nimbuster Startet 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2010 Hvilken fiskerett liker du aller best? Har du en oppskrift å en knallgod fiskerett, som du selv har lagd og kan anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) 1. Boknafesk. Kokt servert med poteter gulrotstuing og stet bacon. 2. Saltsei (Rødsei). kokt servert med poteter gulrotstuing og stet flesk. 3. Salt uer. Kokt servert med poteter og smør. 4. Steinbit. Stekt servert med Poteter gulerøter og rømesaus. 5 Kveithau. Kokt servert med poteter og flatbrø. OSV. Redigert 13.Januar.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Sei, poteter, løk og bacon gratinert i ildfast form med creme fraiche. Mozarella på toppen på slutten av steketiden. Jeg har ikke mengder og mål, men pass på å ikke ha for mye bacon! Potetene (skiver) kan muligens kokes på forhånd - siden den blir ferdig sist (jeg har ikke gjort det) . Løken kan gjerne stekes blank før den går i formen. Med god salt bacon trenger man ikke salte særlig, kan gjerne ha litt pepper på. Redigert 13.Januar.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Ovnstekt hel ørret! Nam! Ørreten renses, vaskes og skrapes ren for skjell. (grisejobb - skjell overalt som regel). Legges i panne med litt smør og stekes ved kanskje 175 grader. Ved antatt halvstekt tid (30 min?) kommer man passende mengde rømme og fløte i pannen - halvdelen av hver. Pluss sjampigjonger, blåskjell (gjerne hermetiske) samt noe rød paprika i biter. Krydres med salt/pepper + det uunnværlige Gastromat - dette ved passende tidspunkt i kreasjonsprosessen. Uten at det vanligvis krever den helt store flaksen forener disse ingrediensene til en aldeles nydelig matrett. Skal det være ekstra fint kan man de aller siste minuttene legge ved noen ferske reker uten skall. Rema har noen svært gode "Håndpillede reker" på plastglass som er fine til formålet. Kokte poteter til. Før servering sjekker man med en kniv i ryggen på fisken (lyder drastisk - men den er jo død da) for å forsikre seg om at den virkelig er ferdigstekt. Personlig er jeg ikke mere avansert enn at jeg fint kan klare meg med en tysk Mosel- eller Rhinskvin til denne retten. Bon appetite .... Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
nimbuster Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Oj, ble sulten nå, både på å lage noe av det dere kommer med! Jeg lagde Bacalao for første gang i helgen, og det ble svært vellykket! Her er oppskriften: Til 4 pers: 800 gr klippfisk 600 gr poteter(stykker) 1/2 boks tomatpure 1/2 boks hermetisk grillet paprika 2 løker 1/4 ltr god olivenolje sort pepper spansk pepper / cayennepepper Slik tilberedes det hele: Vann ut klippfisken i minst 15 timer. Skjær den opp i passende stykker. Skrell potetene og skjær de i 0,5 cm tykke skiver. Skrell løken og skjær den opp i litt tynnere skiver. Sett en gryte på plata, legg potetskivene i bunnen og fyll på litt olje så den dekker skivene. Legg så lagvis fisk, løk og tomatpure, og poteter. Fyll så resten av oljen, også halvparten av paprikaoljen. La paprikaen vente helt til like før servering...den bør skjæres opp i passende biter. La det hele småputre 1 1/2 time eller så...smak til med peppersortene. Viktig:Ikke rør i gryta, bare riste forsiktg underveis. Bacalaoen skal serveres rykernde varm! Øl er godt å drikke til, da du nok blir litt tørst av den salte fisken. Bon apetit! Redigert 13.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Kokt ny trukket torsk. Kokte poteter og smelta meierismør. Grønnsaker om du må. Men mølja står jeg over - selv om den er revet med fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Det enkleste er ofte det beste Seibiff m/løk med (eller uten) fløtesaus. 3.dl hvetemel ( slump ) 2 ts salt 3 ts sortpepper olivenolje og meierismør til steking 4-6 seifilet-biter à ca 150 gr. 2-3 løk Ha melblandingen i en vanlig brød/frysepose, og ha oppi de råe fiskebitene. Vend filetene i blandingen til de er helt dekket av mel. varm opp en stekepanne til den er god og varm. ha i 50/50 med olje og smør i den varme pannen. stek biffene til de er gyllenbrune på begge sider. Ha biffene over i en ildfast form etc og dekk til med et kjøkkenhåndkle og et lokk. Skjær opp løken i tynne skiver og stek i stekepanna til den begynner å brunes. Strø på en klype sukker eller tre, og gjerne en dråpe eddik. ( kan sløyfes, men anbefales. ) Hell den ferdigstekte løken over biffene, dekk til på nytt med håndkle og lokk. Sett stekepannen på varmen igjen og hell i 3 dl matfløte. Kok dette på middels varme til den har tyknet. Smak til med salt og pepper og et par dråper worchestershire saus. Tilsett en klikk smør og rør den inn rett før servering. Dette serveres ved siden eller helles over fisken og løken ad lib. serveres med revne 70% gulrøtter og 30% epler og rosiner. og kokte poteter. Jeg bør vel ikke si at det er å foretrekke med sjølfisket sei ;) Bon apetit Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Krydres med salt/pepper + det uunnværlige Gastromat - dette ved passende tidspunkt i kreasjonsprosessen. Uten at det vanligvis krever den helt store flaksen forener disse ingrediensene til en aldeles nydelig matrett. Gastromat??? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Meg bekjent er Gastromat et "alt-i-ett" krydder. Spesielt tilpasset ferdigmat generasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 disse blandingskrydrene ødelegger smaken av gode råvarer etter min smak. ofte så smaker det bedre med godt smør salt og pepper. spesielt om vi snakker havets delikatesser Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
nimbuster Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Veldig enig i det...men til nød sitronpepper av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 sitronpepperet er ikke at forakte Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
litt peiling Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 fisk ? Maten (kjøttet) skal enten ha gått på 2 eller 4 bein !!! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 fisk ? Duh! Du bør endre nicknavnet ditt. Tom som virkelig sitter i glasshus nå. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
gunnt Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Saltfiskball smaker fortreffelig på tur Både stekt og kokt. (den blir tatt med ferdig laga hjemmefra) Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
litt peiling Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Duh! Du bør endre nicknavnet ditt. Fordi ? Fisk er ikke mat, men en av produktene som brukes til å fremstille kraftfor slik at vi får ordentlig mat. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Synes det er veldig godt med kokt kveite... må være litt størrelse på den,,, sånn rundt en 20-30 kg. Skjæres i skiver og kokes med litt eddik i vatnet, og laurbærblad. Raspet gulrot, kokt potet og smeltet Kvitseidsmør til. mmmmmmmmmm Og så liker jeg mølje, og torsketunger, både kokt og stekt... de kokte kokes som ved fersk fisk, og haes etterpå over i hvitsaus (m/litt karri) som til fiskeboller, servert med kokt gulrot og poteter til. Eller på julaften, stekt fjellørret i rømmesaus, raspet gulrot og kokt potet. Lettstrødd sild, stekt sild, spekesild med gulrotstuing og kokt potet, eller Marulkkaker i Bernesaus, med grønnsaker og kokt potet. Og tenk, Vesterålens fiskeboller er tilbake. Sursild er også godt, Svenskene er gode på det, og de spiser det gjerne som middag, med kokt potet og rødbeter til. Lettstrødd auar... mmmmmmm.... , Saltsei, Bacalao, Stekt Hyse (fast dagens mange steder på fredag i Midt-Vesten USA), spiser i grunnen alt mulig av fisk, unntatt lutefisk og sushi. Alle har sine grenser. Bill Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 litt peiling, i alle dager er det slags oppvekst som er blitt deg til del.... at fisk ikke er mat. Prøv å fortelle det til alle dem som sitter på Haiti nå... at du ikkje skjæmmes. Det er greit at du ikke liker fisk, men å hevde at det ikke er mat, det synes jeg er direkte uforskammet. Du skal se at om ikke noen av dine forfedre hadde spist fisk, så hadde ikke du sittet her i dag... Bill Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Det er mange gode fiskeslag, og jeg velger flyndre dvs rødspette av koketypen minst 2 tommer tykk. Trekt i passelig saltet vann, gulløye og smeltet smør. Mat for konger, men som dessverre nesten ikke eksisterer lenger i denne størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Plukkfisk er saker det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Plukkfisk. Det er lenge siden det Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 "Blandaball" er heller ikke å forakte.....nydelig Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Lettsaltet brosmefilet. Med ertestuing og lettsaltet stekeflesk, kokte poteter og gulrøtter. Ertestuing er veldig godt til all slags fisk! Snaddermat. Lettsaltet/saltsprengt fisk forøvrig er veldig godt. Fersk torsk, med fiskesuppe. Skummel mat, sovner som regel hele gjengen etter en sånn middag. Fiskesuppen inneholder gulrot, kålrot og purreløk, i tillegg til alt det gode en kan ha i kraften(fløte) Og her spiser ungene heller fisk enn kjøtt. 3 unger fra 2-6år. De spør om de ikke heller kan få fisk til middag!! Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Gastromat??? Gastromat stiller etter min mening i en særklasse blandt blandingskrydder. Kunne f.eks. ikke drømme om å bruke Aromat. Jeg bruker det ofte, men med nennsom hånd. En bekreftelse på at man har dosert det riktig får man når eventuelle gjester sier: Dette smakte kjempegodt - undrer virkelig på hvordan du har fått til det? Er reaksjonen: Det smakte kjempegodt med gastromat i denne retten - vel da har du brukt litt for mye. Prøv det da vel. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.