gunnt Startet 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2010 (redigert) Hei!! Jeg skal få flytejakke med rederen Jeg er litt i tvil om hvilken størrelse han skal bestille til meg. Noen merker er små i størrelsen mens andre er store. Den han har sett i bladet heter Fladen flytejakke. Tar imot tips om det er noen som har erfaring med den eller om det er andre merker som er mer praktisk. M.V.H Gunn Redigert 13.Januar.2010 av gunnt (see edit history) Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Ofte litt små i str. Virker kanskje som om de er sydd før flyteelement og fòr er putta inni. MÅ prøves på før kjøp trur eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gunnt Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Mener du da Fladen sine jakker eller generelt?? Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Generelt. derfor garderer eg svaret med at det bør prøves. Mange flytejakker er korte i livet irriterende. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gunnt Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Det er denne som er den mest aktuelle. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
mor Amica Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Har ikke prøvd slike jakker, jeg har en Helly Hansen flytejakke av typen flicejakke og den går på vektklasser. Jakken ble kjøpt i min vektklasse, og da var størrelsen helt perfekt til meg. Den ble mye brukt da vi fartet rundt i en liten åpenbåt, men jeg synes den blir litt klumpete å ha på i den båten vi har nå. Jeg trives bedre i en vanlig jakke + en oppblåsbar vest. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
gunnt Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Jeg har aldri hatt sånn flytejakke. Hadde tenkt at den kunne brukes til regnjakke, samt når vi satt oppe på flyen og kjørte, men som du skriver Ella- at den kan bli litt klumpete hadde jeg ikke tenkt på Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
mor Amica Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Synes jakken du linket til ser ganske praktisk ut, særlig for dere som har flybridge, men husk at den ikke har samme sikkerhet som en redningsvest. Dersom du ramler ut, vil den ikke snu deg om du er bevistløs, men den vil selvfølgelig hjelpe deg å holde deg flytende. Ville absolutt ikke sagt nei takk til en slik jeg, dersom noen hadde spandert en på meg men jeg tror ikke jeg kommer til å sette den på ønskelista mi. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Khaoz Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Her er jakker med integrert oppblåsbar redningsvest. Jeg synes hvertfall dette er mer behaglig enn de litt stive tjukke jakkene med flyteelementer. Disse er godkjent som redningsvest.Flytejakker Redigert 14.Januar.2010 av Naver29 (see edit history) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Moas-ark Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 maritim.no har noen forskjellige flyte-jakker -vester! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Marulf Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jeg har en Fladen Flytejakke og også Fladen bukse. Størrelsene er ganske normale erfarer jeg, men prøv gjerne om du har muligheten. Jakka er varm og god. Har brukt den bla til litt regatta seiling og ellers på sjøen nå det er kaldt. Dette går fint med tanke på bevegelse, men jakka puster ikke og kan fort bli varm og klam om en anstrenger seg mye. Seilejakker er lettere å bevege seg i, men har ikke flyteelementer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Men har noen prøvet disse jakkene i vannet? På en foredrag om sikkerhet jeg var på nylig ble disse omtalt som ubrukelige og en falsk trygghet. Det ble sagt at de forsvinner over hodet og bare skaper problemer for den som har gått i vannet. Redigert 14.Januar.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Hmmm... På Maritims side er Fladen flytejakke omtalt med bl.a. at denne jakka er "Testet og godkjent ihht CE EN393". Hvilken norm er dette tro? Noen som vet? Omfatter den kun flyteevne eller inbefatter den andre funksjoner også? Hva med f.eks. at plagget fungerer som "selvrettende" dvs flyter på rygg med ansikt over vann? Bjørn (rederen som skal handle) Redigert 14.Januar.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
S/Y Emma Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Ifølgje eit googlesøk seier dei fleste sidene som sel flyteklede merka med CE EN 393 dette: "Standarden spesifiserer testmetode og kravene til konstruksjon, funksjon, størrelsesinndeling og merking for flyteplagg med minimum 50N oppdrift for voksne. Flyteplagg inkluderer vester, dresser og andre plagg med oppdrift eller flyteegenskap lik 50N. Helly Hansen Workwear tilbyr for øyeblikket kun flytedresser. Disse produktene gir ikke en person automatisk stabilitet i vann. Ettersom flytematerialet er et skum, gir flytedraktene våre tilfredsstillende beskyttelse mot hypotermi i henhold til EN-ISO 15027-3 Klasse D. Den nye standarden EN ISO 12402 erstatter EN 393 og EN 396 på alle nye produkter i denne kategorien." (http://www.hhworkwear.com/ww/ce-marking/ppe-catagory-2/en-393) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Khaoz Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Men har noen prøvet disse jakkene i vannet? På en foredrag om sikkerhet jeg var på nylig ble disse omtalt som ubrukelige og en falsk trygghet. Det ble sagt at de forsvinner over hodet og bare skaper problemer for den som har gått i vannet. Gjaldt dette bare jakker eller alle automatiske vester også? Hvem holdt foredraget mon tro? Redigert 14.Januar.2010 av Naver29 (see edit history) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
jentorge Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Har en slik hel flytedress og er lurer på om noen har hoppa på hav i en sånn og vil dele sine erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Hadde vært spennende om noen som har testa ut kunne gi tilbakemld ja Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Khaoz Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Her er video av automatisk oppblåsbar dress hvertfall Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Lazyjack Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Gjaldt dette bare jakker eller alle automatiske vester også?Hvem holdt foredraget mon tro? Dette gjaldt spesielt "flyteplagg" men også oppblåsbare vester UTEN skrittstropp. Foredraget ble holdt på Bavariaklubbens siste medlemsmøte i Oslo. Husker desverre ikke foredragsholderens navn men han er en respektert"størrelse" i sikkerhetsarbeidet i regattamiljøet i Norge og han jobber også i internasjonale standardiseringsfora innenfor det samme området. Etter forslag fra han kommer det nå krav om skrittstropp på vester i noen kategorier havseilas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.