbeidet i regattamiljøet i Norge og han jobber også i internasjonale standardiseringsfora innenfor det samme området. Etter forslag fra han kommer det nå krav om skrittstropp på vester i noen kategorier havseilas.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...